چیت‌چیان:

بیش از 94 درصد چاه‌های مجاز کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شدند

بیش از 94 درصد چاه‌های مجاز کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شدند

وزیر نیرو گفت: با همت کشاورزان در حال حاضر 94 درصد چاه‌های مجاز به کنتور هوشمند مجهز شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خراسان رضوی،‌ حمید چیت‌چیان امروز (جمعه) 20 آذرماه در حاشیه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این استان در ردیف مناطق نیمه خشک و خشک کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: میزان بارش بلندمدت خراسان رضوی حدود 224 میلیمتر در سال بوده است. در صد سال اخیر این میزان به 196.8 درصد کاهش یافته است اما خوشبختانه امسال در دو تا سه ماه اول سال آبی بارش‌های خوبی را در این استان شاهد بوده‌ایم، امیدواریم این وضعیت ادامه‌دار باشد.

وی با اشاره به وجود 6.8 درصد آب تجدیدشونده در خراسان رضوی، تصریح کرد: میزان مصرف آب این استان 7.9 میلیارد متر مکعب است که 1.1 میلیارد بیشتر از منابع موجود از آب استفاده می‌شود. به دلیل برداشت بیش از حد مجاز از آب‌های زیرزمینی در این استان با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی به چهار راهکار اساسی برای حل مشکلات آب در استان اشاره و عنوان کرد: اولین راهکار به منظور حل این مشکل انتقال آب‌های سطحی است. با ساخته شدن 27 سد که تا چند ماه آینده به 29 سد می‌رسد امیدواریم مشکلات تا حدودی حل شود. اتمام عملیات بهره برداری این سدها پایان تمام طرح‌های آبی در استان است.

چیت‌چیان افزود: یکی دیگر از راه‌ها احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی است. به این منظور چاه‌های غیرمجاز باید بسته شده و چاه‌هایی که مجاز برداشت آب هستند به کنتورهای هوشمند مجهز شوند تا میزان برداشت آب آنها مشخص باشد.

وی تصریح کرد: در 12 سال قبل از دولت یازدهم تنها 2400 کنتور هوشمند نصب شده بود. خوشبختانه در دو سال گذشته 6 هزار و 700 کنتور هوشمند برای چاه‌های مجاز نصب شده است. در حال حاضر با یاری کشاورزان 94 درصد چاه‌های مجاز مجهز به کنتور هوشمند هستند.

وزیر نیرو با اشاره به دیگر راه‌های حل مشکل آب در خراسان رضوی،‌ گفت: جایگزینی پسآب در مصرف کشاورزی و صنعتی و انتقال آب از حوزه‌های دیگر دو راهکار دیگر برای حل این مشکل هستند.

وی در پاسخ به این سوال که از مدتی قبل قرار بود از جمع‌آوری پسآب‌ها برای جبران کمبود آب مشهد استفاده شود، گفت: با آوردن آب از سد دوستی تا حدودی این مشکل حل شد اما دولت برای حل مشکل در این حوزه مطالعاتی را انجام داده است. اگر این مطالعات تا پایان امسال به اتمام برسد برای این طرح سرمایه‌گذار خصوصی جذب می‌شود.

چیت‌چیان همچنین در رابطه با استفاده از آب سایر حوزه‌ها که از مدتی پیش مطرح شده بود،‌ عنوان کرد: برای اجرای این طرح فاضلاب‌ها باید جمع‌آوری شده و پس از تصفیه در اختیار کشاورزان قرار داده شود تا آب مورد استفاده آنان به شبکه آب شرب کشور باز گردد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا