چرا روند واگذاری سهم ها به بخش خصوصی کُند است؟

خصوصی سازی 50 هزار میلیارد تومانی دولت یازدهم

خصوصی سازی 50 هزار میلیارد تومانی دولت یازدهم

در سال 92 و بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم 13300 میلیارد تومان سهم واگذار شده و مجموع میزان واگذاری‌های دولت یازدهم چیزی در حدود 50 هزار میلیارد تومان بوده است

به گزارش صدای اقتصاد کُند بودن روند خصوصی‌سازی در ایران به گفته برخی از تحلیلگران اقتصادی یکی از دلایل عقب ماندگی اقتصاد در کشور است. در دولت های گذشته همواره بر تنومند شدن بدنه بخش خصوصی و فرار از اقتصاد دولتی تاکید شد، اما هیچگاه انتظارها آنگونه که باید در این راه برآورده نشد. در سال 92 و بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم 13300 میلیارد تومان سهم واگذار شده و مجموع میزان واگذاری‌های دولت یازدهم چیزی در حدود 50 هزار میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که برنامه‌های خصوصی‌سازی در دولت یازدهم نیز به اندازه دولت قبل جلو نرفته است و تعداد شرکت‌های دولتی در دو سال گذشته در حدود 300 عدد باقی مانده و به رغم تاکید قانون برنامه پنجم توسعه، شرکت‌های زیرمجموعه دولت همچنان دولتی باقی مانده است.

براساس تازه ترین آمارهای سازمان خصوصی سازی، از ابتدای امسال تا نیمه آذرماه بالغ بر 13205 میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده است. همچنین در این مدت بالغ بر 13 هزار و 205 میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میزان 11 هزار و 681 میلیارد ریال در بورس، 368 میلیارد ریال در فرابورس و 1157 میلیارد ریال از طریق مزایده به فروش رسیده است.

همچنین از 13 هزار و 205 میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده در این مدت 11497 میلیارد ریال به صورت بلوکی، 169 میلیارد ریال به صورت تدریجی و 1539 میلیارد ریال به صورت ترجیحی واگذار شده است. علاوه بر این از این میزان واگذاری از ابتدای امسال تاکنون 1507 میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک ماده دو قانون اصل 44 و 11698 میلیارد ریال مربوط به شرکتهای گروه دو ماده 2 این قانون بوده است.

پایین بودن روند واگذاری ها به بخش خصوصی در حالی است که مشاور وزیر اقتصاد و دارایی بر این باور است که اگر واگذاری‌ها همراه با بهبود فضای کسب و کار نباشد، واگذاری‌ها به شکست منتهی می‌شود. مصطفی رضوی با تایید کُند بودن روند خصوصی‌سازی دلایل این اتفاق را تشریح کرد و گفت: اگرچه اهتمام دولت قبل به انجام خصوصی‌سازی بیشتر بوده است اما باید به این موضوع توجه داشت که اقدام به بهبود مستمر فضای کسب و کار به مراتب از انجام خصوصی پیچیده‌تر است.

چندی پیش نیز پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته بود با توجه به شرایط بورس و عدم رغبت بخش خصوصی برای ورود به واگذاری ها، سال 93 سال موفق برای خصوصی سازی در کشور نبود ولی در سال 94 حدود 120 شرکت در لیست واگذاری‌های این سازمان برای فروش به بخش خصوصی قرار گرفته است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا