نمودار بلومبرگ درباره کاهش 240میلیارد دلاری درآمد شرکت‌های بزرگ نفتی

اوپک پنج غول نفتی را کشت

اوپک پنج غول نفتی را کشت

راکتیم کاتاکی/گزارشگر: اکنون 18ماه است که قیمت نفت در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌است.

هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) تصمیمی در زمینه کاهش تولید نگرفت و به همین دلیل قیمت نفت به کمترین میزان خود در هفت سال گذشته رسید. اما این کاهش قیمت باعث ضرر 240میلیارد دلاری شرکت‌های بزرگ نفتی شد.

در روز جمعه تمامی شرکت‌هایی که در زمینه تولید، پالایش و اکتشاف نفت فعالیت می‌کنند 3.72تریلیون دلار در مجموع سود کردند این در حالی است که در سوم دسامبر میزان سود آن‌ها برابر با 3.96تریلیون دلار بود؛ سوم دسامبر یک روز پیش از تصمیم اوپک در نشست وین بود. شرکت اکسون‌موبیل به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان 11میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده‌است. همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده از بلومبرگ، شرکت پتروچاینا نیز 17میلیارد دلار ضرر کرده‌است.

اکنون 18ماه است که قیمت نفت در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌است و به این ترتیب طلای سیاه یکی از طولانی‌ترین دوره‌های کاهش خود را طی یک دهه گذشته تجربه می‌کند. این مسئله باعث بروز مشکلاتی برای شرکت‌های بزرگ نفتی شده‌است. بسیاری از این شرکت‌ها ناگزیر هستند نیروی کار خود را تعدیل کنند و پروژه‌های خود را به تعویق بیندازند. بر اساس شاخص MSCI شرکت‌های نفتی بدترین بازیگران سال جاری بوده‌اند و حتی در برابر معدن‌کاران نیز ضعیف‌تر عمل کرده‌اند. معدن‌کاران به دلیل کاهش قیمت مس و آهن دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.

الکساندر آندلار تحلیل‌گر حوزه صنعت نفت در پاریس می‌گوید: «شرکت‌ها باید تولید خود را کاهش بدهند تا بتوانند جلوی کاهش بیشتر قیمت نفت را بگیرند. در غیر اینصورت قیمت نفت زیر 40دلار در ازای هر بشکه باقی خواهد ماند.»

شرکت شورون که دومین شرکت بزرگ امریکایی به شمار می‌رود در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد بودجه خود را برای سال 2016 حدود 24درصد کوچک کرده‌است. کونوکوفیلیپس نیزکه در هوستون واقع است روز پنجشنبه اعلام کرد هزینه سرمایه‌های خود را 25درصد کاهش خواهد داد.

مازاد عرضه نفت حداقل تا سال 2016 ادامه خواهد داشت. اوپک نیز به نظر نمی‌رسد به این زودی قصد کاهش تولید داشته باشد. ایران نیز به زودی نفت بیشتری روانه بازارهای جهانی خواهد کرد.

منبع: بلومبرگ

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا