قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه نوامبر بیش از ٥ دلار کاهش یافت

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه نوامبر بیش از ٥ دلار کاهش یافت

تازه ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه نوامبر با پنج دلار و ٦٣ سنت کاهش نسبت به ماه اکتبر به کمتر از ٤٠ دلار برای هر بشکه رسید.

 

به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماه دسامبر خود، میانگین قیمت نفت ‌خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک را برای ماه نوامبر ٣٨ دلار و ٩٢ سنت برای هر بشکه اعلام کرد.
این در حالی است که قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اکتبر، ٤٤ دلار و ٥٥ سنت برای هر بشکه بود.
میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در بازه زمانی ژانویه- نوامبر سال ٢٠١٥ میلادی ٥٠ دلار و ٣٩ سنت برای هر بشکه بوده است، در حالی که میانگین این رقم در کل سال ٢٠١٤، ٩٩ دلار و ٤٩ سنت برای هر بشکه بود.
میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در ماه نوامبر با چهار دلار و ٥٢ سنت کاهش نسبت به رقم ٤٥ دلار و دو سنتی ماه اکتبر، به ٤٠ دلار و ٥٠ سنت برای هر بشکه رسید.
بر پایه تازه ترین برآورد ماهانه اوپک، میانگین نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ماه نوامبر با چهار دلار و ٢٦ سنت کاهش به ٤٤ دلار و ٣٠ سنت برای هر بشکه رسید، این رقم در ماه اکتبر ٤٨ دلار و ٥٦ سنت برای هر بشکه بود.
در همین حال میانگین نفت خام دابلیو تی آی آمریکا با سه دلار و ٥٩ سنت کاهش از رقم ٤٦ دلار و ٢٦ سنت برای هر بشکه در ماه اکتبر به ٤٢ دلار و ٦٧ سنت برای هر بشکه در ماه نوامبر رسید.
تازه ترین ارزیابی دبیرخانه اوپک نشان می دهد که میانگین نفت خام شاخص دوبی در ماه نوامبر ٤١ دلار و ٧٩ سنت برای هر بشکه بوده است که این رقم نسبت به ماه اکتبر چهار دلار و پنج سنت افت نشان می دهد.
بر اساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ١٢ عضو اوپک در ماه نوامبر گذشته به ٣١ میلیون و ٦٩٥ هزار بشکه در روز رسید که این مقدار در مقایسه با ماه اکتبر، روزانه ٢٣٠ هزار و ١٠٠ بشکه رشد نشان می دهد.
بر پایه گزارش منابع ثانویه در دوره مورد بررسی، تولید نفت همه اعضای اوپک به جز لیبی، نیجریه و عربستان با افزایش روبرو بوده است.
این گزارش می افزاید: نیجریه و عربستان در ماه نوامبر بیشترین کاهش تولید را در میان کشورهای عضو اوپک داشته اند، تولید روزانه نفت خام این دو کشور عضو اوپک به ترتیب با ٢٥ هزار و ٢٠٠ بشکه و ٢٤ هزار و ٧٠٠ بشکه کاهش روبرو بوده است.
تولید نفت خام ١١ عضو اوپک بدون احتساب تولید نفت خام عراق، در ماه نوامبر به طور میانگین روزانه ٢٧ میلیون و ٣٨٨ هزار بشکه بوده است که در مقایسه با ماه اکتبر ١٧ هزار و ٥٠٠ بشکه افزایش داشت.
افت تولید سه عضو اوپک که تولید آنها در ماه نوامبر با افت روبرو بوده است، بسیار ناچیز بود، در دوره مورد بررسی لیبی تنها با ٢٠ هزار و ٩٠٠ بشکه، نیجریه با روزانه ٢٤ هزار و ٧٠٠ بشکه و عربستان با ٢٥ هزار و ٢٠٠ بشکه کاهش تولید روبرو بوده اند.
عربستان سعودی در گزارش مستقیم خود به دبیرخانه اوپک آورده است که تولید نفت این کشور در ماه نوامبر به ١٠ میلیون و ١٨٦ هزار بشکه در روز رسید که این رقم در مقایسه با ماه اکتبر، روزانه ٨٩ هزار و ٩٠٠ بشکه کاهش نشان می دهد.
در همین حال گزارش مستقیم عراق به دبیرخانه اوپک نشان می دهد که تولید نفت خام این کشور در ماه نوامبر با ٨٨ هزار بشکه رشد به سه میلیون و ٧٤٧ هزار بشکه رسیده است.
گزارش منابع ثانویه اوپک مدعی است که تولید نفت خام ایران در ماه  نوامبر در سطح ماه اکتبر یعنی دو میلیون و ٨٧٦ هزار بشکه ثابت ماند. این در حالی است که گزارش مستقیم وزارت نفت ایران به دبیرخانه اوپک از افزایش روزانه ٣٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام  این کشور در ماه نوامبر و رسیدن آن به مجموع روزانه سه میلیون و ٣١٠ هزار بشکه حکایت می کند.
بنا بر گزارش منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام عراق در ماه نوامبر با رشد روزانه ٢٤٧ هزار و ٥٠٠ بشکه به روزانه چهار میلیون و ٣٠٧ هزار بشکه رسیده است، در حالی گزارش مستقیم این کشور به دبیرخانه اوپک از تولید روزانه سه میلیون و ٧٤٧ هزار بشکه ای حکایت دارد که این رقم در مقایسه با ماه اکتبر روزانه ٨٨ هزار بشکه رشد نشان می دهد.
بنا بر گزارش منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام لیبی در ماه نوامبر با کاهش روزانه ٢٠ هزار و ٩٠٠ بشکه به روزانه ٤٠٥ هزار بشکه رسیده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا