تولید نفت ۱ دلاری در ایران

تولید نفت ۱ دلاری در ایران

اقتصاد > انرژی - مهر نوشت:هم اکنون ارزان قیمت ترین نفت خام از نظر پائین بودن هزینه تولید در مناطق مرکزی کشور تولید و عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان اینکه هم اکنون امکان تولید نفت بشکه‌ای ۱ تا ۱.۵ دلار در مناطق مرکزی ایران وجود دارد، گفت: بازار جهانی انرژی اجازه نمی‌دهد که قیمت نفت برای مدت طولانی پایین بماند.

سلبعلی کریمی با بیان اینکه یکی از پائین ترین هزینه های تولید نفت در جهان متعلق به ایران است، گفت: هم اکنون ارزان قیمت ترین نفت خام از نظر پائین بودن هزینه تولید در مناطق مرکزی کشور تولید و عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اعلام اینکه هم اکنون ارزان ترین قیمت معادل نفت و گاز در بین همه شرکت های تابع شرکت ملی نفت ایران در مناطق مرکزی تولید می شود، تصریح کرد: بر این اساس در تعدادی از میادین هزینه تولید نفت خام بین یک تا ۱.۵ دلار برای هر بشکه است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه با وجود پائین بودن هزینه های تولید نفت در مناطق مرکزی اما از سال گذشته اقدامات متعددی به منظور مدیریت منابع مالی و بهینه سازی هزینه های تولید نفت و گاز را در دستور کار قرار داده ایم، اظهار داشت: از این رو، پیش بینی می شود با اجرای طرح‌های در دست اجرا هزینه های تولید نفت و گاز به حداقل کاهش یابد.

وی همچنین در خصوص تاثیر نوسان قیمت نفت خام بر روی اجرای طرح‌های افزایش تولید نفت و گاز در مناطق مرکزی و حوزه زاگرس جنوبی ایران، توضیح داد: تجربه نشان داده که همیشه قیمت بازار نفت فراز و فرود داشته است به طوری که از سال ۱۹۷۳ میلادی تقریبا هر ۷ تا ۱۰ سال یک بار یک شوک نفتی داشته ایم.

کریمی با بیان اینکه در سال ۱۹۷۹ میلادی و همزمان با انقلاب اسلامی ایران، ۱۹۸۵ میلادی همزمان با جنگ تحمیلی نوسان‌هایی در قیمت نفت به ثبت رسیده است، اظهارداشت: اما در نهایت قیمت نفت رو به افزایش گذاشت و این روند ادامه داشت تا ۱۹۹۷ میلادی که قیمت نفت به محدوده بشکه ای ۶۰ دلار رسید.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی در خصوص نوسان‌های قیمت نفت، بیان کرد: دلیل اصلی این نوسان قیمت آن است که نفت یک کالای مصرفی نیست و یک کالایی است که عوامل مختلفی در خریداری آن تاثیرگذار است، زیرا در همه حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی نفوذ دراد و این سه حوزه وقتی تجمیع می شوند، حداکثر ریسک را به نفت تحمیل می کنند بنابراین قیمت دچار نوسان می شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه بازار انرژی و نفت نمی تواند برای مدت زمان طولانی روی قیمت‌های پایین بماند، تاکید کرد: نفت خام قیمت بهینه ای دارد و باید طوری باشد که مقایسه هزینه فایده برای سرمایه گذار، تولیدکننده و مصرف کننده به صرفه باشد و مهمترین بخش این است که نباید تغییرات آنی در بخش اقتصای روی دهد که برای مصرف کننده و تولید کننده ابهام آمیز باشد.   

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا