عوامل کند کننده قدرت دلار در سال ٢٠١٥ /اقتصاد ایران در 2016 چگونه خواهد بود؟

عوامل کند کننده قدرت دلار در سال ٢٠١٥ /اقتصاد ایران در 2016 چگونه خواهد بود؟

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - مرتضی ایمانی راد در کانال تلگرام موسسه بامداد نوشت:پیش بینى مى شود که فدرال رزرو در سال آینده میلادى دوبار نرخ بهره را بالا مى برد و همین مساله موجب مى شود که در سال ٢٠١٦ نیز دلار کماکان یک پول قدرتمند باقى بماند.

معمولا در حوزه اقتصاد پيش بينى كارى بسيار سخت است و يكى از دلايل آن اين است كه جزء " پديدار شدنى " اقتصاد بالا است و در نتيجه پيش بينى پذيرى آن پايين است. از طرف ديگر براى تدوين استراتژى در شركتها لازم است افق تغييرات متغيرهاى اثر گذار بر آنها تصوير شود، هر چند كه همراه با احتمالات باشد.

 مهمترين متغير اثر گذار بر ساير متغيرهاى بين المللى و كشورهاى مختلف نرخ دلار امريكا نسبت به مجموعه اى از ارزهاى عمده بين المللى ( dollar index) است . بنابراين اگر بتوان نرخ دلار امريكا را در سال ٢٠١٦ تخمين زد، بسيارى از متغيرهاى اقتصاد جهانى قابل پيش بينى مى شوند. نرخ دلار در بازار جهانى به ميزان قابل توجهى به تحولات اقتصاد امريكا وابسته است و هر چه اين تحولات قوى تر شود و آمارهاى قوى ترى بيرون بيايد، احتمال افزايش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در اين هفته و در سال آينده بيشتر مى شود و متعاقب آن نرخ دلار امريكا در مقابل ساير ارزهاى عمده بهبود پيدا مي كند.

 در مجموع سال ٢٠١٥ سال خوبى براى دلار بود. در اين سال شاخص دلار در بازارهاى جهانى بين ٩٠ و ١٠٠ نوسان مي كرد و همراه با خود ساير ارزها و نرخ مواد اوليه اصلى در بازارهاى جهانى را به زير مى كشيد. اين قدرت در سال ٢٠١٥ بيشتر تحت تاثير قدرت گيرى اقتصاد امريكا بود.

در سال ٢٠١٥ ، به جز تورم ، بيشتر شاخص هاى اقتصادى خوب بودند و پيش بينى مى شود كه به همين ترتيب آمارهاى خوبى براى اقتصاد امريكا بيرون بيايد و به همين دليل با احتمال بسيار بالا پيش بينى مى شود كه فدرال رزرو در سال آينده ميلادى دوبار نرخ بهره را بالا مى برد و همين مساله موجب مى شود كه در سال ٢٠١٦ نيز دلار كماكان يك پول قدرتمند باقى بماند. عوامل كند كننده قدرت دلار در سال ٢٠١٥ خيلى قوى عمل نكردند و به نظر مي رسد كه در سال ٢٠١٦ اين عوامل نتوانند جلوى افزايش نرخ دلار را در بازارهاى جهانى بگيرند.

اگر اين بحث و اين پيش بينى درست باشد، مي توان انتظار داشت كه در سال ٢٠١٦ دلار امريكا كماكان قوى ترين پول ( بين پول هاى عمده در بازار فاركس ) در جهان خواهد بود. اگر اين پيش بينى درست باشد ما در سال ٢٠١٦ ، يا سال ١٣٩٥ بايد منتظر تحولات زير در اقتصاد ايران و جهان باشيم : 

- پايين ماندن قيمت نفت در بازارهاى بين المللى 

-پايين ماندن قيمت مواد اوليه پايه در بازارهاى جهانى مثل فولاد ، آلومينيوم ، نيكل ، مس ،  .  ..... 

- پايين ماندن نرخ ارز كشورهايي كه صادرات آنها عمدتا مواد اوليه  است ، مانند كانادا، استراليا،نيوزيلند،برزيل ،،مكزيك،نروژ، افريقای جنوبى، شيلى ، روسيه و .... - پايين ماندن قيمت طلا در بازارهاى جهانى 

- نرخ رشد پايين و نرخ رشد منفى براى بعضى از كشورها 

- ادامه سياستهاى تزريق نقدينگى براى تحريك تقاضا در بسيارى از كشورها.

پيش بينى مى شود كه قدرت بانكهاى مركزى در سال ٢٠١٦ در بازار جهانى رو به افزايش باشد.

 - بالا رفتن قيمت دلار در بازار ايران و احتمال شكل گيرى كسر بودجه در سال آينده 

- استمرار ركود در اقتصاد ايران در سال ١٣٩٥، در صورتي كه اقدام سنجيده اى اتخاذ نشود. 

- گسترش نابرابرى در اقتصاد جهان و فقيرتر شدن اقتصادهاى متكى به مواد اوليه و كشورهاى در حال ظهور.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا