آیا با فیلتر‌کردن مشکل حل می‌شود؟

آیا با فیلتر‌کردن مشکل حل می‌شود؟

هشتادونهمین نشست خبری حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته برگزار شد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به وظیفه شورای نگهبان در امر انتخابات اظهار داشت: طبق قانون، شورای نگهبان وظیفه نظارت را در جهت احراز صلاحیت نامزدها و تایید آنها دارد. وی از دستگیری چهار فرد جاعل خبرداد و افزود: در این چند هفته چهار فرد که اقدام به جعل امضا و دستخط برخی مسئولان در رده‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌کردند و از این طریق کلاهبرداری‌هایی را از مردم انجام می‌دادند دستگیر شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آرمان ، اژه‌ای همچنین از صدور حکم برخی متخلفان پرونده نگین‌خودرو خبر داد و افزود: برای بخشی از آنها محکومیت حبس و برای برخی ردمال صادر شده است. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص عدم پذیرش یک مادر و فرزند در یکی از بیمارستان‌های کرج پرونده‌ای تشکیل شده است یا خیر؟ گفت: پرونده تشکیل شده است و این موضوع مربوط به 50روز گذشته است اما اینکه علت قصور چه بوده مشخص نشده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفته گذشته 50 دلال ارز در خیابان فردوسی دستگیر شدند اتهام آنها چه بوده است؟ توضیح داد: از تعداد آنها اطلاع دقیقی ندارم اما بالای 40نفر دستگیر شده‌اند که به دستور تعزیرات حکومتی صورت گرفته و این پرونده در تعزیرات رسیدگی می‌شود. سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: درخصوص برخی پرونده‌های قبلی از جمله آقای روزچنگ حکم صادر و جلسات دادگاه برگزار شد که درخصوص میزان مسائل مالی بین کارشناسان اختلاف بود.

این پرونده هنوز منجر به رأی نشده و متهم در بازداشت است و جلسات دادگاه به اتمام نرسیده و برخی نیز در این پرونده به جزای نقدی و حبس محکوم شده‌اند. محسنی‌اژه‌ای درخصوص ادعای همکاری زنجانی با برخی از نهادها خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌وجه نه جزئیات آن را شنیده‌ام و نه می‌دانم دادستان در این خصوص چه گفته است. با این حال نمی‌گویم که صفر تا صد همه کارهای بابک زنجانی خلاف است حتما برخی از این اقدامات در جهت دور زدن تحریم‌ها بوده است اما اینکه چقدر آن در جهت دور زدن تحریم‌ها بوده یا از ابتدا از نظر سوء داشته قابل بررسی توسط دادگاه است. معاون اول قوه‌قضائیه با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری قانونی ساخت‌وسازهای غیرمجاز منطقه حیران اظهار کرد: کسی در این رابطه بازداشت نیست اما پرونده در حال بررسی است تا مشخص شود چه کسی تخلف و چه کسی جرم انجام داده است. علاوه بر این ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در این قضیه وارد شده و با هماهنگی مسئولان استانی موضوع در حال رسیدگی است. وی در پاسخ به «میزان» و درخصوص آخرین وضعیت حقوقی فاجعه منا و اینکه چند درصد خانواده‌های قربانیان شکایت کرده‌اند، گفت: به نسبت جمعیت قربانیان، خیلی از خانواده‌ها شکایت نکرده‌اند و میزان شکایت‌های انجام شده درصد بالایی نیست با این حال اقدامات دولت، قوه قضائیه و وزارت امور خارجه بعثه و مقام معظم رهبری در حال پیگیری است.

کیفرخواست پرونده دکل نفتی هنوز صادر نشده است

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای درخصوص آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گمشده هم گفت: کیفرخواست این پرونده هنوز صادر نشده است. برخی از این افراد در این پرونده با قرار آزاد هستند و هنوز این پرونده به دادگاه نرفته است. وی در خصوص برخورد دستگاه قضا با فشارهای احتمالی به شورای نگهبان و تخلفاتی که ممکن است رخ دهد، افزود: با توجه به سابقه شورای نگهبان، این نهاد تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نمی گیرد و علاوه بر شرع، مردم و قانون اجازه تخلف را نمی‌دهند با این شرایط اگر فردی که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تایید نشود پستی را در مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری بگیرد به منزله ضایع شدن حق مردم است. معاون اول قوه‌قضائیه با تفکیک افرادی که فشار به شورای نگهبان وارد می‌کنند، گفت: این افراد دو دسته هستند برخی خلاف قانون جرمی مرتکب می‌شوند که قوه‌قضائیه حتما با آنها برخورد می‌کند اما اگر غیر از این باشد و شورای نگهبان باید پاسخی بدهد حتما این کار را می‌کند. سخنگوی دستگاه قضا با استناد به جمله یکی از رسانه‌ها در خصوص اختیارات و عکس‌العمل شورای نگهبان و دبیر آن تاکید کرد: در رسانه‌ای دیدم که فردی گفته بود مردم نمی‌دانند آقای جنتی تصمیم می‌گیرد یا خود مردم! این توهینی آشکار به شورای نگهبان و مردم است. وی با اشاره به اینکه مبنای تصمیم‌گیری شورای نگهبان است، گفت: در مورد خبرگان فقها تصمیم می‌گیرند و در مورد مجلس شورای اسلامی اعضای شورا تصمیم می‌گیرند و به هیچ وجه یک فرد تصمیم گیرنده نیست و صحبت مطرح شده توهینی آشکار به شورای نگهبان است و از نظر بنده جرم محسوب می‌شود. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: آیت‌ا... جنتی دبیر شورای نگهبان هستند و مسائلی که در این شورا مطرح می‌شود از سوی یک جمع مورد بررسی قرار می‌گیرد و به هیچ وجه تصمیم گیری شخصی نیست علاوه بر این صحبت مذکور توهین به شخص آقای جنتی نیز محسوب می‌شود و به عبارتی توهین به مقامات است و به سبب کاری که انجام می‌دهند مدعی‌العموم در رابطه با توهین به این مقام می‌تواند ورود کند و اگر در مقام دادستان بودم فردی که این جمله را مطرح کرده بود تحت تعقیب قرار می‌دادم.

سخنگوی قوه‌قضائیه در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: در مورد شبکه‌های اجتماعی اگر کنترل نشود حتما ضرر می‌کنیم و اینکه هر روز شایعه‌ای ایجاد شود صحیح نیست و هر آدم غیرتمندی باید نسبت به موضوعات زیانباری که برای جامعه پیش می‌آید دلواپس باشد. وی افزود: در این زمینه نه شورای عالی فضای مجازی و نه کارگروه آنطور که شایسته است اقدامات لازم را صورت نداده‌اند که البته اقدامات کارگروه مانع از اقدامات دادستان نیست و دادستان در حد اطلاعات و رصد کردن دستورات لازم را اتخاذ می‌کند. ما دستور دادیم و وزارت ذی‌ربط اقدامی انجام نداد. پس اقدامات فنی دست قوه‌قضائیه نیست آنها یک قولی دادند اما خبر ندادند که عمل کردند به قولشان یا خیر؟ محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حکم جیسون رضاییان به وکیل وی ابلاغ نشده است و جزئیات این حکم چیست؟ گفت: باید از دفتر دادگاه یا قاضی پرسید که چرا ابلاغ نشده است، حکم وی حبس است اما از بیان جزئیات واقف نیستم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده‌های مرتضوی به کجا رسید و در زمینه خروج وی از کشور و رفتن به کربلا با وجود ممنوع‌الخروج بودن تاکید کرد: اینکه وی ممنوع‌الخروج بوده یا خیر بنده اطلاع ندارم اما اگر هم بوده حتما اجازه گرفته است و در مورد پرونده‌های وی خبر جدیدی ندارم. سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در خصوص ممنوع الخروج بودن اولا لازم نیست هر متهمی حتما ممنوع‌الخروج باشد و از طرفی کسانی که ممنوع‌الخروج می‌شوند ممکن است طی 10روز بعد این ممنوع‌الخروجی رفع شود.

وی گفت: گاهی افرادی که ممنوع‌الخروج هستند مطرح می‌کنند که می‌خواهند به حج یا عتبات بروند و قاضی اطمینان دارد که این فرد آدمی نیست که دروغ بگوید و ما موارد زیادی حتی از امنیتی‌ها داشته‌ایم که درخواست کرده‌اند برای یک نوبت حتی برای بیش از یک نوبت به عتبات یا جای دیگری بروند که به آنها اجازه داده شده است. معاون اول قوه‌قضائیه اظهار کرد: یکی از محکومان امنیتی که دارای اتهام قابل توجهی نیز بود نامه‌ای نوشته و به من گفته بود که می‌خواهد به خارج از کشور برود تا فرزندانش را ملاقات کند و من به بازگشت وی یقین داشتم. در نتیجه وی رفت و سر فرصت مقرر نیز بازگشت که البته به خاطر ندارم به ترکیه یا امارات رفت. اگر از خود من هم بپرسند که مرتضوی در صورت رفتن به کربلا بازنمی‌گردد می‌گویم امکان ندارد که بازنگردد.سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده کرسنت هم اظهار کرد: آنها مجددا درخواست اعمال ماده 477 کردند که باید ببینیم پذیرفته می‌شود یا خیر؟

با فیلتر کردن مشکلی حل می‌شود؟

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره کنترل محتوای مجرمانه در فضای مجازی که در یک سال گذشته به کندی پیش می‌رود، گفت: باید از فناوری‌های جدید یا شبکه‌های اجتماعی استفاده بهتر شود، البته ما نمی‌گوییم که هر چه شبکه اجتماعی وجود دارد باید مسدود شود. وی ادامه داد: نکته دیگر این است اگر ما می‌خواهیم از طریق فضای مجازی ضربه امنیتی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی نخوریم باید تلاش کنیم که زیرساخت‌های فضای مجازی را بومی کنیم. تا زمانی که این زیرساخت‌ها در اختیار ما نیست و همه مسائل به یک کشور دیگر مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی برمی‌گردد، حتما متضرر می‌شویم؛ چرا که این مسائل ضد امنیتی بیشتر از مسائل اخلاقی ضربه وارد می‌کند؛ بنابراین تمام همّ دولت باید روی این موضوع باشد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: تاکید مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی این بوده که زیرساخت‌های بومی در خود کشورمان ایجاد شود. متاسفانه در سرمایه‌گذاری فکری برای بومی‌سازی این مسائل و داخلی کردن زیرساخت‌ها اقدام جدی صورت نگرفته است، اما آیا با فیلتر کردن مشکل حل می‌شود؟ آیا می‌شود همه چیز را مسدود کرد؟ البته ما قائل به این نیستیم که مردم را از استفاده‌های صحیح محروم کنیم. معاون اول قوه‌قضائیه ادامه داد: ما از وزارت ارتباطات خواستیم که شما موضوع را مدیریت کنید و تلاش کنید که فیلتر هوشمند زیان‌های ما را کم کند، البته زمانی که در دادستانی کل کشور بودند آقایان قول مساعد را دادند. من خودم گله‌مند هستم که چرا ما در این زمینه بیش از این تلاش نمی‌کنیم؛ چراکه خطر آن فقط خطر فرهنگی و ضداخلاقی نیست. واقعا خطرهای گوناگون دامن کشور ما و حتی دنیا را می‌گیرد و تروریست‌ها و داعش از آن استفاده کرده و می‌کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا