عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران:

ادغام نفت و نیرو چالش می‌آورد

ادغام نفت و نیرو چالش می‌آورد

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران معتقد است که وزارتخانه‌های نیرو و نفت به لحاظ ساختاری با یکدیگر تفاوت‌های جدی دارند و با توجه به مشکلاتی از جمله بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی و دولتی، ادغام این دو وزارتخانه با چالش‌هایی همراه خواهد بود.

حامد واحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره مطرح شدن موضوع ادغام وزارت نیرو و وزارت نفت در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه، گفت: معمولا برنامه‌ها در کشور ما به صورت کامل اجرا نمی‌شوند. دلیل آن هم این است که در مسیر اجرا دچار تغییر می‌شود یا اینکه مجریان برنامه، روشی حاکم بر روح برنامه را اجرا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوع ادغام برخی وزارتخانه‌ها از جمله تشکیل وزارت انرژی به سال‌های قبل برمی‌گردد و همواره موافقان و منتقدانی داشته است، ادامه داد: دو وزارتخانه نفت و نیرو با یکدیگر به لحاظ ساختاری بسیار متفاوت هستند و هر دو از وزارتخانه‌های چالشی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر وزارت نیرو بدهی بسیارکلانی به بخش خصوصی و دولتی دارد و همچنین تا کنون استراتژی منظمی در خصوص تعیین قیمت آب و برق تهیه نشده است. این مسائل از جمله چالش‌هایی است که ادغام این دو وزارتخانه با آن روبرو خواهد بود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران افزود: مزیت ادغام این دو وزارتخانه این است که برخی ابهامات و سوالات در حوزه‌های انرژی را از بین خواهد برد و می‌تواند باعث بهینه شدن شرکت‌های مادرتخصصی شود و استفاده از کنتورهای هوشمند در این راستا می‌تواند به کوچک سازی دولت کمک کند.

واحدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه ادغام وزارتخانه‌ها در گذشته تا چه میزان در کوچک سازی دولت موثر بوده است، گفت: مطمئنا اگر رویکرد وزارتخانه‌ها درست باشد ادغام‌ها می‌تواند به کوچک سازی دولت کمک کند. درگذشته آن‌گونه ای که انتظار می‌رفته‌ وظایف سازمان‌ها بعد از ادغام یکی نشده است اما مطمئنا در مواردی از جمله صورت وضعیت‌ها و صورت حساب‌های کشوری می‌تواند موثر باشد. برخی حوزه‌ها مانند آب و گاز را نمی‌توان با یکدیگر ادغام کرد، چرا که هر کدام باید منابع، مصارف و حوزه‌های تخصصی خود را داشته باشند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا