10 صادرکننده اول کالا به ایران

10 صادرکننده اول کالا به ایران

جدیدترین آمار گمرک نشان می‌دهد که از واردات 3/ 27 میلیارد دلاری ایران در هشت ماه منتهی به آبان، سهمی حدود 82 درصد آن مربوط به 10 کشور بوده است.

اما پرسشی که در این راستا مطرح می‌شود این است که ایران از این 10 کشور که بالاترین سهم را از میان بیش از 120 کشور از آن خود کرده‌اند، چه اقلامی وارد می‌کند؟ با نگاهی به آمارها می‌توان گفت ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی و محصولات کشاورزی بیشترین سهم از واردات ایران از این کشورها را به خود اختصاص می‌دهد.

چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، سوئیس، هند، آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند، 10 کشور صادرکننده عمده کالا به ایران طی هشت ماه منتهی به آبان سال جاری بوده‌اند. چین بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران طی دوره مورد بررسی بوده است. واردات ایران از این کشور حدود 8/ 6 میلیارد دلار، معادل 2/ 3 میلیون تن رقم خورده است. بررسی اقلام وارداتی ایران از چین نشان می‌دهد که بیشترین سهم از واردات ایران از چین را «ماشین‌آلات و دستگاه‌های به‌هم فشردن، شکل دادن یا قالب‌گیری سوخت‌های معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی و سایر محصولات معدنی و ماشین‌های درست کردن قالب‌های ریخته‌گری از ماسه» به خود اختصاص داده است. «قطعات جهت تولید اتومبیل سواری»، «محصولات از فولادهای ممزوج تخت فقط گرم نورد شده»، «دستگاه تهویه»، «ماشین‌های نورد»، «ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی»، «بوژی(ارابه واگن) محرک و بوژی راهنمای لکوموتیوهای راه‌آهن»، «ماژول‌های نمایشگر» و «دستگاه‌های کارتخوان» از دیگر اقلام وارداتی ایران از چین بوده که سهم بزرگی از واردات ایران از چین را به خود اختصاص داده‌اند که البته عمدتا در گروه دستگاه‌های مکانیکی تقسیم‌بندی می‌شوند.

امارات متحده عربی نیز دومین مبدا وارداتی ایران طی هشت ماه منتهی به آبان سال جاری بوده است. واردات ایران از این کشور معادل 2/ 5 میلیارد دلار و به وزن حدود 4 میلیون تن ثبت شده است. عمده‌ترین کالای وارداتی ایران از امارات متحده عربی وسایل نقلیه پیستونی و موتوری بوده است. کنجاله، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج، گوشت گاو، کره، تلفن همراه، قطعات توربین‌های بخار، گندم دامی، موز سبز، جو و ذرت دامی نیز از مهم‌ترین اقلام وارداتی کشور از امارات متحده عربی بوده‌اند. جمهوری کره به‌عنوان سومین مبدا وارداتی کشور طی هشت ماه منتهی به آبان سال جاری بوده که براساس آمارهای گمرک، طی این دوره 4/ 2 میلیارد دلار کالا به وزن حدود 3/ 1 میلیون تن به ایران صادر کرده است. مهم‌ترین قلم وارداتی ایران از این کشور طی دوره مورد بررسی «ماژول نمایشگر متشکل از صفحه LCDیاLED پلاسما فقط دارای برد آدرس دهی» به ارزش 269 میلیون دلار بوده است. از دیگر اقلام مهم وارداتی ایران از جمهوری کره نیز محصولات از فولادهای ممزوج، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری، انواع کابینت یخچال، یخچال فریزر، فریزر و سایدبای‌ساید، گوشی تلفن همراه، واگن‌های خودرو راه‌آهن و دستگاه تهویه بوده است.

چهارمین کشور عمده صادرکننده کالا به ایران نیز طی دوره مورد بررسی، ترکیه با میزان صادرات به ارزش 2 میلیارد و 49 میلیون دلار و وزن 9/ 1 میلیون تن به ایران بوده است. بیشترین سهم از واردات ایران از ترکیه را «موز سبز تازه یا خشک کرده» به ارزش 155 میلیون دلار به خود نسبت داده است. گندم دامی، سوپر فسفات، سیگار، توتون و تنباکو، تخته‌های فیبری از چوب یا سایر مواد چوبی، ماشین‌های نورد، لوبیای سویا، فسفات کلسیم طبیعی، فسفات آلومینوکلسیک طبیعی، مکمل‌های دارویی و واگن‌های باری از جمله اقلام عمده وارداتی ایران از ترکیه طی هشت ماه منتهی به آبان سال جاری بوده‌اند.

واردات ایران از سوئیس طی هشت ماه منتهی به آبان سال جاری معادل یک میلیارد و 656 میلیون دلار رقم خورده که موجب شده این کشور در جایگاه پنجم مبادی وارداتی ایران قرار گیرد. وزن اقلام وارداتی ایران از این کشور 5/ 3 میلیون تن رقم خورده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده اقلام وارداتی ایران از سوئیس محصولات کشاورزی بوده است؛ به‌طوری که بیشترین سهم از واردات ایران از سوئیس را لوبیای سویا به خود اختصاص داده است. به‌طور کل ایران طی این مدت حدود 548 نوع قلم کالا از سوئیس وارد کرده که مهم‌ترین آنها لوبیای سویا، ذرت دامی، کنجاله سویا، روغن خام سویا، گندم دامی، روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب، قند و شکر تصفیه شده، آنتی‌سرمک‌ها و جو بوده است.

ششمین جایگاه در لیست کشورهای عمده صادرکننده کالا به کشور در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری به هند اختصاص داشته است. طی این مدت واردات ایران از هند به لحاظ ارزشی معادل یک میلیارد و 527 میلیون دلار و به لحاظ وزنی معادل 6/ 1 میلیون تن رقم خورده است. اقلام وارداتی ایران از هند حدود یک هزار و 668 نوع بوده که از بین آنها بیشترین سهم ارزشی به برنج اختصاص داشته است. سنگ‌آهن، کنجاله سویا، چای سیاه، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج، محصولات تخت نوردشده از فولاد ممزوج، فروسیلیکومنگنز، محصولات تخت نورد شده از فولاد سیلیسیم‌دار، کاغذمقوا، الیاف سنتتیک و شکر تصفیه نشده از دیگر اقلام وارداتی ایران از هند بوده که نسبتا سهم ارزشی بالایی را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از هند، آلمان با صادراتی به ارزش یک میلیارد و 169 میلیون دلار و وزن 348 هزار تن به ایران هفتمین مبدا عمده وارداتی کشور طی دوره مورد بررسی بوده است. کل اقلام وارداتی ایران از آلمان دو هزار و 220 نوع قلم کالا بوده است که بیشترین سهم ارزشی از واردات را در بین آنها، آنتی‌سرمک‌ها به خود اختصاص داده است. گندم دامی، مکمل‌های دارویی، ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی، الیاف سنتتیک، تراکتور، ماشین‌های نورد گرم و سرد، ماشین‌های بافندگی، دارو، مکمل غذایی، ماشین آلات برای پرکردن، بستن، درپوش گذاشتن یا درزگیری کردن بطری‌ها و دستگاه‌های گازدار کردن نوشابه‌ها و اجزا و قطعات توربین‌های بخار از دیگر اقلام عمده وارداتی ایران از آلمان بوده است. ایتالیا به‌عنوان هشتمین کشور عمده صادرکننده کالا به ایران، طی دوره مورد بررسی معادل 582 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی، موتورگیربکس آسانسور، ماشین‌آلات و دستگاه‌های به‌هم فشردن، شکل دادن یا قالب‌گیری سوخت‌های معدنی، داروها، ماشین‌آلات برای پرکردن، بستن، درپوش گذاشتن یا درزگیری کردن بطری‌ها، تلمبه‌های گریز از مرکز برای مایعات، مکمل‌های دارویی و ماشین‌های ریخته‌گری از عمده‌ترین اقلام وارداتی ایران از ایتالیا طی دوره مورد بررسی بوده است.

به گزارش دنیای اقتصاد ، واردات ایران از فرانسه نیز طی هشت ماه منتهی به آبان سال جاری 498 میلیون دلار و به وزن 43 هزار تن بوده و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری، دارو و مکمل‌های دارویی، آمینو الکل‌فنل‌ها و آمینو اسیدفنل‌ها، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نوردشده، انسولین و فرآورده‌های زیبایی و آرایشی از عمده‌ترین اقلام وارداتی ایران از فرانسه بوده است. همچنین میزان واردات ایران از هلند طی این دوره 482 میلیون دلار بوده و عمده‌ترین اقلام وارداتی ایران از این کشور نیز ذرت دامی، لوبیای سویا، انواع داروها، انواع دستگاه‌های تشخیص امراض از جمله دستگاه آندوسکوپی، جو، تخم سبزیجات برای کشت، دستگاه‌های محرک ماهیچه قلب، افزودنی‌های خوراک آماده دام و طیور، تراکتور و اعضای مصنوعی بدن بوده است.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا