قیمت هر بشکه نفت به پایین‌ترین سطح در 11 سال اخیر نزدیک شد

قیمت هر بشکه نفت به پایین‌ترین سطح در 11 سال اخیر نزدیک شد

اقتصاد > انرژی - ایسنا نوشت:بهای نفت در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح 11 سال اخیر نزدیک شد و قیمت هر بشکه به 35 دلار رسید.

 بهای نفت در آخرین روز معاملات هفته گذشته مجددا به روند کاهشی خود ادامه داد و پس از هشدار آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر وخیم تر شدن عرضه مازاد جهانی نفت در سال آینده،‌ به پایین‌ترین سطح 11 سال اخیر نزدیک شد. 

نفت برنت و نفت سبک آمریکا هر یک حدود پنج درصد کاهش قیمت را در روز گذشته و یک کاهش 12 درصدی را در هفته گذشته تجربه کردند، چرا که شرایط جوی معتدل قبل از زمستان و بازار‌ سهام رو به افول آمریکا بر روند کاهش قیمت نفت افزود. 

فعالان و تحلیلگران بازار نفت هر دو از شدت کاهش قیمت‌ها از زمان نشست اوپک در چهارم دسامبر بهت زده شده‌اند. اعضای اوپک در این نشست نیز حمایت از قیمت‌ها را کنار گذاشتند و مجددا بر سقف تولید این سازمان در بازار اشباع کنونی تاکید کردند. 

پیتر داناوان واسطه بازار نفت در نیویورک می‌گوید: بسیار دشوار است در حال حاضر دلیلی برای این موضوع پیدا کنیم. 

وی افزود: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اشباع بازار فشار مضاعفی را روی قیمت‌ها در بازار کنونی وارد کرده است. ضربه وارده در ماه‌های گذشته نسبت به ماههای پیش‌رو در واقع سخت تر بوده است، چرا که این گزارش نشان می‌دهد امید‌واری‌هایی مبنی بر اینکه قیمت‌ها در آینده نه چندان دور رو به بهبود خواهند بود نقش بر‌آب می‌کند. 

نفت برنت در معاملات روز جمعه با یک دلار و 80 سنت کاهش (4.5 درصد) برای اولین بار از دسامبر 2008 تاکنون به کمتر از 38 دلار (37 دلار و 93 سنت) در هر بشکه سقوط کرد. نفت برنت در برخی از ساعات معاملات روز جمعه تا 37 دلار و 36 سنت نیز پایین آمد که تقریبا فقط یک دلار بالاتر از قیمت 36 دلار و 20 سنتی آن در دوران بحران مالی جهانی است. 

اگر در هفته‌های آتی برنت به پایین‌تر از این سطح سقوط کند، در واقع به پایین‌ترین قیمت از اواسط 2004 تاکنون خواهد رسید زمانی که 34 دلار در هر بشکه معامله می‌شد. 

نفت سبک آمریکا نیز برای اولین‌بار از فوریه 2009 تاکنون در محدوده 35 دلار در هر بشکه داد‌وستد شد. نفت آمریکا در معاملات روز جمعه با یک دلار و 14 سنت (سه درصد) کاهش به 35 دلار و 62 سنت در هر بشکه رسید در حالی که تا 35 دلار و 35 سنت نیز پایین آمده بود. 

نفت آمریکا در دوران بحران مالی جهان در دسامبر 2008 تا 32 دلار و 40 سنت نیز سقوط کرده بود.

یک سال پیش نفت برنت و نفت آمریکا در محدوده 60 دلار در هر بشکه معامله می‌شدند و همچنین در اوایل تابستان 2014 بالای 100 دلار بودند.

تنها خبر مثبت معاملات روز جمعه اطلاعاتی بود که نشان می‌دهد شرکت‌های حفاری آمریکایی تعداد دکل‌های حفاری فعال در این کشور را برای چهاردهمین هفته متوالی کاهش داده و به پایین‌ترین سطح از آوریل 2010 تاکنون رسانده‌اند. 

آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای توسعه یافته در زمینه‌ی انرژی مشاوره می‌دهد هشدار داد: رشد تقاضا رو به افول است.

این آژانس در گزارش ماهانه خود خاطرنشان کرد: مصرف نفت احتمالا در سه ماهه سوم امسال به بالاترین سطح رسیده و رشد تقاضا انتظار می‌رود در سال 2016 به روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز تنزل پیدا کند چرا که تقاضای ناشی از کاهش شدید قیمت نفت رو به کاهش خواهد گذاشت. 

قیمت نفت خام از زمانیکه اوپک سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای خود را کنار گذاشت، بی‌وقفه کاهش یافته است. 

اوپک تحت هدایت عربستان بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت این سازمان و دیگر تولید‌کنندگان نفت خاورمیانه همچون ایران و عراق در ماه نوامبر روزانه 31 میلیون و 700 هزار بشکه نفت تولید کرد.

این رقم بالاتر از هر ماه دیگری از اواخر سال 2008 تاکنون محسوب می‌شود. 

موسسه کپیتال اکونومیک در لندن اعلام کرد: بازگشت نفت برنت به کمتر از 40 دلار یک نشانه مشخص مبنی بر شکست اوپک برای توافق بر سر یک رقم در خصوص میزان تولید است. 

بانک‌هایی همچون گلدمن ساش اعلام کرده اگر ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در جهان به پایان برسد قیمت نفت ممکن است به 20 دلار سقوط کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا