کارت قرمز به برندهای تقلبی

کارت قرمز به برندهای تقلبی

مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران از اتمام عملیات شناسایی برندهای پوشاک در سراسر کشور خبر داد و آخرین اخطار به برندهای تقلبی را ابلاغ کرد.

جدیدترین اخبار حاکی از این است که از 200 نمایندگی برند خارجی شناسایی شده در کشور، 55 نمایندگی برندهای خارجی اقدامات مربوط به ثبت برند را انجام داده‌اند، بنابراین قرار است از فعالیت سایر نمایندگی‌ها جلوگیری شود. مطابق اعلام مسوولان، 145 نمایندگی برندی که نسبت به ثبت برند اقدام نکرده‌اند ملزم به تغییر تابلوی محل عرضه کالا هستند؛ در غیر این صورت پلمب خواهند شد. به گزارش دنیای اقتصاد ،رشد قارچ‌گونه برندهای خارجی پوشاک در کشور از یکسو و شناسایی و رهگیری کالای قاچاق از سوی دیگر از جمله دلایلی است که موجب شد رصد کالای وارداتی در دستور کار برنامه‌های دولت در سال جاری قرار گیرد، به طوری که برای اجرای آن و در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دو طرح «شناسنامه‌دار کردن کالای وارداتی براساس کد (GS1) و شناسایی برند‌های پوشاک در کل کشور» در دستور کار قرار گرفت. جدیدترین خبرها از طرح دولت حاکی از آن است که از 200نمایندگی برند خارجی شناسایی شده در کشور، تنها 55 نمایندگی برندهای خارجی اقدامات مربوط به ثبت برند را انجام داده‌اند؛ بنابراین قرار است از فعالیت سایر نمایندگی‌ها به دلیل عدم ارائه مدارک و مسجل نشدن نمایندگی رسمی، جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش، در طرح اول دولت، کد بین‌المللی (GS1) جایگزین ایران‌کد و طرح شبنم در سامانه ثبت سفارش کالا می‌شود و براساس آن شناسایی و صدور کد رهگیری برای چهار گروه کالایی پوشاک، سیگار، موبایل و لوازم برقی خانگی برای اجرا در دستور کار قرار می‌گیرد. در فاز اول مقرر شد تمام واردکنندگان پوشاک ظرف یک ماه موجودی انبارهای خود را در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت کنند و در غیر‌این صورت محل عرضه آنها پلمب شود، مهلتی که روز گذشته (30 آبان ماه) به پایان رسید، اما هنوز مشخص نیست که آیا این طرح توانسته پیشرفتی داشته باشد یا خیر؟ به گفته فعالان اقتصادی گستردگی محصولات نساجی در کشور اجرای این طرح را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد و با این شرایط اجرای این طرح زمانبر خواهد بود. اما در کنار شناسنامه‌دار کردن کالای وارداتی براساس کد (GS1)، شناسایی برندهای پوشاک نیز از 25 مهر سال جاری آغاز شد و براساس آن به برندشاپ‌ها یک ماه مهلت داده شد تا با مراجعه به سایت www.gatc.ir نسبت به ثبت برند اقدام کنند. در سایت www.gatc.ir متقاضیان علاوه بر ثبت مشخصات شرکت ایرانی متقاضی ملزم به درج مشخصات شرکت خارجی، اطلاعات تکمیلی محصولات و مشخصات درخواست‌کننده بودند. اطلاعاتی که پس از درج آنها و به گفته رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران کد رهگیری برای متقاضی صادر می‌شود که براساس آن امکان پیگیری محصولات با برند اصلی به وجود خواهد آمد. طرح شناسایی مراکز عرضه کالای وارداتی به دلیل محدودیت این مراکز در سراسر کشور سریع‌تر از طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات وارداتی پیش رفت و در زمان مقرر مسوولان توانستند نسبت به جمع‌آوری مراکز غیرمجاز اقدام کنند.

پیش از این نیز مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام کرده بود هرگونه فعالیت واحد صنفی پوشاک فاقد پروانه کسب معتبر، ممنوع است و اتحادیه‌ها موظف به جلوگیری از ادامه فعالیت این واحدها هستند و با نگهداری هر نوع البسه وارداتی در محل واحد صنفی یا انبارهای فاقد برچسب، به موجب قانون برخورد خواهد شد. براساس اظهارات معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اتحادیه‌های صنفی مربوط در سراسر کشور موظفند ضمن شناسایی و برخورد با واحدهای صنفی بدون پروانه کسب، لزوم رعایت ضوابط و مقررات مدنظر از جمله خرید البسه وارداتی دارای کد رهگیری و با فاکتور رسمی را به واحدهای صنفی تحت پوشش ابلاغ کند. اقدام صورت گرفته این امکان را به وجود می‌آورد تا برخورد با قاچاق کالا در مبادی ورودی، شبکه حمل‌ونقل، شبکه انبارها، شبکه توزیع و در نهایت شبکه عرضه مورد نظارت و بازرسی فراهم شود.

یا تغییر تابلو یا پلمب

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران از اتمام عملیات شناسایی برندهای پوشاک در سراسر کشور خبر داد. یدالله صادقی با بیان اینکه مهلت داده شده به نمایندگی‌های پوشاک خارجی برای ثبت برند به اتمام رسیده  گفت: با توجه به اتمام عملیات شناسایی برند‌های پوشاک در سراسر کشور از 200 نمایندگی برند خارجی فعال در کشور، برای 55 نمایندگی برند خارجی که مدارک و قرارداد از کشور مبدا داشتند، کد رهگیری برای ثبت آنها در ایران صادر شد تا بتوانند برند خود را در ایران ثبت کنند.

به گفته رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران، 145 نمایندگی برندی که نسبت به ثبت‌نام در سایت اقدامی نکرده‌اند ملزم به تغییر تابلو محل عرضه کالا بوده و در صورتی که در این خصوص اقدامی صورت ندهند محل عرضه آنها پلمب خواهد شد. صادقی درخصوص این مراکز عنوان کرد: مابقی فروشگاه‌هایی که تابلوی برند خارجی بر سر در خود نصب کرده‌اند و تحت آن عنوان فعالیت می‌کنند با هماهنگی وزارت ارشاد، اتاق اصناف ایران و اتحادیه صنف پوشاک به ادارات اماکن نیروی انتظامی معرفی شده‌اند. صادقی با بیان اینکه نمایندگی‌ها از 25 مهر سال‌جاری مهلت داشتند تا نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند، افزود: بنا بر ماموریتی که به این مرکز محول شده، عملیات شناسایی برند‌های پوشاک در کل کشور بر اساس مراجعات صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس این فروشگاه‌ها باید اقدام به تغییر فعالیت کرده یا فعالیت خود را بدون نشان برند ادعا شده ادامه دهند. در غیر این صورت براساس قانون با آنها برخورد و به پلمب آنها اقدام می‌شود. وی با اشاره به اینکه بر اساس اقدامات صورت گرفته موردی برای پلمب در شهرستان‌ها وجود نداشته است، افزود: در شهرستان‌ها در مراجعات اولیه و با همکاری خود صنوف تابلوهای غیرمجاز جمع‌آوری شد. برند‌هایی نیز که باقی ماندند جزو همان 55 برندی بوده‌اند که اقدامات اولیه برای ثبت آنها در دفتر تهران طی شده است. صادقی اظهار کرد: این 55 موردی که مراحل ثبت آنها در دست اقدام است با نمایندگان خارجی خود قرارداد داشته‌اند و صاحب مدارک نمایندگی از کشور مبدا هستند. این مقام مسوول گفت: این طرح تنها شامل ساماندهی پوشاک است و در سایر کالاها یا صنوف بر اساس شرایط و دستور العمل خاص خود اقدامات لازم برای ساماندهی انجام می‌شود. وی یادآورشد: رسیدگی به امور مربوط به کالای قاچاق و برند‌های تقلبی بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا است که در ارتباط با پوشاک این مسوولیت بر عهده ما گذاشته شد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا