فصل جدید روابط اقتصادی ایران و فنلاند کلید خورد

فصل جدید روابط اقتصادی ایران و فنلاند کلید خورد

ایران و فنلاند که در سال‌های اخیر روابط اقتصادی و تجاری نسبتا محدودی با یکدیگر داشته‌اند، به نظر می‌رسد با سفر هیات بلند پایه تجاری فنلاند به ایران و بررسی‌ زمینه‌های همکاری‌های مشترک جدید فصل جدیدی از روابط اقتصادی را در دوران پسا تحریم آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، روابط تجاری ایران و فنلاند از حدود 75 سال پیش آغاز شده است؛ روابطی که از آن زمان تا کنون با تغییر و فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است.

روابط ایران و فنلاند از سال 1381 با برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و بازرگانی شکل دیگری به خود گرفت و در جهت توسعه روابط تجاری دو طرف گام‌هایی برداشته شد اما فنلاندی‌ها برگزاری کمیسیون‌های اقتصادی مشترک را مدلی قدیمی برای همکاری‌های اقتصادی می‌دانستند و خواستار حضور بخش‌های خصوصی دو کشوردر تعاملات اقتصادی شدند. این روابط در سال‌های اخیر و در دوران تحریم‌های اقتصادی تحت تاثیر روابط ایران با کشور‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت و به سمت کاهش حجم مبادلات تجاری پیش رفت؛ به گونه‌ای که ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور که در سال 2006 به حدود 200 میلیون یورو رسیده بود، در سال 2014 به حدود 23 میلیون یورو کاهش پیدا کرد.

در سال‌های اخیر اهم کالاهای صادراتی ایران به فنلاند شامل کالاهای مصرفی، مواد شیمایی، مواد دارویی، محصولات نساجی، پلاستیک خام، تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات اداری و مسکونی، آهن و فولاد، سبزی و میوه، انواع عطر و پاک کننده‌ها، قهوه و کاکائو و کود‌های شیمیایی بوده است.

همچنین اهم کالاهای وارداتی ایران از فنلاند شامل تجهیزات حمل و نقلی، سیستم و تجهیزات مخابراتی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، کالاهای مصرفی، کاغذ، خمیر کاغذ و مقوا، مواد نفتی، مواد خام غیرخوراکی، پلاستیک، مواد شیمیایی و ابزار و تجهیزات بوده است.

به طور کلی در مبادلات تجاری دو کشور حجم صادرات فنلاند به ایران نسبت به صادرات ایران به فنلاند بیشتر بوده و در سال‌های اخیر فنلاند در مبادلات خود با ایران از تراز تجاری مثبت برخوردار بوده است. اما اکنون و در ادامه سفر هیات‌های‌های بلند پایه تجاری اروپایی و غیر اروپایی به ایران برای انجام مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌های اقتصادی مختلف، این بار فنلاندی‌های به سرپرستی وزیر تجارت خارجی خود به ایران آمدند تا با مذاکره و گفت و گو با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران شرایط همکاری‌های جدید خود در ایران را ارزیابی کنند. آنچه این سفر هیات تجاری فنلاندی را از روابط گذشته دو کشور متمایز می‌کند حضور پررنگ‌تر فعالان بخش خصوصی دو کشور در این مذاکرات است، به طوری که هیات فنلاندی بخش مهمی از حضور خود در ایران را به ملاقات با فعالان بخش خصوصی کشور‌مان اختصاص داد. اتفاقی که می‌تواند نشان از اراده جدی بنگاه‌های خصوصی دوطرف برای برقراری روابط و توسعه همکاری‌های دو جانبه داشته باشد.

همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و فنلاند که هفته گذشته به میزبانی اتاق تهران برگزار شد، فرصتی بود تا بنگاه‌های صنعتی و تجاری دو کشور برای رسیدن به همکاری‌های مشترک مذاکرات مستقیم داشته باشند و زمینه‌های همکاری‌های جدید و متقابل را بررسی کنند.

آمادگی شرکت‌های ایرانی برای همکاری با فنلاندی‌ها

در این همایش مسعود خوانساری – رییس اتاق بازرگانی تهران – حضور هیات فنلاندی را فرصتی مغتنم برای بررسی ایده ها و زمینه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت این انتظار وجود دارد که با بر طرف شدن تحریم‌ها موانع روابط تجاری دو کشور برداشته شود.

خوانساری به مزیت‌های اقتصادی فنلاند اشاره کرد و گفت که فنلاند از اقتصادی آزاد و صنعتی پیشرفته برخوردار است و اینکه فنلاند توانسته است با توجه به زیر ساخت‌های توسعه یافته، نیروی کار ماهر و رقابتی بودن فضای اقتصادی‌اش در اقتصاد جهانی حضوری فعال داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران به برخی ظرفیت‌های همکاری دو جانبه اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و تصریح کرد که با توجه به توسعه فعالیت‌های علمی - صنعتی فنلاند به عنوان کشوری پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات، مهندسی و حفاظت از محیط‌زیست از جمله جنگل‌ها، فناوری سلامت و بهداشت و تجهیزات پزشکی و همچنین در بخش مدیریت منابع آب، سیستم‌های فاضلاب و نیز مصرف بهینه انرژی ظرفیت بسیار مناسبی در این زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در ایران وجود دارد.

به گفته وی این نوع همکاری می‌تواند به عاملی برای تحکیم و بهم پیوستگی روابط همه جانبه خصوصاٌ اقتصادی بین دو کشور تبدیل شود.

خوانساری ابراز امیدواری کرد که با اجرای توافق هسته‌ای، روابط اقتصادی ایران و اروپا و از جمله فنلاند بهبود پیدا ‌کند و در آینده تبادل هیات‌های تجاری نیز افزایش یابد.

همچنین لنیتا توواکا - وزیر تجارت و توسعه خارجی فنلاند - با بیان اینکه هیات اعزامی از فنلاند یکی از بزرگترین گروه‌های اعزامی به ایران از این کشور است گفت که حضور هیات تجاری و صنعتی فنلاند در این سطح نشان‌دهنده عزم دولت و بخش‌های اقتصادی این کشور برای گسترش همکاری‌ها با ایران است.

به گفته وی هیات تجاری و صنعتی فنلاند شامل جمعی از نمایندگان شرکت های صنعتی در زمینه های فناوری‌های سبز، زیرساخت و ساختمان و شهرسازی و نیز صنعت دارو و محیط زیست است و بسیاری از شرکت های حاضر در این هیات اقتصادی، در زمره بزرگان اروپا و جهان هستند.

وزیر تجارت خارجی فنلاند همچنین بر نقش اتاق های بازرگانی دو کشور در توسعه مناسبات و همکاری های اقتصادی تاکید کرد.

توواکا یکی از مزیت‌های کشور فنلاند را پیشرفت در انرژی‌های پاک عنوان کرد و گفت که کشور فنلاند از لحاظ محیط زیست نه تنها در اروپا بلکه در جهان شناخته شده است و صنایع فعال این کشور در این زمینه در کشورهای دیگر نیز خدمات قابل ملاحظه ای ارائه داده‌اند.

وی به حضور نمایندگان سه بانک معروف فنلاند در هیات اعزامی از این کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد که همکاری های مالی و بانکی دو کشور ایران و فنلاند نیز به مانند سایر حوزه های کاری روند رو به جلو داشته باشد.

همکاری دولت با اتاق بازرگانی برای توسعه همکاری ها

همچنین در کنار مذاکرات فعالان بخش خصوصی دو کشور، محمدرضا نعمت زاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - بر ضرورت همکاری‌های بیشتر بین ایران و فنلاند تاکید کرد.

نعمت زاده گفت که ایران در همکاری‌های اقتصادی با فنلاند به دنبال مناسبات بلند مدت و استراتژیک است و از این جهت باید سرمایه‌گذاری مشترک، محوری مهم در روابط اقتصادی دو کشور باشد و همچنین زمینه‌های فنی و مالی توسعه بیابد.

وی با بیان اینکه ایران بازار بزرگ منطقه است و با توجه به همسایگی این کشور با 14 کشور منطقه به بازار 400 میلیون نفری دسترسی دارد گفت که نیروی انسانی فعال در کنار منابع انرژی و طبیعی عظیم از جمله مزیت های مشارکت اقتصادی شرکت های فنلاندی با ایران است و اینکه فنلاندی‌ها می توانند ایران را به عنوان یکی از شرکای مهم خود در نظر گیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت تبالات تجاری ایران و فنلاند تصریح کرد که رقم واردات جمهوری اسلامی ایران از فنلاند به مراتب بیشتر از صادرات ایران به کشور است، لذا ایران می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تولید محصولات و خدمات مشترک به بازارهایی که در اختیار فنلاند است محصولات خود را صادر کند. به گفته نعمت‌زاده، دولت‌های هر دو طرف تلاش می‌کنند با برداشتن موانع موجود، شرایط را برای فعالیت‌های بخش‌ خصوصی فراهم کنند.

به نظر می‌رسد در دوران پسا تحریم باید منتظر فصل جدیدی از همکاری اقتصادی و تجاری جدید و بیشتری بین ایران و فنلاند باشیم و با تاکیدی که مقامات دولتی دو کشور داشته اند، به نظر می‌رسد در دوران همکاری‌های دو کشور بخش‌های خصوصی دو طرف نقش پررنگ تری در این روند داشته باشند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا