آیا راهکار خروج از رکود دولت کارساز است؟

شرایط خروج بازار مسکن از رکود

شرایط خروج بازار مسکن از رکود

یک کارشناس مسکن خروج این بخش از رکود را نیاز مند تحرک در وضعیت کلان اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد:با دوپینگ‌هایی مانند فروش مسکن قسطی و یا پرداخت تسهیلات بخش مسکن از رکود خارج نمی شود اما اجرای برجام می تواند شوک به بازار وارد کند.

احمدرضا سرحدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین در پاسخ به اینکه آیا افزایش تسهیلات مسکن که دولت وعده داده باعث خروج بخش مسکن از رکود می‌شود؟ اظهار کرد:راهکارهایی که دولت اعلام کرده برای خروج از رکود کارساز نخواهد بود چرا که اولا هنوز تسهیلات جدید به بازار وارد نشده و پرداخت آنها به سپرده گذاری یک ساله نیاز دارد و در نتیجه این تسهیلات حداقل یک سال زمان لازم دارد تا تاثیر خود را نشان دهد، به علاوه دولت با توجه به شرایط و محدودیت‌هایی که از نظر نقدینگی دارد توان پرداخت چنین تسهیلاتی را ندارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم هم توان بازپرداخت اقساط سنگین این تسهیلات را ندارند، گفت:بخش مسکن با این مسکن‌ها و دوپینگ‌ها از رکود خارج نمی‌شود و لازمه خروج از این وضعیت این است که وضعیت کلان اقتصاد کشور تغییر کند به عبارت دیگر بخش صنعت، تولید و اشتغال کشور باید راه بیفتد تا تا افراد توانمند شوند و بتواند از نظر مالی برای تهیه مسکن تامین شوند.
این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه سیاست هایی مانند فروش اقساطی مسکن و پرداخت تسهیلات تاثیر نداشته و رکود این بخش روز به روز بیشتر شده است،‌اضافه کرد:در شرایط فعلی میزان عرضه بیش از تقاضای موثر است و سازنده‌ها تمایلی برای تولید مسکن ندارند.
سرحدی با اشاره به اینکه بر اساس آمار بیش از یک میلیون خانه خالی و همین تعداد واحد نیمه کاره وجود دارد، تصریح کرد:بخش سوداگری مسکن نیز با توجه به رکود حاکم بر این بخش سرمایه را از این حوزه خارج کرده است.
وی با بیان اینکه حدود 800 هزار میلیارد تومان سرمایه سرگردان داریم، گفت: تا زمانی که شرایط عمومی رونق اقتصادی ایجاد  نشود سازندگان به تولید مجدد روی نمی‌آورند.
این کارشناس مسکن یکی از گلوگاه‌های اصلی حل مشکل را اجرا شدن برجام و لغو تحریم‌ها عنوان و اضافه کرد:لغو تحریم‌ها می‌تواند به بازار شوک وارد کند و چند ماهی تاثیر مقطعی در همه بخش‌های اقتصاد کشور به ویژه بخش مسکن داشته باشد.
سرحدی خاطرنشان کرد:درصورتی که دولت اقدام به اتخاذ سیاست‌های درست کند و با شروع برجام ارتباطات بین‌المللی برقرار شود رونق به اقتصاد کشور باز می‌گردد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا