مسئول نظارت بر معادن خراسان شمالی:

۷۲ معدن خراسان شمالی راکد شد

۷۲ معدن خراسان شمالی راکد شد

گروه معادن - مسئول نظارت بر معادن خراسان شمالی افزود: در استان ۱۸۴ پروانه بهره‌برداری برای معادن صادرشده است که از این تعداد ۱۱۲ واحد تولید دارند و ۷۲ معدن به علت‌های مختلف راکد شده‌اند.

به گزارش ماین نیوز، مهدی مهدی زاده با اشاره به تأثیرگذاری رکود ساخت‌وساز بر فعالیت معادن اظهار داشت: رکود صنعت ساختمان، تمام معادن استان را تحت تأثیر قرار داده و سبب کاهش فعالیت در بخش زیادی از آن شده است.

مهدی زاده تصریح کرد: بخش عمده‌ای از معادن، در صنعت ساختمان کاربرد دارد و وقتی آن صنعت دچار توقف باشد، فعالیت معادن نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

مسئول نظارت بر معادن خراسان شمالی افزود: در استان 184 پروانه بهره‌برداری برای معادن صادرشده است که از این تعداد 112 واحد تولید دارند و مابقی به علت‌های مختلف راکد شده‌اند.

وی نبود واحدهای فراوری را از چالش‌های فعالیت‌های معدن کاران استان عنوان کرد و اظهار داشت: نبود صنایع تکمیلی، سبب شده تا مواد معدنی برای فراوری، به سایر استان‌ها ارسال شود و ارزش‌افزوده و سود حاصل، نصیب آنان شود.

مسئول نظارت بر معادن خراسان شمالی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت دارترین صنایع برای راه‌اندازی و ایجاد، واحدهای سیمان است که هم‌اکنون اجرای شرکت سیمان سمنگان به‌عنوان واحد مهم، در استان پیگیری شده اما روند آن کند شده است.

وی توضیح داد: 6 پروانه بهره‌برداری صادرشده در استان، متعلق به شرکت سیمان سمنگان است اما به علت مشکلات اعتباری، هنوز راه‌اندازی نشده است.

مهدی زاده گفت: یکی از مشکلات بخش معدن ما، هزینه‌بر بودن طرح‌ها است زیرا طرح‌های معدنی، سرمایه‌بر و دیر بازده هستند و ازاین‌رو سرمایه‌گذاران رغبتی به ورود به این عرصه ندارند.

وی بابیان اینکه عمده مشکل بخش معدن استان، نبود سیستم حمل‌ونقل قوی است اظهار داشت: در استان شبکه ریلی نداریم و ازآنجاکه در سیستم حمل‌ونقل مواد معدنی، جابه‌جایی تا شعاع محدودی مقرون‌به‌صرفه است، نبود سیستم ریلی سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

مسئول نظارت بر معادن خراسان شمالی تصریح کرد: نبود صنایع پایین‌دستی یکی دیگر از مشکلات است صنایع پایین‌دستی باید متناسب با توسعه معادن، توسعه یابند اما این استان کارخانه سنگ‌بری فعال ندارد.

وی گفت: اکنون این مواد اولیه از استان خارج می‌شود و فرصتی که می‌توان از آن برای افزایش ارزش‌افزوده استفاده کرد، از دست می‌رود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا