لزوم ورود نظام مهندسی معدن به طراحی

لزوم ورود نظام مهندسی معدن به طراحی

دنیای معدن - رییس هیات مدیره خانه معدن ایران درباره اهمیت طراحی معادن گفت: معادن موجود در بخش معدن که شامل معادن بزرگ، متوسط و کوچک می شوند، به طور حتم نیازمند طراحی قبل از شروع فعالیت معدنی هستند.

«محمدرضا بهرامن» با بیان این مطلب ؛ افزود : البته نمی توان گفت که طراحی معدن در کشور ما انجام نمی شود حتی انجام طراحی در معادن فلزی کاملا ملموس است. در واقع اگر طراحی نداشته باشیم خیلی سریع در فعالیت معدنی به بن بست خواهیم رسید. به همین دلیل طراحی معدنی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و باید براساس طراحی فعالیت های معدنی خود را انجام دهیم.
وی گفت: متاسفانه امروز طراحی در معادن کوچک چندان اجرایی نمی شود و همین موضوع باعث می شود تا ما با چالش های مختلفی مواجه شویم. در معادن طبقه یک امروز چالش هایی دیده می شود که باید برای حل آنها معادن کوچک را تجمیع کنیم. بهرامن بیان کرد: اگر معادن کوچک را تجمیع کرده و با یک طراحی معدنی در اختیار فعالان بخش معدن قرار دهیم، بدون شک عارضه های زیست محیطی به حداقل خواهد رسید. در نتیجه طراحی معدنی یکی از مسائل و مبانی است که تمامی موضوعات مربوط به مسائل زیست محیطی، تخلیه باطله ها، منابع طبیعی، راه های دسترسی و... را شامل می شود. رییس هیات مدیره خانه معدن ایران تصریح کرد: امروز طراحی معدنی به طور کامل در معادنی همچون انگوران، گل گهر، چادرملو و دیگر معادن بزرگ یا حتی معادن متوسط و یا کوچک مقیاس در اختیار بخش خصوصی قابل مشاهده است. وی افزود: با انجام طراحی معدنی میزان خسارت های واردشده به منابع طبیعی، محیط زیست و حتی مواد معدنی به حداقل می رسد.
بهرامن تصریح کرد: اگر طراحی درست در معادن وجود نداشته باشد، این امر باعث می شود بخشی از ذخایر را به اصطلاح دفن کرده و از بین ببریم. طراحی معدنی است که اجازه می دهد در تمام بخش ها به نگاهی درست دست پیدا کنیم. سپس با توجه به شناسایی اولیه که در بخش معدن انجام شده، اکتشافات تفصیلی آن را کامل کرده و بر پایه ذخایر شناسایی شده اقدام به استخراج کنیم.
به گفته بهرامن ؛ درواقع پس از این اقدامات استخراج از معدن را آغاز می کنیم. به گفته وی، استفاده از طراحی معدنی منجر می شود تا با نگاهی اقتصادی تر ذخایر معدنی را استخراج کنیم. در صورتی که طراحی معدنی اساس شروع کار باشد حتی اگر ذخایر ما کم عیار باشند هم قابل استخراج خواهند بود، زیرا طراحی با نگاه اقتصادی انجام شده است.
رییس هیات مدیره خانه معدن ایران در پاسخ به این سوال که آیا طراحی در معادن به صورت سلیقه ای انجام می شود، بیان کرد: نمی توان گفت که طراحی ها سلیقه ای انجام می شود زیرا دانش کافی را درباره این موضوع در اختیار نداریم.
وی در پایان گفت: امیدواریم سازمان نظام مهندسی معدن یک سرمایه گذاری در حوزه آموزش در سطح جهانی داشته باشد تا بتوانیم مباحث بین المللی را با نگاه عملیاتی در بحث طراحی وارد کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا