معاون وزیر نفت:

پیشنهادهای چین برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران جذاب نیست

پیشنهادهای چین برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران جذاب نیست

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران جذاب نیست گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران آمریکایی به دلیل حضور «دلواپسان» این کشور اجازه حضور در ایران را ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس شعری مقدم در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه گاز طبیعی برای تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی فراوان است شرکت‌های خارجی نیز به این مورد توجه دارند که در این بخش‌ سرمایه‌گذاری کنند. بیشترین پیشنهادهای خارجی ‌های برای حضور در صنعت پتروشیمی مربوط به طرح‌هایی است که خوراک آنها گاز طبیعی است. البته برای اِتان هم پیشنهادهایی شده است. همچنین از صنایع میان دستی با محوریت پروپیلین هم استقبال شده است.

وی با تأکید بر اینکه اولویت اول وزارت نفت جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی است گفت: پیشنهادهایی که تاکنون برای حضور در صنعت پتروشیمی شده است سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یا سرمایه‌گذاری مستقیم مشترک است.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی ایران جذب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در پسا تحریم را منوط به فرمول تعیین شده قیمت خوراک دانست و گفت: اگر قیمت خوراک قابل رقابت و پیش‌بینی باشد،  می‌توان امیدوار بود که تا سال 1404 حدود 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب کرد.

شعری مقدم با اظهار اینکه پیشنهادهای فاینانس چین تاکنون جذاب نیست گفت: آنها باید پیشنهاد‌های خود را جذاب‌تر کنند. البته همکاری‌های بین دو کشور کماکان ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که جایگزینی برای چین‌ها وجود دارد با تأکید بر اینکه ایران از همه سرمایه‌گذاران استقبال می‌کند گفت: البته در این میان رقابت بین سرمایه‌گذاران از نظر ارزان بودن سرمایه‌گذاری یک شرط است. تاکنون اروپایی‌ها - آلمانی‌ها- پیشقدم شده ‌اند.

وی درباره تأثیر کاهش قیمت نفت به 30 دلار بر طرح‌های پتروشیمی گفت: اگرچه این شرایط موجب می‌شود که قیمت خوراک مایع کاهش یابد. در بخش سرمایه‌گذاری نیز با توجه به نیاز دنیا به محصولات پتروشیمی، هیچ کشوری مناسب‌تر از ایران برای سرمایه‌گذاری نیست.

معاون وزیر نفت با اظهار اینکه مذاکره با هندی‌ها برای طرح توسعه چابهار همچنان ادامه دارد گفت: آنها منتظر تعیین قیمت خوراک هستند که به زودی این نرخ مشخص خواهد شد.

شعری مقدم درباره حضور شر‌کت‌ها آمریکایی‌ در طرح‌های پتروشیمی گفت: «آنها اظهار علاقه کرده‌اند اما دولت‌ آنها هنوز اجازه نداده است؛ چراکه در آمریکا نیز دلواپس‌هایی دارند که برای آنها مشکل ایجاد کرده‌اند.»

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا