بازار آماده استقبال از یلدا می‌شود

بازار آماده استقبال از یلدا می‌شود

هر چند بازارها برای استقبال از یلدا آماده می‌شوند اما هنوز انگیزه‌های خرید در میان مردم تقویت نشده است.

 کم‌کم میوه‌فروشی‌ها بارهای تازه هندوانه و پرتقال و انار را تحویل می‌گرفتند تا در قفسه‌هایی جای دهند که به زودی با خرید‌های شب یلدا آزاد می‌شوند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ،  قیمت هر کیلو هندوانه در حال حاضر سه هزار تومان است اما پیش‌بینی می‌شود نزدیک شدن به موعد مصرف خاص آستانه زمستان قیمت‌ها را با تغییراتی مواجه کند.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد زیر سایه سنگین رکود حاکم بر بازار ایران و کاهش تقاضای عمومی، حتی بازار شب یلدا نیز موقعیتی متفاوت از گذشته را تجربه می‌کند.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته اندکی کمتر است. آنها که سال گذشته آجیل با کیفیت را به قیمت‌هایی در حدود ٦٠ تا ٧٠ هزار تومان می‌خریدند، این روزها می‌توانند هر کیلو آجیل را با قیمت ٤٠ هزار تومان تهیه کنند.
 کاهش قیمت آجیل در حالی رخ داده است که قیمت برخی از انواع خشکبار وارداتی به دلیل افزایش نرخ دلار، گران‌تر از گذشته شده است.
 فروشندگان سطح شهر می‌گویند این کاهش قیمت می‌تواند تحت تاثیر حرکت دیرهنگام بازار به دلیل نزدیکی ایام عزاداری ماه صفر باشد. بسیاری از فعالان صنفی معتقدند باید از امروز بازار را رصد کرد چون کم‌کم خریدهای مردم آغاز می‌شود و بازار در شب منتهی به یلدا داغ‌ترین ساعات خود را پشت سر می‌گذارد اما بارهای باقیمانده از این شب، ساعاتی بعد با قیمت‌هایی بسیار نازل به فروش می‌رسد. برای کسانی که نه برای تزیین سفره یلدا بلکه برای مصرف شخصی این اقلام را می‌خرند.

 بساط آجیل‌فروشان هم داغ داغ است. آنها به تازگی اتیکت جدیدی را به سبد آجیل‌های فروشگاهی خود اضافه کرده‌اند و آجیل شب یلدا را با قیمت‌های متنوعی تبلیغ می‌کنند. آن دسته از آجیل‌هایی که ارزان‌تر به فروش می‌رسد، باسلوق و مویز بیشتری دارد و آن دسته دیگر که قیمت گران‌تری دارند، از مغز بادام و پسته بیشتری برخوردار هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته باقیمانده تا یلدا و در شرایطی که تقاضا برای آجیل در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، قیمت پسته اکبری به ۵۲ هزار تومان، پسته فندقی به ۴۸ هزار تومان، پسته کله قوچی به ۵۲ هزار تومان، بادام به ۶۰ هزار تومان، پسته صادراتی به ۶۲ هزار تومان و فندق به ۵۸ هزار تومان رسیده است.
آن‌گونه که رییس اتحادیه خشکبار می‌گوید: افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته بر قیمت خشکبار به ویژه بخشی که از خارج وارد می‌شود، کمی تاثیر گذاشت و قیمت آنها را بالا برده اما قیمت برخی از اقلام مانند تخمه ژاپنی ۲۰ تا ۲۵ درصد و پسته ۷ تا ۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و در مجموع حدود ۷ درصد کاهش قیمت نسبت به سال گذشته داریم.

از سوی دیگر، تخمه کدو ۲۴ تا ۳۱ هزار تومان، بادام هندی ۵۵ هزار تومان، فندق با پوست ۳۵ هزار تومان، فندق بدون پوست ۶۰ هزار تومان، کشمش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و باسلوق ۲۲ هزار تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد.
قیمت آجیل ۴ مغز ۵۶ تا ۷۸ هزار تومان و آجیل مخصوص شب یلدا که ترکیبی از خشکبار مصرفی این ایام بوده و با تغییر در ترکیب، می‌توان نرخ را متعادل‌تر کرد، از ۴۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان در تغییر است. قیمت هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی ۱۲ هزار تومان، شیرینی‌تر ۱۶ هزار تومان، شیرینی- دسر ۱۸ هزار تومان و انواع شیرینی مخلوط ۱۶ هزار تومان است.

خودنمایی میوه‌های یلدایی در بازار
هر چند خریدها هنوز آغاز نشده و بازار سردی زمستان را پیش از موعد احساس می‌کند اما کمتر میوه‌فروشی در سطح شهر این روزها انار و هندوانه در بساط ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت میوه نیز در سال جاری پایین‌تر از قیمت‌ها در سال گذشته است. در حالی که سال گذشته قیمت هر کیلو پرتقال در هفته منتهی به یلدا در حدود ٤٥٠٠ تومان بود، این روزها هر کیلو پرتقال در حدود ٤٢٠٠ تومان به فروش می‌رسد. نارنگی‌هایی که سال گذشته ٥ هزار تومان به فروش می‌رفتند، امسال ٤٤٠٠ تومان قیمت دارند. انار، میوه خاص یلدا نیز ٣٠٠ تومانی ارزان‌تر از سال گذشته است. هر کیلو انار سال گذشته در مرز ٥ هزار تومان ایستاده بود اما امسال انارها غالبا حول و حوش ٤٥٠٠ تومان فروخته می‌شوند.
 انگور نیز که پای ثابت برخی خانواده‌ها برای تزیین یلداست، ٢٠٠ تومانی ارزان‌تر از سال گذشته شده است. پارسال انگورهای زمستانی ٥٢٠٠ تومان و امسال پنج هزار تومان فروخته می‌شوند.
همچنین رییس اتحادیه فروشندگان میوه نیز در این رابطه اعلام کرده که هندوانه‌های شب چله در حال ذخیره‌سازی، برای عرضه در روزهای آینده است اما هر کیلوگرم هندوانه میناب دو هزار تومان توسط بارفروشان و سه هزار تومان توسط دلال‌ها به مغازه‌داران به فروش می‌رود.
هندوانه سال گذشته نیز قیمت‌هایی در این حد و اندازه داشت. به نظر می‌رسد رکود سنگین بازار حتی مصرف خرد را نیز کاهش داده است و یلدای امسال در صورت تداوم همین وضعیت یلدای ارزان‌تری نسبت به سال گذشته خواهد بود.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضای خصوصی به طور بی‌سابقه‌ای در بازار ایران فروکش کرده است. هر چند صنایع بزرگ و تولیدات بادوام نظیر لوازم خانگی و خودرو و... همگی تحت تاثیر این رکود سنگین و کاهش تقاضا روزهای سختی را پشت سر می‌گذرانند، بررسی‌ها نشان می‌دهد دامنه رکود به خرده‌فروشی‌ها نیز وارد شده است و حالا تقاضای میوه و آجیل و سایر کالاهای خرد مصرف نیز کاهش یافته است.
 انتظار ارزانی مدت‌هاست بازار ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است این
در حالی است که فعالان و دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران بارها تاکید کرده‌اند که امکان ارزان شدن کالاها نیست و بهتر است تقاضا به تعویق نیفتد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا