ساخت‌یک‌مجتمع‌با‌مشارکت‌موسسه‌عسکریه +سند

ساخت‌یک‌مجتمع‌با‌مشارکت‌موسسه‌عسکریه +سند

بررسی های صورت گرفته درباره فعالیت این شرکت نشان می دهد پیرو صورتجلسه 15 اردیبهشت سال 94 بین موسسه اعتباری عسکریه و آستان قدس رضوی، منافع 2 قطعه زمین واقع در بلوار جانباز مشهد به متراژهای 65 هزار و 19 هزار متر مربع به شرکت خورشید درخشان هشتم توس، جهت اجرای پروژه مشارکتی و تامین مالی لازم جهت اجرای آن به نسبت سهام و تامین مخارج انجام شده است.

 شرکت های بزرگ خودروساز ایرانی، بانک ها و بیمه ها از جمله مهمترین مراکز اقتصادی در کشورمان به شمار می روند که اطلاع از فعالیت ها و اقدامات آنها، جذابیت خاصی برای رسانه ها و افکار عمومی دارد. به همین خاطر، در برنامه های جدید انتشار اسناد و گزارشات اختصاصی از فضای اقتصادی کشور، تلاش خواهد شد توجه بیشتری به این بخش شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صبحانه، در این میان، موسسات مالی و اعتباری نیز از جایگاه ویژه و حساسی برخوردارند چراکه طی سالهای گذشته و بروز مشکلاتی در پرداخت سود و سپرده های مردم، برخی از این موسسات دچار مشکلات مختلف شده و تبعات این مشکلات نیز به مردم و نهادهای مسئول کشورمان سرایت کرده است. نکته جالب در این خصوص آن است که بخش قابل توجهی از موسسات مذکور، در استانهای خراسان به فعالیت مشغول بوده و یا کار خود را از آن مناطق شروع کرده اند.

در جدیدترین بررسی ها، عملکرد موسسه اعتباری عسکریه مورد توجه قرار گرفته است. این موسسه از جمله قدیمی ترین موسسات مالی در کشور بوده که خوشبختانه سپرده گذاری مردم و فعالیت آن، با مشکل خاصی طی سالهای فعالیت خود تاکنون همراه نبوده است.

مؤسسه اعتباری عسکریه در سال 1366 با نام صندوق قرض الحسنه عسکریه فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1373 با شکل گرفتن وزارت تعاون به عنوان اولین تعاونی اعتبار آزاد در سطح کشور مجوز فعالیت خود را از وزارت تعاون اخذ کرده و پس از تبدیل آن به موسسه اعتباری در سال 85، با فراهم آمدن اسناد مورد نیاز و اخذ مجوز از سازمان بورس، در ابتدای سال 1390 جهت اقدام به  پذیره نویسی سهام کرد. همچنین شورای پول و اعتبار نیز در مورخ 20 دی ماه سال 89 اساسنامه مؤسسه را به تائید نهائی رسانده است.

با توجه به حضور این موسسه در فرابورس، شفافیت و نظارت خوبی روی شرکت های این موسسه به وجود امده است که بر همین اساس، بررسی های صبحانه از صورت های مالی یکی از شرکت های مهم وابسته به این موسسه با نام "شرکت خورشید درخشان هشتم توس" ، با توجه به همین شفافیت به نتیجه رسیده است. 51 درصد سهام شرکت مذکور، مستقیما متعلق به موسسه عسکریه است.

بررسی های صورت گرفته درباره فعالیت این شرکت نشان می دهد پیرو صورتجلسه 15 اردیبهشت سال 94 بین موسسه اعتباری عسکریه و آستان قدس رضوی، منافع 2 قطعه زمین واقع در بلوار جانباز مشهد به متراژهای 65 هزار و 19 هزار متر مربع به شرکت خورشید درخشان هشتم توس، جهت اجرای پروژه مشارکتی و تامین مالی لازم جهت اجرای آن به نسبت سهام و تامین مخارج انجام شده است.

به همین دلیل، شرکت مذکور اقدام به پیش پرداخت و انجام مخارج جهت پروژه یاد شده به مبلغ 65 میلبارد، 1 میلیارد و 900 میلیون و 12 میلیارد ریال کرده است. طبق اعلام بازرس قانونی شرکت، هدف از اجرای پروژه یادشده، ساخت مجموعه اداری و تجاری و فروش آن به متقاضیان اعلام شده است.

با توجه به اینکه شرکت مذکور در خرداد سال 93 تاسیس شده، سرعت عمل مدیران آن برای اخذ چنین پروژه بزرگی، قابل تامل است و در عین حال، صورت های مالی مذکور نشان می دهد شرکت یاد شده از یک شرکت مشاوره اسپانیایی جهت طراحی پروژه استفاده کرده و تاکنون مبلغ 15 میلیارد ریال به صورت پیش پرداخت، به آنها پرداخت شده است و مجموع کل قرارداد با این شرکت، 8 میلیون یورو است.

ابهام در مصوبه مهم شورای عالی شهرسازی

اما یک ابهام بزرگ در این خصوص وجود دارد. با توجه به اینکه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 8 دی 93 طرح جامع شهر مشهد را مورد بررسی قرار داده و در یکی از بندهای مهم آن تاکید کرده است: «در اراضی متعلق به آستان قدس رضوی واقع در ضلع غربی بلوار جانباز حد فاصل میدان جانباز تا دیوان محاسبات به مساحت۱۹۰۰۰متر مربع کاربری باغ تثبیت می گردد.»

حال باید از مسئولان این موسسه و آستان قدس رضوی پرسید که آیا این زمین مورد اشاره شورای عالی شهرسازی، همان زمینی است که در قرارداد طرفین جهت ساخت مجتمع اداری – تجاری ذکر شده است؟ اگر جواب منفی است که هیچ اما اگر مثبت است، چگونه چند ماه پس از ابلاغیه صریح این شورا، چنین قراردادی منعقد و فعالیت های مربوط به ساخت و ساز شروع شده است؟

البته خلیل موحدی عضو شورای شهر مشهد و رئیس کمیته نظارتی مناطق 1 و 9 شهرداری مشهد در گفتگو با رسانه های محلی اعلام کرده است که پروژه فوق به نام «مشهد مال2» یا «جهان مال»، پروانه تغییر کاربری خود را در دوره قبل گرفته، لذا شهرداری نمی تواند به مجوز آن اعتراضی انجام دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا