نمایشگاه دستاوردهای پژوهش:

نعمت زاده: دانشگاه و صنعت باید مانند دو شریک با یکدیگر همکاری داشته باشند

نعمت زاده: دانشگاه و صنعت باید مانند دو شریک با یکدیگر همکاری داشته باشند

تهران - ایرنا – وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح برنامه های دولت یازدهم برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان ،گفت: دانشگاه و صنعت برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده ،باید مانند دو شریک با یکدیگر همکاری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ،محمد رضا نعمت زاده امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران افزود: سال های گذشته شرکت هایی با عنوان شرکت های دانش بنیان تاسیس شده ، امری پسندیده بود، اما در شرایط کنونی ،صنایع داخلی را برپایه دانش بنیان فعال سازیم.
وی اضافه کرد: صنایع خودرو، لوازم خانگی، فولاد و دیگر بخشهای صنعتی باید دانش بنیان شوند و چنانچه بخش صنعت در مشارکت با دانشگاه کوتاهی کند، بیشتر خودش متضرر می شود.
به اعتقاد وزیر صنعت ، معدن وتجارت ، وظیفه صنایع است که از دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کمک بگیرد و با یکدیگر مانند دو شریک برخورد کنند.
وی ضمن یادآوری سیاست های بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی ، اظهار داشت: سیاست های یاد شده دارای رویکرد های جدی است و مهمترین آن، توجه به دانش ، فناوری و همچنین نقش آن در توسعه کشور است.
نعمت زاده گفت : بررسی وضع موجود نشان می دهد که ما در برخی زمینه ها، از جمله مقاله ها و نیروی انسانی متخصص در جایگاه مناسبی قرار داریم ،اما در مواردی مانند تجاری سازی دانش با ضعف روبرو هستیم.
به گفته این مقام مسئول ، دو سال گذشته اقداماتی از جمله برگزاری دوره های پسا دکترا و همچنین گذراندن دوره های تکمیلی استادان در داخل کشور به جای حضور در دیگر کشورها در بخش صنعت، به عنوان دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: استادان دانشگاه به جای اینکه مثل گذشته دوره های تکمیلی خود را در خارج از کشور بگذرانند، بهتر است در صنایع داخلی فعالیت کنند و در این زمینه تفاهم نامه هایی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا شد.
نعمت زاده افزود: دستورالعمل دوره های پسا دکترا نیز تهیه شده و به شکل آزمایشی ، اجرای آن آغاز شده است.
وزیر صنعت ، معدن وتجارت ، راه اندازی شهرک های فناوری در کنار پارک های فناوری را از دیگر اقدامهای دولت بیان کرد که با توسعه می توان رشد کرد و به تازگی در این زمینه با دانشگاه صنعتی شریف تفاهم نامه همکاری امضا شد.
وی گفت : یکی از مواردی که پیگیری شده و هنوز نتیجه ای نداشته ،موضوع ارزش گذاری سرمایه های نامشهود است و در ایران به سرقفلی ارزش قائل می شوند ، اما به دانش افراد آنقدرها توجه نمی کنند.
شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار صبح امروز(دوشنبه) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضورمعاون علمی و فناوری رییس جمهوری ،وزیران صنعت،معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری گشایش یافت و این نمایشگاه تا 26 آذر ماه بکار خود ادامه می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا