حضور فعال شرکت فولاد مبارکه در یازدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان اصفهان

حضور فعال شرکت فولاد مبارکه در  یازدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان اصفهان

دنیای معدن -در آستانه هفته پژوهش، یازدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان اصفهان با حضور رسول زرگر پور استاندار اصفهان، دانشگاه های مطرح استان، نمایندگان بخش خصوصی، سازمانها، دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و حضور فعال شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تاریخ 15 تا 18 آذر ماه جاری با شعار عزم ملی، رویکرد جهانی در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برگزار شد و طی آن شرکت فولاد مبارکه آخرین فعالیت خود در بحث پژوهش را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه دکتررسول زرگرپور استاندار اصفهان اظهارداشت: پیشرفت سریع فناوری و تحولات بیسابقه در توسعه ارتباطات بینالمللی در جریان جهانی شدن موجب شد که رویارویی جوامع بشری به طریقی از شکل برخوردهای نظامی به رقابتهای فناوری تبدیل شود.

در توسعه علمی استان نقش صنایع، نقش پژوهشکده ها و مؤسسات آموزشی را نمیتوان نادیده گرفت

استاندار اصفهان با بیان اینکه نمیتوان نقشی که صنایع میتوانند در توسعه علمی استان  ایفا کنند را نادیده گرفت، گفت: اصولاً اگر چرخه علم تا صنعت و توجه صنایع به امر پژوهش وفناوری و ارتباط تنگاتنگ با این مقوله افزایش یابد بیتردید جهش اقتصاد همراه با مقولههای زیستمحیطی به عنوان یکی از ضرورتهای استان و کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت.

زرگرپور فقدان باور در بخش صنعت و واحدهای کسب و کار به اینکه توسعه و کسب تکنولوژی برتر جز از مسیر دانشگاه و پژوهش امکانپذیر نیست و همچنین فقدان باور دانشگاه در رسالت خویش در امر توسعه را از جمله مهمترین مشکلات دانست.

ایشان افزود: رشد تحقیقات توسعهای در هر کشور با ایجاد فضای ملی تحقیق و توسعه و افزایش شاخصهای سرمایه گذاری، نیروی انسانی، اطلاعات و اطلاع رسانی در تحقیق و توسعه امکان پذیر خواهد بود.

زرگرپور با بیان اینکه دولت یازدهم با توجه به اهداف و اولویتهای مندرج در سند نقشه جامع علمی و شرایط کشور، اهداف و اولویت های راهبردی را در حوزهی علم و فناوری تعیین کرده است، تصریح کرد: این اهداف شامل اعتلای اخلاق و معنویت در دانشگاهیان، دانش آموختگان و دانشجویان، دستیابی اشتغال دانش آموختگان، نیل به توسعه و پیشرفت پایدار، درون زا و متوازن از مسیر توسعهی علمی، پیشبرد بهرهوری و شکوفایی علمی است.

وی ظرفیت سازی برای توسعه فناوری، گسترش مرزهای دانش همراه با پاسخ به نیازهای کشور، توسعه عدالت آموزشی، فرصتهای برابر آموزشی، تربیت دانش آموختگان کارآفرین، توانمند و خلاق و اخلاقی، دستیابی به دانشگاه های جهانتراز، کارآفرین، دانش افزا و ثروت آفرین را از دیگر اهداف و اولویتها برشمرد.

رسول زرگرپور با بیان اینکه این اولویتهای راهبردی دولت یازدهم در دو محور کلی تنظیم شده است، افزود: توسعه علم و فناوری و بسترسازی برای تحقق اقتصاد دانشبنیان و همچنین بهبود زیرساختها، منابع و ارتباطات و پشتیبانی از جمله آن محورها است.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق این راهبردها 9 اولویت راهبردی ارائه شده است، تصریح کرد: اتصال حلقه علم و فناوری به حلقهی تجارت و ثروت ملی، ایجاد پیوند پویا میان دانشگاه، مراکز پژوهشی و جامعه و همگانی سازی علم، کارآفرینی و شغل آفرینی برای دانش آموختگان، روزآوری آموزش و پرورش و پیوند آنها با دانش روز و نیازهای کشور از جملهی اولویت راهبردی به شمار میرود.

  استاندار اصفهان افزود : کاهش تمرکز در اداره امور دانشگاهها و گسترش نقش آفرینی بخش غیردولتی، تسهیل در تشکیل و رشد تشکلهای سیاسی، صنفی و اسلامی، ترویج نوآوری و آزاد اندیشی، تأمین مجدانه و تخصیص عادلانه ی منابع، توسعه ارتباطات علمی و جهان گستر از دیگر اولویت های راهبردی است.

زرگرپور با اشاره به اینکه یازدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری در اصفهان در حالی آغاز میشود که اصفهان در زمره علم و فناوری در کشور شناخته شده است، گفت: وجود دو دانشگاه بزرگ ملی همچون دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان به عنوان دو مجموعه بزرگ علمی با تربیت نخبگان و عالمان و نیز وجود دانشگاه های متعدد با ضریب کیفی قابل قبول توانسته اند در توسعه علمی کشور نقش بزرگی را ایفا کنند.

رسول زرگرپور با بیان اینکه نقش پژوهشکده ها و مؤسسات آموزشی را به عنوان تکمیل کننده توسعه علمی استان نمی توان نادیده گرفت، اظهارداشت: اصفهان به عنوان نخستین استانی مطرح است که مقولهی پارکهای علم و فناوری را به طور جدی دنبال کرد و توانست با تأسیس اولین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی، با هدف ایجاد و حمایت از شرکت های دانش بنیان، چرخهی واسط علم تا صنعت را تکمیل کرده و راه را برای ایجاد اولین کریدور علم و فناوری کشور هموار کند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه کریدور علم و فناوری به عنوان محور توسعهی استان میتواند نقش تعیین کنندهای در تحقق چشم انداز بیست سالهی کشور ایفا کند، اظهارداشت: در این سند به صراحت اشاره می کند که جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 باید برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر منطقه بدون پرداختن به امر پژوهش و فناوری با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود و در واقع پژوهش و فناوری موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می شود.

وی اظهارداشت: پژوهشی در آینده یک جامعه مؤثر خواهد بود که به صورت کاربردی در اختیار بشر قرار گیرد به این معنا که با حمایت از پژوهشگر برای کاربردی کردن پژوهش در راه پیشرفت گام برداشته شود تا اقتصادی پویا را به ارمغان آورد.

استاندار اصفهان تصریح نمود: برای دستیابی به چنین اقتصادی باید شرایط لازم برای ابداع و نوآوری شامل نظام نوآوری، زیرساخت های حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان، فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه ی منابع انسانی فراهم شود تا توانایی تبدیل ایده های نو به محصولات از طریق سرمایه گذاری به تولید محصولات جدید منجر شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوان با استفاده مفید و موثر از ظرفیت های موجود پژوهش و فناوری کشور و استان به منظور انجام اقدامات مدبرانه در بهبود تولید ملی و توسعه ی استان گام های مناسب و مفیدی برداشته شود.

به گزارش خبرنگار فولاد یازدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری به لحاظ کمی در وسعت و تعداد غرفهها (52 غرفه در پنج هزار و 500 مترمربع فضای نمایشگاهی ) و چه از لحاظ کیفی و تأکید بر استانداردها نسبت به سالهای قبل متفاوت بود، ضمن اینکه از دیگر ویژگیهای این نمایشگاه توجه به محیط زیست و آب اساس توسعه پایدار، فرهنگ و هنر و توسعه با رویکرد هنرمندانه و توجه به معماری روستایی ، علوم انسانی، فرهنگسازی و جشنواره دانشآموزی به عنوان زیر ساخت اصلی توسعه پژوهش محور اشاره کرد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا