به دستور معاون اول رییس‌جمهوری تشکیل شد

جلسه چهار جانبه برای خروج صنعت فولاد از رکود

جلسه چهار جانبه برای خروج صنعت فولاد از رکود

گروه صنایع معدنی >فولاد - هفته پیش بود که در سفری کاری، سر و کارمان کارخانه‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان افتاد؛ ۲ غول بزرگ فولادسازی کشور که روی هم رفته بیش از ۵۰ درصد فولاد کشور را تولید می‌کنند.

به گزارش ماین نیوز، از کنار محوطه ذوب آهن اصفهان که می‌گذریم تا چشم کار می‌کند تیرآهن، میلگرد و مقاطع فولادی را می‌بینیم که با ارتفاع ۴ متر روی هم چیده شده و به طور تقریبی فضای خالی بین فولادهای دپو شده در محوطه دیده نمی‌شود.

وضعیت فولاد مبارکه نیز بهتر از این نیست و سالن‌هایی به طول یک هزار متر پر از محصولات فولادی تولید شده است و خط‌های تولید خوابیده و این وضعیت سالن‌های مختلف محصولات فولادی است.

این محصولات همان سنگ‌آهن‌هایی هستند که از معادن داخلی خریداری‌شده و تبدیل به فولاد شده و به دلیل نبود تقاضا در داخل و نبود قدرت رقابت با دیگر تولیدکنندگان فولاد در دنیا روی هم تلنبار شده‌اند و به فروش نرسیده‌اند تا بدهی فولادسازان بزرگ کشور به معادن سنگ‌آهن به ۲/۵ هزار میلیارد تومان برسد. تمامی این موارد دولت را به چاره اندیشی واداشت تا در آخرین روز کاری هفته گذشته نمایندگانی از ۴دستگاه دولتی گرد هم آیند و برای جلوگیری از ادامه دار شدن بحران در این صنعت به راه‌حل‌های مختلفی بیندیشند. این جلسه به گفته مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو حسب دستور معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد.

بسته حمایتی از فولاد

این جلسه که چهارشنبه هفته گذشته با حضور رضا ویسه معاون هماهنگی معاون اول رییس‌جمهوری، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان مدیر هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و همچنین مدیران ارشد و عالیرتبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی و هیات مدیره انجمن فولاد برگزار شد، در آن به مشکلات و مسائل واحدهای فولادی کشور در زمینه رکود و نبود فروش و دپوی محصولات فولادی و سایر مشکلات مطرح شده پرداخته شد.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: در نشست چهارجانبه پیشنهادها و راه‌حل‌های زیادی مطرح شد و قرار شد تمامی این پیشنهادها با جزئیات جمع‌بندی شده و به دفتر معاون اول رییس‌جمهور ارسال شود.

مهدی کرباسیان افزود: نتایج این جلسه به صورت کامل و مفصل جمع‌بندی شده و در اختیار معاون اول رییس‌جمهوری قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز به مصوبه دولت، اقدامات لازم درباره تصویب دستورات جدید اعم از تعیین تعرفه واردات و تامین نقدینگی مورد نیاز این واحدها از سوی دولت انجام شود.

امیدواریم در هفته آینده روال اداری خود را طی کرده و آن بخشی که نیازمند مصوبه دولت نباشد، ابلاغ شود. وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر حدود ۳ میلیون تن از محصولات واحدهای تولیدی در کارخانه‌های فولاد دپو است، اظهارکرد: این موضوع در کنار کاهش قیمت‌ها و افزایش واردات ورق‌های فولادی باعث شده تا کارخانه‌ها در تأمین نقدینگی خود با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند.

کرباسیان با بیان اینکه با وجود حجم صادرات، افت قیمت محصولات فولادی در بازارهای صادراتی باعث شده تا واحدها نتوانند در این بخش نیز عملکرد مناسبی داشته باشند، افزود: تحریم‌ها نیز جابه‌جایی پول را در فروش محصولات برای کارخانه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. در کنار این امر رکود ساخت‌وساز نیز باعث شده تا وضعیت واحدهای فولادی کشور هر روز وخیم‌تر شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: از جمله پیشنهاداتی که برای بهبود وضعیت واحدهای فولادی کشور مطرح شد بررسی وضعیت تعرفه فولاد، مسائل بانکی و تأمین نقدینگی واحدهای فولادی بود و حتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد کرد که در بودجه سال آینده حمایت بیشتری از بخش فولاد انجام شود.

مدیر هیات عامل ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه در بسته پیشنهاد شده همانند خرید خودرو، سیاست‌های تشویقی در بخش فولاد برای تحریک تقاضا نیز درنظر گرفته شود، گفت: در بخش حقوق دولتی و حق انتفاع نیز قرار شده دولت حمایت‌های لازم را از سنگ‌آهنی‌ها داشته باشد؛ همچنین درباره تثبیت نرخ گاز پیشنهادهایی شده است.

مهدی کرباسیان در پاسخ به این سوال که آیا در این جلسه صحبتی از مصوبه ۳ درصدی گندله که آقای سرقینی به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت رفع این مشکل را به مذاکره دوطرف و کنار آمدن آنها باهم مشروط کرده بود، نیز شده یا خیر، گفت: در این جلسه صحبتی درباره ارتباط بین واحدهای فولادی و سنگ‌آهنی‌ها مطرح شد که گزارش این صحبت‌ها نیز به نظر معاون اول رییس‌جمهوری رسانده شده و بعد اطلاع‌رسانی رسانه‌ای انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه جلسه بسیار خوب و ثمربخشی تشکیل شد، تصریح کرد: امیدواریم نتایج این جلسه برای واحدهای فولادی و سنگ‌آهنی‌ها مفید بوده و منجر به رفع مشکلات این ۲ بخش شود.

مهلت یک هفته‌ای برای ارائه پیشنهادها فولادی‌ها

در جلسه‌ای که برای حل مشکلات فولادی‌ها برگزار شد نمایندگانی از هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز حضور داشتند، از جمله دبیر انجمن فولاد ایران که خبر از مهلت یک هفته‌ای برای ارائه پیشنهادات نمایندگان فولاد داد و گفت: این مدت‌زمان در نظر گرفته شده تا بر اساس آن تمام موارد جمع‌بندی شده و سپس نتایج موردنظر در دستور کار قرار گیرد.

رسول خلیفه سلطانی در این‌باره می‌گوید: در جلسه روز چهارشنبه نمایندگانی از فولادی‌ها به‌ویژه فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، هرمزگان و فولاد خراسان و نماینده‌ای از بانک مرکزی، و همچنین نماینده‌ای از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور حضور داشتند تا پیشنهاداتی درباره مشوق‌های صادراتی و تعرفه‌ها برای بهبود وضعیت فولاد کشور ارائه شود. وی می‌افزاید: در این زمینه یک هفته زمان تعیین شد تا تمام پیشنهادها برای این ۲ مورد اساسی که درحال‌حاضر در صنعت فولاد ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است، ارائه شود و در جلسه بعدی تمام موارد جمع‌بندی شده و بر اساس آن تصمیمات نهایی اتخاذ شود.

دبیر انجمن فولاد ایران خاطرنشان می‌کند: در این جلسه معاون اول رییس‌جمهوری و مدیر هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز حضور داشتند که این مسئله نشان از اهمیت موضوع فولاد و جایگاه آن درکشور دارد زیرا با شرایط پیش آمده لازم است تصمیمات اساسی در این‌باره اتخاذ شود.

وی درباره تاثیرگذاری این جلسه در شرایط صنعت فولاد ایران بیان می‌کند: به‌طور قطع این جلسه و پیشنهادهایی که قرار است در جلسه بعدی مطرح شود در از بین رفتن رکود بازار فولاد و بهتر شدن شرایط تاثیرگذار خواهد بود زیرا برای برون رفت از بحران فعلی فولاد لازم است نظرهای مختلف جمع‌آوری شده و براساس مشورت‌های گروهی تصمیم نهایی گرفته شود.

خلیفه سلطانی تاکید می‌کند: بر اساس تصمیمی که در این جلسه گرفته شد باید اطلاعات لازم استخراج شده و پیشنهادهایی که جنبه کاربردی دارد، ارائه شود تا براساس آن بتوان تصمیمات اساسی و درستی اتخاذ کرد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا