تجلی زاده در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

صادرات ۸۴۰ هزار تنی فولاد خوزستان در هشت ماهه ۹۴

صادرات ۸۴۰ هزار تنی فولاد خوزستان در هشت ماهه ۹۴

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اینکه صادرات هشت ماهه این شرکت بیشتر از کل صادرات سال قبل فولاد خوزستان بوده است، گفت: پس از سال‌ها وقفه، امسال توانستیم مجددا به بازار ترکیه صادرات داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، رکود در حالی در بازار فولاد به اوج خود رسیده که در همین شرایط فولادسازان تلاش می‌کنند با شیوه‌های مختلف عوارض ناشی از وضعیت کنونی را به حداقل برسانند. یکی از استراتژی‌های کلیدی در شرایط رکود صادرات به شمار می‌رود که البته با توجه به حضور چین در بازارهای صادراتی، در پیش گرفتن همین استراتژی نیز چالش‌های خود را به همراه دارد.

خبرنگار ماین نیوز با بهمن تجلی زاده، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

درباره آخرین وضعیت تولید و فروش فولاد خوزستان با توجه به شرایط رکودی حاکم بر بازار توضیح بفرمایید.

فولاد خوزستان بزرگترین تولیدکننده محصولات نیمه نهایی در کشور با ظرفیت تولید حدود 4 میلیون تن در سال است. سال قبل حدود 3.5 میلیون تن تولید کردیم. امسال هم برنامه تولید در همین حد است. هم‌اکنون رکود عمیقی بر بازار کشور حاکم است و ما زمانی صف خرید برای محصولات فولاد خوزستان و سهیمه‌بندی داشتیم اما الان خیر و شرایط کاملا رقابتی شده است و وضعیت تعرفه‌ها در کشور در حدی است که به راحتی چین می‌تواند از دیوار تعرفه‌ها عبور کند و معضلات متعددی را برای تولیدکنندگان محصولات نهایی و نیمه نهایی کشور ایجاد کرده و به این رکود دامن زده است. فولاد خوزستان برای حل این مساله و برای اینکه محصولات بیشتری را در بازار داخل عرضه نکند و از طرفی مجبور به کاهش تولید، اخراج کارکنان، کاهش فعالیت‌های اقتصادی و کاهش تعداد پیمانکاران نشود، استراتژی توسعه صادرات را در پیش گرفته است. در انجمن تولیدکنندگان فولاد کمیته‌ای را تحت عنوان توسعه صادرات ایجاد کردیم تا بتوانیم به سلامت از رکود فعلی عبور کنیم و مجبور به کاهش تولید و کاهش فعالیت‌های اقتصادی نشویم. تولید فولاد خوزستان روی روال عادی خودش و طبق برنامه جلو رفته است. ما در سال قبل 627 هزار تن محصول را به 10 کشور جهان صادر کردیم. امسال برنامه داریم که میزان صادرات را حداقل به دو برابر میزان صادرات سال قبل برسانیم و در واقع بتوانیم کل مازاد تولید خود را صادر کنیم. با وجود تحریم‌ها که هنوز برقرار هستند و عدم بازگشایی ال‌سی و محافظه‌کاری که مشتریان در بازارهای صادراتی در خرید از ایران دارند اما خوشبختانه صادرات به صورت عادی در حال پیشروی است و با رفع کامل تحریم‌ها صادرات فولاد خوزستان شتاب نیز خواهد گرفت.

در سال جاری تاکنون چه میزان صادرات داشتید؟

در هشت ماهه 1394 معادل 840 هزار تن صادرات داشتیم که به تنهایی بالاتر از کل صادرات سال گذشته است. در همین مدت بیش از 2 میلیون و 260 هزار تن محصول تولید کردیم و برنامه تولید امسال فولاد خوزستان نیز رسیدن به تولید 3.5 میلیون تنی و بالاتر از آن است.

آیا فولاد خوزستان امسال وارد بازارهای صادراتی جدیدی شده است؟

بازارهای سنتی فولاد خوزستان بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند که منطقه منا و خاور دور را هم امسال به این بازارها اضافه کردیم. مصر، سودان، ترکیه و پاکستان جزو بازارهای جدید ما محسوب می‌شوند. ترکیه با اینکه صادرکننده قدرتمند منطقه است اما توانستیم به این کشور صادر کنیم. چند محموله صادراتی را برای ترکیه ارسال کردیم. در نیمه اول امسال یک محموله به ترکیه صادر کردیم و در نیمه دوم سال نیز این کار تکرار شد. همانطور که می‌دانید ما چند سال وقفه صادراتی داشتیم. در سال 1389 عوارض سنگینی بر صادرات بستند و تمام شرکت‌های فولادی بازارهای خود را از دست دادند. قبل از آن اتفاق، صادرات را به ترکیه شروع کرده بودیم و مجددا با تلاش زیاد توانستیم پس از چند سال وقفه وارد بازار این کشور شویم. برای پاکستان نیز اخیرا ارسال محموله‌های تستی را آغاز کردیم.

در بازار داخل چه مشوق‌هایی را به خریدران ارائه می‌کنید؟

همانطور که گفتم مشتریان اصلی کارخانه‌های فولادی، مشتریان داخلی هستند و الویت تامین با آنها است و ما تنها مازاد تولید خود را صادر می‌کنیم. در رابطه با بازار داخل، زمانی پیش فروش سه ماهه داشتیم. همینطور با تغییر وضعیت بازار، وضعیت فروش به روز فروش، فروش یک ماهه، دو ماهه و ... تغییر کرد. علاوه بر افزایش مدت زمان فروش، نوع وثایق را هم آسان کردیم تا مشتریان بتوانند خرید را انجام دهند. قیمت ما هم در بورس و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در حال حاضر عملا می‌توانیم بگوییم که قیمت‌ها به کف رسیده است.

آیا در دوران کاری خود با چنین رکودی مواجه شده بودید؟

قطعا چنین دورانی و چنین رکودی را در دوران کاری خود ندیده‌ام. از یک سال پیش هم این وضعیت آغاز شده و مربوط به اخیرا نیست. می‌توانم بگویم بسیاری از افراد دیگر هم چنین رکودی را در دوران کاری طولانی مدت خود مشاهده نکرده‌اند. لذا جای نگرانی و جای تعجب دارد که چرا واکنش شدیدتری را از سوی مسئولان اجرایی کشور نمی‌بینیم. انتظار داریم واکنش‌ها به این رکود سریعتر باشد.

اخیرا هیات فولاد ترکیه هم به ایران سفر کرد و حتی آنها نیز نسبت به دامپینگ چین در بازارهای فولاد اعتراض کردند.

بد نیست بدانید که اخیرا در شرم‌الشیخ مصر و با وجود اتفاقات تروریستی اخیرا، انجمن فولاد اعراب جلسه‌ای را برگزار کردند که محور بحث آنها در این جلسه این بود که چگونه در مقابله با چین قوانین حقوقی شدیدتری را وضع کنند و تعرفه‌های بالاتری را اعمال کنند، در غیر این صورت فولادسازان کشورهای عربی نابود خواهند شد. ما در ایران تعرفه را یک مرحله بالا بردیم که به راحتی چین از این پله عبور کرد و در حال حاضر کل تعرفه و حقوق ورودی برای شمش تنها حدود 10 درصد است که چین با یک نوسان قیمت به راحتی از این تعرفه عبور می‌کند. تعرفه موردنیاز ما در مرحله کنونی دستکم 25 تا 30 درصد است. در حال حاضر قیمت تمام شده شمش در همه واحدهای فولادسازی مشخص بوده و بالای 1100 تومان است.

فکر می‌کنید رکود فعلی در بازار فولاد تا کی ادامه یابد؟

این موضوع خیلی به سیاست‌های دولت مرتبط است. شما ملاحظه کردید که با یک حرکت کوچک دولت برای خودروسازان چرخش 5000 میلیاردی تومانی برای این صنعت ایجاد شد. شاید این حرکت بتواند تا حدودی روی بخش ورق فولادی تاثیر مثبت بگذارد. این اتفاق نشان داد که حرکت بانک‌ها و تزریق نقدینگی می‌تواند محرک باشد. در صنعت فولاد الان پول نیست و اگر این پول از صنعت بیرون برود، صنعت فولاد ضعیف‌تر می‌شود و برگشت این پول هم دیگر معلوم نیست چه زمانی اتفاق بیفتد.

منظور از اینکه پول در بازار نیست، چیست؟

یعنی اینکه اعتبارات از بانک‌ها تزریق نمی‌شود و ادامه این وضعیت ابتدا باعث تعطیلی واحدهای ضعیف‌تر می‌شود و اگر رسیدگی نشود قطعا واحدهای بزرگتر نیز دچار مشکل خواهند شد.

وضعیت تعیین مدیریت عامل جدید فولاد خوزستان به کجا رسید؟

در حال حاضر فعالیت‌ها در شرکت فولادسازان به صورت طبیعی در حال انجام است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. در خصوص تعیین مدیریت هم هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است و هر زمان تصمیم جدیدی گرفته شد قطعا اعلام می‌شود.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا