حسابداران،‌ پیشران شفافیت مالی در «پسا تحریم»

حسابداران،‌ پیشران شفافیت مالی در «پسا تحریم»

دنیای معدن -امروز کشور عزیز ایران در نقطه تاریخی خود ایستاده است. نقطه عطفی که سرآغاز تحولاتی عظیم و سرشار از برکت برای ملت بزرگوار ایران اسلامی است. پشت سرگذاشتن دوران تحریم و ورود به «پساتحریم» نوید بخش آینده‌ای درخشان برای این مرز و بوم است.    تحولاتی که با هدایت مقام معظم رهبری و اقدامات دولت تدبیر و امید شکل گرفت امروز در حال ثمره دادن است. امروزه به اذعان مراکز معتبر اقتصادی جهان،‌ غول نیمه خفته اقتصاد ایران در حال برخاستن است و توسعه اشتغال،‌ تحرک در طرح‌های عمرانی،‌ رونق شرکت‌های خصوصی،‌ رشد درآمد سرانه و در یک کلام ارتقای جایگاه اقتصاد ایران را به همراه خواهد داشت.‌ این شروع مبارک و نقش آفرینی اقتصاد ایران سرمنشأ تحولاتی چشمگیر در منطقه و حتی فراتر از منطقه است. اما به بهانه 15 آذر ماه به‌عنوان «روز حسابدار» فرصتی فراهم شد برای برشمردن جایگاه کارگزاران حوزه مالی و نقش بی‌بدیلی که متخصصان این حوزه،‌ در شرایط فعلی برجای می‌گذارند. در این میان به جد می‌توان از جامعه حسابداران رسمی ایران به‌عنوان راهبران بخش مالی و حسابداری ایران نام برد. نیروهای زبده‌ای که در این شرایط رو به رونق،‌ رفع موانع توسعه همکاری‌های اقتصادی با جوامع بین‌الملل را برعهده دارند. شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها،‌ کمک برای بهبود قوانین مالی و سرمایه‌گذاری،‌ همگام‌سازی ضوابط حسابداری ایران با استانداردهای روز دنیا و... بخشی از توانمندی جامعه حسابداران رسمی ایران به شمار می‌آید.اقتصاد ایران با دارا بودن نیروی انسانی تحصیلکرده،‌ موقعیت استراتژیک منطقه‌ای و جهانی،‌ ذخایر غنی انرژی و معدنی،‌ آب‌های آزاد و جمعیت 400 میلیونی پیرامونی، ‌همگی از جایگاه زیربنایی بخش حسابداری کشورمان برای اتصال به حلقه مالی جهانی خبر می‌دهد. در واقع اقتصادی با تولید ناخالص داخلی 350 میلیارد دلاری کنونی،‌ 78 میلیون نفر جمعیت،‌ منابع انرژی 22 تریلیون دلاری با 9 میلیون تحصیلکرده دانشگاهی که 2/ 1 میلیون نفر آن سهم بخش حسابداری است،‌ بر اهمیت نقش نیروهای خبره این بخش می‌افزاید. در حال حاضر افزون بر 10هزار حسابدار حرفه‌ای شاغل در موسسات حسابرسی،‌ عضو جامعه رسمی حسابداران ایران هستند که هر کدام با 10 سال سابقه کار،‌ رقمی نزدیک به 100هزار سال تجربه برای این حوزه از اقتصاد کشور اندوخته‌اند که تحرک این جامعه در دوران پسا تحریم،‌ می‌تواند پیشران محرک انضباط،‌ شفافیت،‌ مبارزه با فساد و در نهایت تحقق سلامت مالی شود. بازگشت قدرتمندانه ایران به چرخه اقتصاد جهانی،‌ در سایه مساعدت حسابداران و حسابرسان، معنای یکپارچه‌ای برای دستیابی به اقتصادی سالم و پویا می‌بخشد. توجه به این نیروی بی‌بدیل،‌ هموار‌کننده مسیر اقتصاد ایران به سوی تعالی است. این نیروها در عین حال خود را بازوی کارشناسی دولت در ارتقای استانداردها، شفافیت مالی و تدوین ضوابط و قوانین به روز قلمداد می‌کنند تا سهم خود را برای اعتلای نظام مالی کشور در دوران رو به رونق، به جا آورند. مهدی کرباسیان /  رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی       

تحولاتی که با هدایت مقام معظم رهبری و اقدامات دولت تدبیر و امید شکل گرفت امروز در حال ثمره دادن است. امروزه به اذعان مراکز معتبر اقتصادی جهان،‌ غول نیمه خفته اقتصاد ایران در حال برخاستن است و توسعه اشتغال،‌ تحرک در طرح‌های عمرانی،‌ رونق شرکت‌های خصوصی،‌ رشد درآمد سرانه و در یک کلام ارتقای جایگاه اقتصاد ایران را به همراه خواهد داشت.‌ این شروع مبارک و نقش آفرینی اقتصاد ایران سرمنشأ تحولاتی چشمگیر در منطقه و حتی فراتر از منطقه است. اما به بهانه 15 آذر ماه به‌عنوان «روز حسابدار» فرصتی فراهم شد برای برشمردن جایگاه کارگزاران حوزه مالی و نقش بی‌بدیلی که متخصصان این حوزه،‌ در شرایط فعلی برجای می‌گذارند. در این میان به جد می‌توان از جامعه حسابداران رسمی ایران به‌عنوان راهبران بخش مالی و حسابداری ایران نام برد. نیروهای زبده‌ای که در این شرایط رو به رونق،‌ رفع موانع توسعه همکاری‌های اقتصادی با جوامع بین‌الملل را برعهده دارند. شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌ها،‌ کمک برای بهبود قوانین مالی و سرمایه‌گذاری،‌ همگام‌سازی ضوابط حسابداری ایران با استانداردهای روز دنیا و... بخشی از توانمندی جامعه حسابداران رسمی ایران به شمار می‌آید.اقتصاد ایران با دارا بودن نیروی انسانی تحصیلکرده،‌ موقعیت استراتژیک منطقه‌ای و جهانی،‌ ذخایر غنی انرژی و معدنی،‌ آب‌های آزاد و جمعیت 400 میلیونی پیرامونی، ‌همگی از جایگاه زیربنایی بخش حسابداری کشورمان برای اتصال به حلقه مالی جهانی خبر می‌دهد. در واقع اقتصادی با تولید ناخالص داخلی 350 میلیارد دلاری کنونی،‌ 78 میلیون نفر جمعیت،‌ منابع انرژی 22 تریلیون دلاری با 9 میلیون تحصیلکرده دانشگاهی که 2/ 1 میلیون نفر آن سهم بخش حسابداری است،‌ بر اهمیت نقش نیروهای خبره این بخش می‌افزاید. در حال حاضر افزون بر 10هزار حسابدار حرفه‌ای شاغل در موسسات حسابرسی،‌ عضو جامعه رسمی حسابداران ایران هستند که هر کدام با 10 سال سابقه کار،‌ رقمی نزدیک به 100هزار سال تجربه برای این حوزه از اقتصاد کشور اندوخته‌اند که تحرک این جامعه در دوران پسا تحریم،‌ می‌تواند پیشران محرک انضباط،‌ شفافیت،‌ مبارزه با فساد و در نهایت تحقق سلامت مالی شود.
بازگشت قدرتمندانه ایران به چرخه اقتصاد جهانی،‌ در سایه مساعدت حسابداران و حسابرسان، معنای یکپارچه‌ای برای دستیابی به اقتصادی سالم و پویا می‌بخشد. توجه به این نیروی بی‌بدیل،‌ هموار‌کننده مسیر اقتصاد ایران به سوی تعالی است. این نیروها در عین حال خود را بازوی کارشناسی دولت در ارتقای استانداردها، شفافیت مالی و تدوین ضوابط و قوانین به روز قلمداد می‌کنند تا سهم خود را برای اعتلای نظام مالی کشور در دوران رو به رونق، به جا آورند.
مهدی کرباسیان /  رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا