کارشناسان از آینده بازار ارز می‌گویند

کارشناسان از آینده بازار ارز می‌گویند

مشاور وزیر راه و شهرسازی می گوید خطرناکترین اتفاق این است که مردم دلار و مسکن خریداری کنند و به امید افزایش قیمت‌ها آن را پس‌انداز کنند و این پس‌انداز تبدیل به سرمایه‌گذاری نشود.

 بازار ارز در ماه های اخیر نوسان های فراوانی را تجربه کرده است و قیمت دلار از 3380 تومان در انتهای تابستان به 3640 تومان رسیده است. بسیاری از کارشناسان افزایش سفرهای خارجی، نزدیک شدن به سال جدید میلادی که منجر به افزایش مبادلات تجاری شده است را از جمله عواملی عنوان می کنند که باعث افزایش تقاضا در بازار ارز و در نهایت افزایش قیمت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نامه نیوز، اما افزایش قیمت دلار در ماه های اخیر و همچنین ادامه دار بودن رکود در سایر بازارها همچون بازار بورس و مسکن موجب شده است تا تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار ارز افزایش یابد.

این افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار ارز موجب شده تا کارشناسان نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند و آن را برای اقتصاد خطرناک عنوان کنند. حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه بدترین نوع پس‌انداز را پس‌انداز ارز و مسکن دانسته و می گوید خطرناکترین اتفاق این است که مردم دلار و مسکن خریداری کنند و به امید افزایش قیمت‌ها آن را پس‌انداز کنند و این پس‌انداز تبدیل به سرمایه‌گذاری نشود.

علاوه بر این ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته است با سیاستهایی که بانک مرکزی دنبال می‌کند، ارز دیگر مبنایی برای سرمایه گذاری نیست و اگر کسی بخواهد ارز بخرد تا در آینده گران شود، حتماً ضرر خواهد کرد. بر این اساس به طور حتم قیمت ارز به حدی که الان در بازار است نخواهد بود و رو به پایین خواهد آمد.

اما در شرایطی که بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار ارز محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و قیمت ارز در آینده کاهش می یابد برخی کارشناسان نیز چشم انداز قیمت ارز را صعودی می دانند.

همچنین صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی می گوید کشوری که مازارد تراز تجاری دارد، تورم آن رو به کاهش است، ذخایری در حد مطلوبی دارد و پیش بینی افزایش تولید نفت دارد، جانب عرضه ارز در اقتصاد تقویت می شود. بانک مرکزی به هیچ عنوان نرخ های اعلامی را تایید نمی کند. پیش بینی می کند روند نزولی خواهد بود. نرخی که الان در بازار وجود دارد تعادلی نیست و بر می گردد.

طهماسب مظاهری رئیس کل سابق بانک مرکزی می گوید اگر در اقتصاد یک کشور نرخ تورم بالا رود نرخ ارز هم بالا می‌رود . نرخ ارز کنونی نرخ طبیعی بازار نیست و دولت نرخ ارز را با تزریق ارز پایین نگه داشته است، اگر روند اقتصادی کنونی ادامه پیدا کند نرخ بالا می‌رود . چون دولت با اعمال دخالت در بازار ارز این قیمت را پایین نگه داشته هر زمان که قدرت دخالت کم شود یا دولت تصمیم بگیرد قدرت دخالت خود را کم کند آن روز ارز بالا می‌رود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا