تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد اثر بودجه ای ندارد/قیمت ارز تا پایان سال به نقطه تعادلی بازمی گردد

تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد اثر بودجه ای ندارد/قیمت ارز تا پایان سال به نقطه تعادلی بازمی گردد

اقتصاد > اقتصاد کلان - ایرنا نوشت:مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با رد اتهام دستکاری نرخ ارز برای جبران کسری بودجه دولت، تاکید کرد که تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد اثری بر بودجه کشور ندارد.

صمد کریمی  درباره اینکه گفته می شود افزایش نرخ ارز در بازار آزاد برای جبران کسری بودجه دولت است، گفت: در ماه های اخیر به ویژه بعد از اعلام توافق برجام، برخی عوامل اقتصادی و غیراقتصادی در افزایش تقاضای نرخ ارز و به دنبال آن نرخ ارز موثر بودند.

وی تاکید کرد که بانک مرکزی با توجه به وظایف قانونی و اصول حرفه ای بانکداری مرکزی نسبت به رصد عوامل یادشده و کنترل و مدیریت بازار ارز اقدام کرده است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: باتوجه به تغییر ساختار تراز تجاری کشور و کم شدن سهم درآمدهای نفتی کشور در تامین مالی تجارت و طرح ها و افزوده شدن چشمگیر سهم صادرات غیرنفتی در تامین مالی فوق، از این رو تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد اثر بودجه ای ندارد.

وی توضیح داد: درآمدهای ارزی دستگاه ها و شرکت های دولتی مشمول مقررات مالی دولت شامل شرکت های نفت و گاز به نرخ بازار بین بانکی (رسمی) برای تامین نیاز های ارزی گروه های کالاهای 1 تا 9 و همچنین 20 گروه خدماتی عرضه می شود که این نرخ از روند با ثباتی برخوردار بوده است.

کریمی ادامه داد: بدیهی است تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد بر ترازنامه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در تجارت خارجی به نرخ بازار آزاد شامل وارد کنندگان با ارز متقاضی (ارز آزاد) و صادرکنندگان غیرنفتی مؤثر است.

وی افزود: همانطور که در دوره های مختلف بانک مرکزی اطلاع رسانی کرده است، تا پایان امسال نرخ ارز با توجه به افزایش تدریجی عرضه ارز از یک سو و فروکش کردن برخی عوامل اقتصادی و غیراقتصادی موثر بر تقاضای ارز از سوی دیگر، به نقطه تعادلی خود در سطحی به مراتب پایین تر از نرخ های کنونی باز خواهد گشت.

 ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ماه های گذشته بارها به صرافان برای دریافت مجوز از این بانک هشدار داده و گفته بود برای برخورد با صرافان بدون مجوز، هماهنگی هایی با نیروی انتظامی انجام شده است.

با توجه به این مساله، از هفته گذشته تاکنون نیروی انتظامی عملیات ضربتی علیه دلالان در بازار ارز در تهران را آغاز کرده است.

دیروز(یکشنبه) این روند ادامه یافت و ماموران نسبت به برخورد با دلالان ارز در مقابل پاساژ افشار اقدام کردند. در عملیات چهارشنبه هفته گذشته، ۴۸ نفر از دلالان غیرقانونی ارز دستگیرشدند و ۲۳۰ هزار دلار به همراه مقادیر دیگری ارز، از آنان کشف و ضبط شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا