عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با صدای اقتصاد مطرح کرد

2 سنگ بزرگ بر سر راه رشد تولید

2 سنگ بزرگ بر سر راه رشد تولید

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که بزرگترین مشکل بر سر راه تولید کشور رکود و نرخ بالای سود تسهیلات بانکی است.

به گزارش صدای اقتصاد احمد صادقیان در ادامه اظهار کرد: مشکلات عمده وجود دارد که تمام صنایع و تولید کشور را در بر می گیرد. اما از مشکلاتی که دامنه آن نیز وسیع تر نیز است می توان به تورم، رکود و سود بالای  بهره بانک ها اشاره کرد که البته تورم در دولت یازدهم کاهش چشمگیری داشته است.

او ادامه داد: افزایش سود بانک ها، قیمت تمام شده را نیز با افزایش مواجه می کند، این در حالی است که افزایش قیمت تمام شده مشکلاتی را در صادرات به وجود آورده و همین موضوع لطمه های بسیاری به صنایع کشور وارد می کند.

صادقیان گفت: بسیاری از تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که 70 درصد از مشکلات ناتمام بخش صنعت ریشه در تامین نقدینگی دارد و همچنان تامین نقدینگی مورد نیاز به حال خود رها شده است. بسیاری از واحدهای صنعتی در شرایط بدی به سر می برند و با ظرفیت کمتر از حد مورد نظر در حال فعالیت هستند.

او تصریح کرد: اما برخی از بنگاه های صنعتی که در مرحله تعطیلی هستند و یا به حالت نیمه تعطیل درآمده اند که البته تعدادشان هم زیاد است عامل اصلی را رکود حاکم بر بازار می دانند. برای بسیاری از این تولیدکنندگان بازاری برای فروش وجود ندارد. برخی از این واحدها توان رقابت خود را با کالاهای خارجی از دست دادند. طبیعتا واردات بسیاری از این کالاها با نرخ ارز پایین انجام می شد. همین امر باعث شد نه تنها این واحدها در رقابت ناتوان شوند بلکه آنان به مرز تعطیلی کشیده شدند.

صادقیان با تاکید بر تاثیر تحریم ها گفت: اما در این میان صنایع و البته تولید کنندگان کشور نیز از گزند تحریم های اقتصادی در امان نماندند و بسیاری از واحدهای تولیدی که توان ماندن در عرصه تولید کشور را نداشتند، عطایی تولید و درآمدزایی را به لقایش بخشیدند و به ناچار ورشکسته شدند.

او خاطر نشان کرد: با این حال در صورتی که شرایط به سمت بهبود حرکت کند، فعالان اقتصادی می توانند با امید بیشتری به آینده اقتصاد و سیاسی کشور چشم بدوزند. در صورت رفع تحریم ها افق های تازه ای پیش روی اقتصاد کشور و البته صنعت قرار می گیرد. براین اساس میزان تجارت خارجی کشور نیز به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا