مدیرکل صنعت نساجی و پوشاک وزارت صنعت:

وزارت صنعت، معدن و تجارت به تولید انبوه چادر مشکی می‌پردازد

وزارت صنعت، معدن و تجارت به تولید انبوه چادر مشکی می‌پردازد

مدیرکل صنعت نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید انبوه چادر مشکی تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: ماشین آلات لازم تهیه شده و امیدواریم تا پایان سال جاری به تولید چادر مشکی بپردازیم.

گلنار نصراللهی مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در نشستی که پیرامون ارائه گزارش عملکرد کارگروه مد و لباس صبح امروز ۱۷ آذر ماه برگزار شد، به اهمیت طراحی اشاره و بیان کرد: طی این سال‌ها برداشت‌های اشتباهی در جامعه مبنی بر استفاده از مد وجود داشته است. بسیاری مدگرایی را غربی زدگی یا ترویج مصرف گرایی می دانستند اما امروز به این نتیجه رسیده ایم که برای گسترش داخلی صنعت نساجی از مد و همچنین طراحی می توان بهره برد.

او وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دو بخش عمده تقسیم کرد و افزود: تولید و بازرگانی برعهده ماست. در زمینه تولید می کوشیم کالایی طراحی و ارائه شود که دارای ارزش افزوده بیشتری است به همین خاطر به سمت تولید پوشاک با الیاف طبیعی رفته ایم. بخش دیگر به توزیع کالای تولید شده بر می گردد.

نصراللهی به ارتباط خوب میان انجمن طراحان و وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره و بیان کرد: امروز بهره گرفتن از حضور طراحان در صنعت نساجی بسیار بیشتر از قبل شده چراکه ضرورت استفاده از طرح های مناسب و مطابق با شئونات اسلامی برجسته تر و پررنگ تر شده است.

به گفته او ۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید پارچه با الیاف طبیعی ما اضافه شده و ما زمینه های رقابت با محصولات وارداتی را فراهم کرده ایم. برای مثال کالای خوابی که امروز در کشور ما تولید می شود با اجناس وارداتی برابری می کند. در بخش پوشاک نیز همکاری های خوبی را با بخش خصوصی انجام داده ایم تا آنجا که کارگروه پوشاک با دستور مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و سند راهبردی صنعت پوشاک در حال تدوین است.

نصراللهی از تشکیل انجمن صنفی پوشاک خبر داد و افزود: ما ارتباط نزدیکی با واحدهای صنفی داریم امیدوارم در سال جدید تولید پوشاک صنعتی را شاهد باشیم. یکی دیگر از مواردی که برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده تولید چادر مشکلی است. ماشین آلات لازم برای این کار تشکیل شده جلسات مختلفی با سرمایه گذاران بخش خصوصی داشته ایم تا در سال جاری به تولید انبوه چادر مشکلی بپردازیم.

استفاده از لباس های بومی، هدف وزارت آموزش و پرورش است

علی اکبرزاده مدیرکل هنری فرهنگی آموزش و پرورش نیز با اشاره به اقدامات وزارتخانه متبوعش در حوزه مد و لباس گفت: یکی از مهمترین بخش هایی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده توجه به حوزه پوشاک است. وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ سازی در این زمینه را برعهده دارد. ما در کتاب‌های درسی به مدل و لباس پرداختیم. برای مثال در کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه ششم ۹ صفحه به لباس اختصاص پیدا کرده است.

به گفته مدیر کل هنری فرهنگی آموزش و پرورش طراحی و دوخت یکی از رشته‌هایی است که در هنرستان ها آموزش داده می شود. علاوه بر رشته های هنرستانی ۱۳ رشته کار و دانش نیز تدریس می شوند و ۲۱ هزار هنرجو در رشته های متنوعی چون خیاطی لباس زنانه و مردانه و الگوسازی رایانه ای مشغول فعالیت هستند.

علی اکبرزاده به اهمیت استفاده از لباس بومی و سنتی اشاره و بیان کرد: یکی از ضرورت های ما در آموزش و پرورش استفاده از لباس های محلی است. اگر به تاریخ و فرهنگ خود توجه کنیم در می یابیم که لباس اقوام مختلف ایرانی در طول تاریخ همیشه پوشیده بوده است. چه اشکالی دارد ما در روزگار کنونی هم از این لباس های پوشیده که متناسب با فرهنگ و قومیت ماست استفاده کنیم. بنابراین یکی از مواردی که آموزش و پرورش بر آن تاکید دارد این است که دانش آموزان در مناسبت های مختلف از لباس های محلی خود استفاده کنند.

او همچنین به برگزاری نمایشگاه سالانه مد و لباس دانش آموزی اشاره و بیان کرد: هر ساله نمایشگاه مد و لباس برای تولیدات دانش آموزان و هنرجویان هنرستان های آموزش و پرورش برگزار می شود. دبیر خانه این نمایشگاه دانشکده دخترانه شریعتی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا