یک مقام مسئول در وزارت راه مدعی شد:

امید به رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۵

امید به رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۵

معاون مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه با بیان اینکه بالا بودن نرخ سود بانکی باعث عمیق تر شدن رکود مسکن شده گفت: امیدواریم از نیمه دوم سال آینده مقداری بازار مسکن با رونق مواجه شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهروز ملکی در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سؤال که کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش نیابد، مسکن از رکود خارج نمی‌شود، گفت: بازار مسکن تابع عوامل گسترده‌ای است، اما واقعاً نمی‌توان کتمان کرد که یکی از مشکلاتی که هم اقتصاد مسکن و هم اقتصاد کلان با آن دست به گریبان است، همین بالا بودن نرخ سود بانکی است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که برای خروج از رکود حتماً باید نرخ سود بانکی کاهش یابد، چراکه هم به نفع اقتصاد کلان به معنای عام کلمه و هم به نفع اقتصاد مسکن به معنای خاص کلمه است. مطالبه فعالان اقتصادی به‌طور عام این است که نرخ سود بانکی کاهش یابد تا کسب و کار رونق پیدا کند، اما اینکه این اتفاق قبل از اتمام سال رخ دهد یا خیر، باید منتظر ماند و دید که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی که سیاست‌گذار پولی هستند، چه می‌کنند.

ملکی در پاسخ به این سؤال که آیا طولانی شدن رکود بخش مسکن باعث رشد و جهش قیمت مسکن در سال‌های آینده نخواهد شد، گفت: دوره‌های رونق و رکود مسکن اساساً در طی 3 دهه اخیر همواره در بخش مسکن بوده است، اما این موضوع رکود مسکن یک مقدار از ناحیه رکود اقتصاد کلان تعمیق شده است.

معاون مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی در سال 91 حدود منفی 6.8 درصد بوده است، اینها اثرات خود را بر بازار مسکن تا حدودی گذاشته است و به تعمیق بیش‌تر رکود مسکن دامن زده است اما به هر حال یکی از دلایل رکود بازار مسکن همانا بالا بودن نرخ سود بانکی است.

ملکی با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی در رکود مسکن اثرگذار است، تأکید کرد: کاهش قدرت خرید مردم ناشی از این است که نتوانستند در سالیان گذشته پس‌انداز لازم را داشته باشند، به واسطه اینکه رشد اقتصادی منفی بوده است و از سوی دیگر بالا بودن صدور پروانه‌های ساختمانی در سال‌های 90 و 91 موجب عرضه ناگهانی مسکن به بازار شد و تعداد فروشندگان نسبت به خریداران افزایش یافت. امیدواریم از نیمه دوم سال آینده مقداری بازار مسکن با رونق مواجه شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا