دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری مطرح کرد؛

بازار مشتقه ارز، فرش قرمزی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی

بازار مشتقه ارز، فرش قرمزی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی

راه‌اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالای ایران می تواند ریسک نوسانات نرخ ارز به عنوان یکی از مولفه های اصلی در سیاست های اقتصادی را پوشش دهد تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت های خود بپردازند.

راه‌اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالای ایران می تواند ریسک نوسانات نرخ ارز به عنوان یکی از مولفه های اصلی در سیاست های اقتصادی را پوشش دهد تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت های خود بپردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایسنا، بهروز خدارحمی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری به راه‌اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: طبیعتا نخستین مزیت راه‌اندازی بازار مشتقه ارز برای سرمایه گذاران خارجی است، چرا که بزرگ ترین دغدغه تجار و سرمایه‌گذاران خارجی ریسک ناشی از نوسانات ارزی است که برطرف شدن این دغدغه می‌تواند سرمایه‌های بین‌المللی را با اطمینان بیشتری روانه مرزهای داخلی ایران کند.

وی در ادامه به مزیت راه اندازی این طرح برای سرمایه گذاران داخلی اشاره و اظهار کرد: راه اندازی بازار مشتقه ارز به نفع سرمایه گذاران داخلی، تولیدکنندگان و صادر کنندگان نیز خواهد بود، چرا که زمانی زمینه رشد یک بنگاه اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری ها فراهم می شود که بازیگران از آینده سرمایه گذاری و برنامه ریزی خود مطلع باشند و به نوعی شفافیت و امنیت در فعالیت‌های اقتصادی وجود داشته باشد؛ از این رو نوسان نرخ ارز به عنوان عاملی تاثیر گذار بر قیمت کالاها و خدمات، مانع بزرگی برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سال‌های اخیر بوده که بازار مشتقه ارز می‌تواند تا حدودی زیادی این مانع را رفع کند.

به گفته خدارحمی در حقیقت یکی از عوامل مهمی که سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی تمایل چندانی به سرمایه گذاری در کشور را ندارند، تهدید نوسانات شدید و پی در پی نرخ ارز است، بنابراین اطمینان از پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز می تواند شرایط بهتری را برای اقتصاد کشورمان به همراه داشته باشد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در رابطه با زمان راه‌اندازی بازار مشتقه ارز گفت: از لحاظ زمانی معتقدم که اکنون بهترین زمان برای راه اندازی بازار مشتقه ارز است، چرا که به نظر می رسد فضای اقتصادی لازم و وضعیت تعادل ارزی ایجاد شده است. البته با توجه به این که درآمدهای نفتی وضعیت تحریمی دارد و بخش عمده درآمدهای آن نمی‌تواند در چرخه اقتصادی قرار گیرد، پس از رفع این محدودیت‌ها، معاملات آتی ارز شکل دیگری به خود خواهد گرفت، اما از حال باید این پروژه مهم را آغاز کرد تا در زمان رفع تحریم‌ها بازار ارز نیز برای فعالان اقتصادی جا بیافتد.

وی در پایان تاکید کرد: راه‌اندازی بازاری متمرکز برای معاملات آتی ارز در بورس کالای ایران، اتفاقی مثبت و مفید است که می‌تواند با فرهنگ سازی و شناساندن این بازار به بازیگران و فعالان اقتصادی، موجب جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی شود. 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا