بانک مرکزی به کالاهای خارجی وام نمی‌دهد

بانک مرکزی به کالاهای خارجی وام نمی‌دهد

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: ریالی از بابت اعتباری که بانک مرکزی برای خرید کالای ایرانی تخصیص می‌دهد، صرف خرید کالای خارجی یا هرگونه کالا و خدمتی که خارج از فهرست تعیین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، نمی‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بانک مرکزی،  ناصر حکیمی، اظهار داشت: به‌خلاف ادعاهای مطرح شده توسط برخی نمایندگان اصناف، بانک مرکزی منابع خود را برای کالاهای انباشته شده در انبارها و کمک به فروش آنها در جامعه با نرخ سود 12 درصد اختصاص می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه‌تفاوتی بین خرید کالای ایرانی و سایر کالاها و خدمات است، افزود: دو تفاوت عمده وجود دارد؛ اولاً نرخ تسهیلات برای خرید کالای ایرانی 12 درصد است که بسیار پایین‌تر از نرخ‌های مرسوم تسهیلات بانکی است. در مورد سایر کالا و خدمات این نرخ مطابق با روال عادی خواهد بود. تفاوت دوم این است که تأمین مالی خرید سایر کالاها و خدمات صرفاً از محل منابع بانک‌ها صورت می‌گیرد و بانک مرکزی هیچ منبعی برای این امور در اختیار بانک‌های عامل قرار نمی‌دهد.

وی نرخ سود تسهیلات برای خرید کالاهای ایرانی را 12 و سایر کالاها  را 21 درصد اعلام کرد و افزود: ویژگی مهم طرح کارت اعتباری این است که بانک‌ها را قادر می‌سازد از منابع خودشان برای سایر مایحتاج خود که می‌تواند کالا یا خدمت باشد، از اعتبارات بانکی استفاده کنند. در بخش دوم طرح کارت اعتباری که بر اساس نیاز مشتریان طراحی شده است، برای اولین بار در چند دهه گذشته، ابزار تسهیلات مصرفی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد تا بتوانند در تنگناهای مالی، نیازهای خود را مرتفع کنند.

مسئول طرح کارت اعتباری کالای ایرانی، میزان اعتبار این طرح را معادل 4200 میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: در مصاحبه‌های انجمن‌ها و اتحادیه‌های تولیدکنندگان عدد موجودی کالا حدود 1000 تا 1800 میلیارد تومان ذکر شده است؛ لیکن معیار بانک مرکزی میزان اعلامی توسط وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) است که این میزان تا چهار برابر موجودی است که اتحادیه‌ها و نمایندگان آنها در رسانه‌ها اعلام می‌کنند و این بدان معنی است که بانک مرکزی در هماهنگی با سایر دستگاه‌های مربوطه، هدف حمایت از تولید داخلی را به‌صورت جدی دنبال می‌کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و مسئول طرح کارت اعتباری کالای ایرانی در بانک مرکزی، مهم‌ترین تفاوت خرید کالاهای ایرانی انباشته شده در انبارها و سایر کالاهای موجود در فروشگاه‌های کشور را در «نحوه تأمین منابع» و «نرخ سود تسهیلات» برشمرد و گفت: ریالی از بابت اعتباری که بانک مرکزی برای خرید کالای ایرانی تخصیص می‌دهد، صرف خرید کالای خارجی یا هرگونه کالا و خدمتی که خارج از فهرست تعیین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، نمی‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا