رئیس اتاق تهران اعلام کرد:

شرایط رکودی فعالان اقتصادی را به عقب رانده است

شرایط رکودی فعالان اقتصادی را به عقب رانده است

رئیس اتاق تهران گفت: در داخل کشور به دلیل شرایط رکودی، امکان سرمایه‌گذاری‌های گسترده از سوی فعالان اقتصادی داخلی وجود ندارد و ذخیره صندوق بانک‌ها هم با مشکل مواجه است.

مسعود خوانساری در همایش «مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری» در تهران گفت: فساد در سال‌های اخیر شدت یافته و ورود آزاردهنده‌ای در فضای اقتصادی کشور داشته؛ همانطور که انتشار ارقام دلخراش در رسانه‌ها، همه دلسوزان انقلاب را نگران کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: تمامی مقامات ارشد نظام، سران سه قوه و مقام معظم رهبری دغدغه مبارزه با فساد را دارند، البته بخش خصوصی نیز یکی از بزرگترین دغدغه‌های پیش‌روی کسب و کار را فساد می‌داند.

وی تصریح کرد: درآمدهایی که در سال‌های اخیر بدون حساب و کتاب به اقتصاد کشور وارد شده، فساد را توسعه داده و این فساد اکنون به عمق جامعه نفوذ یافته است اما  بخش خصوصی باید در کنار دولت تلاش کند تا فسادی را که به‌وجود آمده است، از میان بردارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: بعد از سال‌های تحریم اقتصادی، توافق هسته‌ای توانسته است فضای جدیدی را پیش‌روی اقتصاد ایران باز کند و امیدواری زیادی را در بین فعالان اقتصادی به‌وجود آورد اما نیاز به سرمایه‌گذاری برای رونق اقتصاد، پیش‌ شرط‌ هایی دارد که از جمله آن، مبارزه با فساد است.

خوانساری گفت: در داخل کشور به دلیل شرایط رکودی، امکان سرمایه‌گذاری‌های گسترده از سوی فعالان اقتصادی وجود ندارد و ذخیره صندوق بانک‌ها نیز با مشکل مواجه است؛ بنابراین باید به فکر جذب سرمایه‌های خارجی بود.

وی تصریح کرد: خیل بیکاران کشور و ورود پنج میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی به بازار کار، نیاز به سرمایه‌گذاری را می‌طلبد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: بسیاری از هیات‌های خارجی که به اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته وارد شده‌اند، آمادگی سرمایه‌گذاری دارند اما سئوالات جدی را مطرح می‌کنند که به شفافیت و درجه فساد کشور برمی‌گردد. علاوه بر این، سئوالاتی نیز در مورد قیمت ارز، حامل‌های انرژی و تورم نیز در ذهن سرمایه‌گذاران خارجی است.

خوانساری تصریح کرد: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باید به این سئوالات پاسخ داد، ضمن اینکه ارقام مطرح شده در زمینه اختلاس نیز در داخل جامعه بدبینی نسبت به دولت ایجاد کرده و هر فردی این حق را برای خود قائل شده تا در گسترش فساد نقش بازی کند.

وی افزود: در بخش خصوصی، فساد صرفاً در اختلاس نیست بلکه سخت‌گیری بدون ضابطه و منطق در ادارات، ایجاد رانت برای شبه‌دولتی‌ها هم توانسته زمینه‌ساز سودجویی شود، ضمن اینکه مانع‌تراشی بی‌منطق در مقابل صاحبان کسب و کار موجب تغییرات سلیقه‌ای شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، کوچک کردن دولت، تقویت بخش خصوصی، افزایش اقتدار دستگاه‌های نظارتی و تمرکز بر شفاف‌سازی دستگاه‌ها را از جمله محورهای مبارزه با فساد دانست.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا