مرکز آمار بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود

مرکز آمار بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود

فولاد نیوز: رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی از تشکیل مرکز آمار بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش «فولاد نیوز» به نقل از ایسنا، محسن بهرامی ارض اقدس درباره تشکیل مرکز آمار بخش خصوصی گفت: در دولت گذشته آمارسازی و بازی با اعداد و ارقام به اوج خود رسید و متاسفانه کار به جایی رسیده بود که هیچ اعتمادی به آمار‌هایی که در حوزه‌های مختلف از جمله رشد اقتصادی، بیکاری، تورم، سرمایه‌گذاری خارجی، شاخص فقر و سایر آمار‌هایی که دولت منتشر می‌کرد وجود نداشت؛ آمار‌هایی که غیرقابل استناد بود و با بازدید‌های میدانی و تجربه بخش خصوصی هیچ سنخیت و تناسبی نداشت.

وی افزود: به همین دلیل برای اینکه بخش خصوصی بتواند برنامه‌ریزی مناسبی برای جهت‌گیری اقتصادی و سرمایه‌گذاری داشته باشد می‌تواند با تلاش خود، مرکز آمار مستقلی از دولت را تأسیس کند، چراکه همه دولت‌ها سعی می‌کنند از موفقیت‌هایشان آمار منتشر کنند اما این مرکز آمار می‌تواند طبق سفارش‌ بخش خصوصی و شاخص‌های واقعی از موضوعات مهم اقتصادی آمار تولید کند و حتی به متقاضیان و بهره‌بردران این آمار‌ها را بفروشد.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی تصریح کرد: در دولت سابق توجهی به این موضوع نشد و کار به جایی رسید که مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات آمار‌های دولت قبل را زیر سوال بردند. در حال حاضر نیز در مورد رشد اقتصادی اختلافی بین بانک مرکزی و مرکز آمار به وجود آورد و زمزمه‌هایی برای زیر سوال بردن این آمار مطرح شد.

وی افزود: تشکیل یک مرکز آمار از سوی بخش خصوصی و با محوریت اتاق بازرگانی تلاش کند به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و رشته‌های مختلف صنعتی می‌تواند نتایج مفید و مثبتی داشته باشد. در حال حاضر مقدمات تشکیل این مرکز آمار توسط اتاق بازرگانی فراهم شده است و اقداماتی برای طراحی این ساختار این مرکز انجام گرفته است. البته اکنون فعالیت‌های آماری به صورت میدانی و با نظر‌خواهی از فعالان اقتصادی و اعضا هیات نمایندگان اتاق بازرگانی انجام می‌شود اما هنوز این مرکز به یک نهاد آماری مستقل تبدیل نشده است.

بهرامی ارض اقدس ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک و در سال جاری، مرکز آمار بخش خصوصی به شکل رسمی راه‌اندازی شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا