20 نکته مهم در اظهارات سخنگوی دولت

تکذیب ممنوعیت استخدام در برنامه ششم/ اجرای هدفمندی یارانه ها ادامه خواهد داشت؟

تکذیب ممنوعیت استخدام در برنامه ششم/ اجرای هدفمندی یارانه ها ادامه خواهد داشت؟

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دیشب با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر به تشریح برخی از مسائل اقتصادی پرداخت

به گزارش صدای اقتصاد محمد باقر نوبخت در گوشه ای از گفته هایش به برخی از رسانه ها که برای به رخ کشیدن سرعت عمل خود، چند مورد از احکام برنامه ششم توسعه را که هنوز به دست دولت نرسیده است را منتشر کردند و موجب تشویش اذهان عمومی شدند انتقاد کرد. سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود به ادامه دار بودن اجرای هدفمندی یارانه ها در برنامه ششم پرداخت و عنوان کرد: در برنامه ششم هدفمندی یارانه ها ادامه خواهد داشت اما متفاوت از آنچه که در دولت یازدهم بر خلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا می شد.۵۰ درصد از افزایش قیمت ها می‌تواند برای یارانه نقدی به خانوارها و بخش سلامت اجتماعی صرف شود و ۳۰ درصد از مابقی به تولید و ۲۰ درصد باقیمانده به طرح‌های عمرانی دولت اختصاص می یابد. در ادامه این گزارش به 20 نکته کوتاه و مهم از سخنان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اشاره شده است.

***

* متأسفانه رسانه‌ها به حساب اینکه می‌خواهند سرعت عمل بالای خود را نشان دهند، چند مورد از احکام برنامه ششم را که هنوز به تأیید دولت نرسیده است، منتشر کرده و موجب تشویش اذهان عمومی شدند

* در برنامه ششم اجرای هدفمندی یارانه‌ها ادامه خواهد داشت.

* نظام اداری کشور نیاز به چابک سازی دارد.

* ممنوعیت استخدام در سال جدید را تکذیب می کنم، تعدیل به معنای ممنوعیت جذب نیروی انسانی نیست

* قرار است تا پایان سال ۹۴ جمعی از بازنشستگان به نوعی جذب دستگاه‌های دولتی شوند و به ازای هر سه نفر که از نظام اداری بیرون می روند، یک نفر جذب می شود.

* تکلیف یارانه بستگی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی دارد اما در حال حاضر نه بودجه قطعی شده و نه قیمت حامل برای سال آینده در نظر گرفته شده است؛ پس هدفمندی یارانه ها با گرایش اجتماعی باید ادامه پیدا کند.

* در برنامه ششم هدفمندی یارانه ها ادامه خواهد داشت اما متفاوت از آنچه که در دولت یازدهم بر خلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا می شد.

* ۵۰ درصد از افزایش قیمت ها می‌تواند برای یارانه نقدی به خانوارها و بخش سلامت اجتماعی صرف شود و ۳۰ درصد از مابقی به تولید و ۲۰ درصد باقیمانده به طرح‌های عمرانی دولت اختصاص می یابد.

* براساس سیاست‌های ابلاغی هم برنامه بودجه سال ۹۵ و هم برنامه ششم تا اواخر دی ماه به مجلس ارائه خواهد شد.

* دولت مدیریت شناور را بهترین روش برای کنترل نرخ ارز و میزان برابری آن با ریال در نظر گرفته است.

* نوسانات ارزی سبب کاهش جذب سرمایه گذاران خارجی می شود.

* روش مناسب مدیریت شناور است که توسط بانک مرکزی هم مورد اجرا قرار گرفته است تا قیمت ارز در کشور به صورت شناور و بر بال جریانات اقتصادی سوار شود.

* خصوصی سازی تنها واگذاری دارایی های دولت به بخش خصوصی نیست. دولت باید در جایگاه هدایت، نظارت و سیاست گذاری بنشیند، زیرا عرصه های فراوانی وجود دارد که دولت نباید وارد سرمایه گذاری شود و باید به بخش خصوصی اجازه فعالیت بدهد.

* در برنامه ششم دولت می خواهد بخش غیردولتی داخلی و خارجی وارد سرمایه گذاری شود.

* بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش‌های اقتصادی کشور سرمایه گذاری شده است اما عده ای متأسفانه پول خود را به بانک‌ها سپرده اند تا از ریسک نامطمئن در فضای نامطلوب سرمایه گذاری داخلی فاصله بگیرند.

* دولت می خواهد در سال آینده به بیشترین رشد اقتصادی یعنی پنج یا شش درصد دست یابد.

* صحبتی از قطع کردن خام فروشی نفت به میان نیامده و نخواهد آمد. اگر درآمد حاصل از خام فروشی به ساخت پالایشگاه‌ها و حرکت چرخ تولید در کشور بینجامد، هیچ اشکالی ندارد.

* شفافیت و نبود فساد است که سرمایه گذاری داخلی و خارجی را ممکن می سازد و فساد اقتصادی بزرگترین بازدارنده سرمایه گذاری های اقتصادی است.

* برای سال آینده ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای پرداخت به بازنشستگان در نظر گرفته شده است که اگر مجلس آن را تصویب کند، امید به اجرایی شدنش دور از ذهن نیست.

* بازنشستگی زودرس حاصل سیاست‌های نادرست در حال اجرای دستگاه های دولتی است. با این روش راهی به جایی نخواهیم برد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا