خطرناکترین نوع پس انداز، چه پس اندازی است؟

12 تحلیل کوتاه از حسین عبده تبریزی

12 تحلیل کوتاه از حسین عبده تبریزی

در این گزارش به 12 نکته از مهمترین بخش های سخنرانی مشاور وزیر راه و شهرسازی در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز، پرداخته شده است. نکاتی که از دلایل مال سوزی شهرداری ها و بانک ها در دادن مجوز و تسهیلات به ساخت و ساز تا دردسرهای پدیده اختلاس در آن وجودشده است.

به گزارش صدای اقتصاد «خطرناک ترین پس انداز، پس انداز دلار و مسکن است.» عبده تبریزی، در حالی این جمله را بیان می کند که معتقد است شهرداری‌ها و بانک‌ها با دادن مجوز و تسهیلات موجب افزایش ساخت و ساز شدند و کشوری که به ریال ریال پول خود نیازمند است، حدود 20 میلیارد دلار واحد خالی دارد. این اقتصاددان که در نشستی در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز حضور یافته بود با تشریح وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد: به محض کاهش درآمد نفتی در ایران یکی از چراغ‌های تزریق پول خاموش می‌شود که آن هم چراغ بودجه است؛ اگر چه قیمت‌ها در حال کاهش است اما امیدواریم مقدار فروش نفت بعد از برجام افزایش یابد.

در ادامه این گزارش به 12 نکته از مهمترین بخش های سخنرانی مشاور وزیر راه و شهرسازی پرداخته شده است. نکاتی که از دلایل مال سوزی شهرداری ها و بانک ها در دادن مجوز و تسهیلات به ساخت و ساز تا دردسرهای پدیده اختلاس در آن وجودشده است.

 

مال سوزی شهرداری ها و بانک ها

شهرداری‌ها و بانک‌ها با دادن مجوز و تسهیلات به افراد موجب افزایش ساخت و ساز شدند و کشوری که به ریال ریال پول خود نیازمند است، حدود 20 میلیارد دلار واحد خالی دارد. همچنین خیلی از ساختمان‌ها که هنوز سال‌ها تا عمر مفید آن باقی مانده بود برای ساختن واحدهای بیشتر تخریب شدند که هیچ کشوری با دارایی‌های خود این کار را نمی‌کند.

چرا حل مشکل تقاضا با روش های کوچک ممکن نیست؟

حل مشکل کاهش تقاضای کل با شیوه و روش‌های کوچک ممکن نیست و نیاز به راهکار اصولی دارد و باید بودجه خانوار اصلاح شود.

به وجود تورم عادت داریم

متوسط تورم در سال‌های بعد از انقلاب 19.55 درصد بوده است. در سال‌های بعد از انقلاب تنها در دو سال با نرخ تورم تک رقمی روبرو بودیم که در 17 سال آن نرخ تورم بیشتر از 20 درصد بوده است. همچنین بالاترین نرخ تورم 49.4 درصد و کمترین نرخ تورم یکساله 6.9 درصد بوده و این آمار نشان می‌دهد کشور به تورم عادت کرده و بخشی از رشد، حرکت و افزایش قیمت‌ها و حباب‌ها ناشی از تورم است.

در ایران یک نفر بیکار، سه نفر را به خطر می اندازد

اکنون ضریب تکفل در ایران 3.7 نفر است؛ به عبارتی یعنی اگر یک نفر بیکار شود 3.7 نفر به خطر می‌افتند و رقم جهانی این ضریب با احتساب آفریقا 2.6 نفر است و در اروپا این ضریب به 1.73 نفر کاهش پیدا کرده است. ضریب تکفل در ایران با جمعیت حدود 80 میلیون نفر و جمعیت دانشجویی 4.5 میلیون نفری جالب نیست و این حجم دانشجو در کشوری با این جمعیت در جهان عادی نیست.

ریشه های رکود

در کشور رکود در بخش نفت آغاز شد و درآمد نفتی به علت تحریم و همچنین جلوگیری از فروش آن، به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت نفت از حدود 100 دلار به حدود 40 دلار کاهش یافت.

درآمدزایی ارزی یک ششمی دولت یازدهم نسبت به دولت دهم

عبده تبریزی ادامه داد: در سال 1391 که سال خوبی در دولت دهم محسوب می‌شد، درآمد ارزی 120 میلیارد دلار بود و درآمد ارزی دولت یازدهم در سال جاری حدود 20 میلیارد دلار خواهد بود که تقریبا یک ششم درآمد نفت در سال 1391 است. کاهش تقاضای کل و تنگنای اعتباری از دلایل کاهش درآمد ارزی است.

9 سال بدون رشد بودجه خانوار

از سال 1386 تاکنون به طور دائمی و به رغم پرداخت یارانه، بودجه خانوار و درآمد سرانه کاهش داشته است.

ساخت و سازی به قیمت 20 میلیارد دلار

تنها صنعتی که در این سال ها فعال بوده بخش ساخت و ساز است. اکنون طبق آمار یک میلیون و 600 هزار خانه خالی در شهرهای بزرگ وجود دارد که این رقم معادل بالای 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

مال سوزی شهرداری ها و بانک ها

شهرداری‌ها و بانک‌ها با دادن مجوز و تسهیلات به افراد موجب افزایش ساخت و ساز شدند و کشوری که به ریال ریال پول خود نیازمند است، حدود 20 میلیارد دلار واحد خالی دارد. همچنین خیلی از ساختمان‌ها که هنوز سال‌ها تا عمر مفید آن باقی مانده بود برای ساختن واحدهای بیشتر تخریب شدند که هیچ کشوری با دارایی‌های خود این کار را نمی‌کند.

علل ناتوانی بانک ها در خلق پول

تعدادی از نهادها، صندوق‌ها و تعاونی‌های اعتباری غیرقانونی وجود دارد که بعدا به مؤسسات اعتباری غیرقانونی تبدیل شدند؛ این مؤسسات زیاد به فکر پس دادن پول نیستند و با هر نرخ سودی، فعالیت می‌کنند و به این دلیل بانک‌ها نیز عملاً با این مؤسسات رقابت می‌کنند.

خطرناکترین نوع پس انداز

بدترین نوع پس‌انداز، پس‌انداز ارز و مسکن است. خطرناکترین اتفاق این است که مردم دلار و مسکن خریداری کنند و به امید افزایش قیمت‌ها آن را پس‌انداز کنند و در آینده این پس‌انداز تبدیل به سرمایه‌گذاری نشود.

برای خروج از رکود چه باید کرد؟

در شرایط فعلی هنوز هم از رکود خارج نشده ایم. برای خروج از این وضعیت باید مسأله تنگنای اعتباری و تقاضای کل و بودجه خانوار حل شود و برای توسعه اقتصادی باید در همه حوزه‌ها کار اساسی شود.

دردسرهای پدیده اختلاس

درمورد پیامدهای ناشی از پدیده اختلاس باید گفت که چون این پول در بیشتر مواقع حیف و میل می‌شود، وارد بخش سرمایه‌گذاری نمی‌شود و اصطلاحاً سرمایه‌گذاری مولد صورت نمی‌گیرد و همچنین بهره‌وری را کاهش و بر تقاضای کل لطمه وارد می‌کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا