ریزش بازارهای سهام خلیج‌فارس در پی سقوط قیمت نفت

ریزش بازارهای سهام خلیج‌فارس در پی سقوط قیمت نفت

در پی کاهش چشمگیر قیمت نفت خام که بزرگترین منبع درآمد خاورمیانه است، شاخصهای سهام بازارهای این منطقه منفی شدند.

 

شاخص QE قطر 3.3 درصد عقب نشینی کرد و به 9682 واحد رسید که بزرگترین کاهش در میان شاخص های منطقه بود. این شاخص اکنون 300 واحد پایین‌تر از سطح پشتیبانی مهمی قرار دارد که به مدت دو سال حفظ کرده بود.
شرکت "اینداستریز قطر کیو اس سی" که مجتمع های صنعتی را در صنایع پتروشیمی و فولاد اداره می‌کند، بزرگترین سهم را در افت شاخص QE داشت. این سهام که یکی از بزرگترین حاضران شاخص QE است، 5.1 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح در بیش از پنج سال گذشته رسید.
به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از احتمال کاهش بودجه دولتهای منطقه خلیج فارس در بهار آینده و آسیب دیدن شرکت های مستقر در دوبی که قطب تجاری خاورمیانه به حساب می‌آید، شاخص دی اف ام جنرال 1.4 درصد نزول کرد.
شاخص ای دی ایکس جنرال در ابوظبی که حدود شش درصد از ذخایر نفتی قطعی جهان را در اختیار دارد، 1.8 درصد کاهش داشت.
بازارهای سهام در شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که نفت منبع اصلی درآمد و بودجه‌شان را تشکیل می‌دهد، از زمانی که کشورهای عضو اوپک در نشست چهارم دسامبر خود تصمیم گرفتند میزان عرضه را افزایش دهند، به لرزه افتاده اند. سازمان بین المللی انرژی اعلام کرده است با کند شدن رشد تقاضا و عزم جدید اوپک برای حداکثر کردن تولید، عرضه مازاد بر تقاضا احتمالا تا اواخر سال 2016 ادامه پیدا می‌کند.
هاشم خیری، مدیر تجارت موسسه ای شرکت منا کورپ فایننشیال سرویس که بزرگترین کارگزار دوبی است به بلومبرگ گفت: ضعیف شدن نفت، ریزش بازارهای جهان و افزایش وجه تضمین تاثیری بزرگی بر بازار داشته است. هیچ بخشی برای خرید در بازارهای ما وجود ندارد بنابراین در حال حاضر بهترین استراتژی این است که در حاشیه قرار بگیریم.
نفت برنت که مبنای معاملات جهانی است روز جمعه به 37.93 دلار در هر بشکه سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت از دسامبر سال 2008 بود.
بازارهای سهام شاخص بلومبرگ جی سی سی 200 به پایین‌ترین سطح از ماه مه سال 2013 به این طرف رسیده اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا