مدیر مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در واکنش به سخنان دبیر انجمن فولاد عنوان کرد:

دپوی سه میلیون تنی محصولات معدنی

دپوی سه میلیون تنی محصولات معدنی

گروه معادن - سومین همایش بین المللی انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن در حالی در نهم آذر ماه جاری برگزار شد که طی آن رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد از کاهش حاشیه سود و دپوی محصولات تولیدی شرکت های فولادی همچون فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن و در مقابل افزایش حاشیه سود شرکت های معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر خبر داد.

به گزارش ماین نیوز، در جلسه مذکور دبیر انجمن صنعت فولاد اظهار داشت که حاشیه سود شرکت فولاد مبارکه اصفهان از 32 به 18 درصد کاهش یافته و حاشیه سود ذوب آهن اصفهان نیز 34 درصد محاسبه می شود و در کنار آن شرکت فولاد خوزستان و خراسان از حاشیه سود کمتر از 10 درصدی برخوردارند.

بر این اساس متوسط حاشیه سود فولاد سازان طی نیمه اول سال جاری یک درصد بوده، حال آنکه حاشیه سود شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر و چادرملو در نیمه نخست امسال به ترتیب 27 و 41 درصد بوده است.

وی همچنین به دپوی دو میلیون و 700 هزار تن از محصولات در انبارهای فولاد سازان اشاره کرد که این رقم در حالت عادی 200 هزار تن بوده است.

از این رو این سوال مطرح می شود که چگونه صنعتی همچون سنگ آهن که طی سال های اخیر شرایط نابسامان سودآوری را پشت سر گذاشته و گزارشات نامناسب سودآوری را طی عملکرد میاندوره ای منتشر نموده و متولیان صنعت همواره تحمیل هزینه های قابل توجه ناشی از پرداخت حق انتفاع از معادن و شرایط دشوار تولید را دلایل اصلی افت سودآوری صنعت عنوان نمودند، از حاشیه سود 41 درصدی برخوردار است؟

در این شرایط موضوع دیگری که بار دیگر در خصوص دوقلوهای سنگ آهنی مطرح شده، باز پس گیری پروانه بهره برداری آنها از دولت است. به طوریکه پوری حسینی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رییس سازمان خصوصی سازی در تازه ترین اظهارات خود از حقوق صاحبان صنعت و سهامداران سنگ آهن و سازمان بورس جهت پیگیری این موضوع سخن گفته است.

حاشیه سود نا خالص بهترین معیار سنجش وضعیت سودآوری
در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه مبنای مقایسه حاشیه سود دو صنعت فولاد و سنگ آهن درست نبوده، گفت: به نظر بنده حاشیه سود ناخالص بهترین معیاری است که می تواند بیانگر وضعیت سودآوری دو صنعت سنگ آهن و فولاد باشد. چرا که اعمال تأثیر مابقی درآمدها و هزینه های متفرقه به ویژه هزینه عملیاتی بر سودآوری شرکت با توجه به عملکرد مدیران آن متفاوت است.

محمود سیدی با بیان این سوال که چرا می بایست مجموعه ای همچون چادرملو را که کارکنان آن کمتر از 200 نفر می باشد و هزینه عملیاتی آن ناچیز است با مجموعه ای همچون فولاد مبارکه اصفهان که هزینه عملیاتی 700 میلیارد تومانی در بودجه سال مالی 94 خود برآوردکرده، مقایسه شود؟، افزود: می بایست فاکتورهای مرتبط با تولید و فروش همچون درآمد فروش محصولات، بهای تمام شده فروش در تعیین حاشیه سود صنایع و شرکت مد نظر قرار بگیرد که در این صورت حاشیه سود ناخالص "کچاد" 45 درصد محاسبه می شود.

معافیت مالیاتی 25 درصدی "کچاد"

وی به معافیت مالیاتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اشاره کرد و ابراز داشت: این شرکت در حالی در دوران معافیت مالیاتی 25 درصدی قرار دارد که کلیه شرکت های فولادی مشمول پرداخت مالیات هستند. از این رو در صورتیکه هزینه مالیات را از میزان سود کسر کنیم حاشیه سود خالص پس از کسر مالیات "کچاد" حدود 31 درصد محاسبه می شود که رقم قابل توجهی نمی باشد و در صورتیکه حاشیه سود خالص مورد بررسی قرار بگیرد می بایست به موضوع معافیت مالیاتی و هزینه های عملیاتی دو صنعت توجه گردد و چه دلیلی دارد تا حاشیه سود صنایع فولاد و سنگ آهن برابر یا نزدیک به هم باشد؟

دپوی سه میلیون تنی محصولات "کچاد"

مدیر مالی "کچاد" در خصوص دوره معافیت مالیاتی این مجموعه اظهار داشت: پایان معافیت مالیاتی در طول برنامه پنجم توسعه می باشد، اما تاکنون این معافیت برای این مجموعه اعمال نشده و مدیران شرکت در حال پیگیری این موضوع هستند. همچنین موجودی کالای آماده برای فروش شرکت چادرملو در حالی سه میلیون تن می باشد که در حالت عادی 500 هزار تن بوده است.

سیدی در پاسخ به این سوال که پرداخت حق بهره برداری از معادن چه تأثیری بر وضعیت سودآوری شرکت اعمال کرده، گفت: به طور قطع پرداخت هزینه حق انتفاع از معادن در پرداخت هزینه های شرکت اثر گذار بوده، به طوریکه از هزینه برآوردی یک هزار و 50 میلیارد تومانی در بودجه سال مالی 94، مبلغ 342 میلیارد تومان به پرداخت هزینه حق انتفاع از معادن اختصاص دارد که بر سود خالص شرکت تأثیر می گذارد.

توقف اجرای رأی بدوی دیوان عدالت توسط دولت

وی در خصوص پیگیری های انجام شده از سوی شرکت چادرملو جهت باز پس گیری پروانه بهره برداری از معادن ابراز داشت: این مجموعه شکایت خود را به دیوان عدالت در خصوص پرداخت حق انتفاع از معادن و انتقال یک طرفه پروانه بهره برداری به دولت را ارائه کرد که طی رأی بدوی دیوان عدالت مقرر شد تا پرداخت حق انتفاع از معادن طی سال 92 تا انتقال پروانه بهره برداری به شرکت های سنگ آهنی متوقف شود، اما دولت به دلیل اینکه از این موضوع متضرر می شد اجرای این رأی را متوقف کرد.

به هرحال شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنان بر این اعتقاد است که انتقال پروانه بهره برداری بدون رعایت موازین قانونی بوده و به طور قطع این موضوع بر فرهنگ سهامداری نسبت به وضعیت سودآوری سنگ آهنی ها تبعات منفی بیشتری اعمال خواهد کرد و خسارات وارد آمده به سهامداران بیش از صاحبان صنعت خواهد بود.

چرا که سهامداران متوجه این موضوع می شوند که دولتمردان تصمیمات خلق الساعه ای را اتخاذ می کنند که ضرر و زیان هنگفتی را به آن ها وارد می کند و موجب خارج شدن سرمایه سهامداران از بازار سهام می شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا