تحلیل نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه از تصمیم جدید بانک مرکزی

کاهش نرخ سود اعتبار کالاهای واسطه ای، بازارها را متحول خواهد کرد

کاهش نرخ سود اعتبار کالاهای واسطه ای، بازارها را متحول خواهد کرد

نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران درمورد اقدام و تصویب جدید بانک مرکزی بر این باور است که حرکت تازه شورای پول و اعتبار حرکتی رو به جلو است و نشان دهنده این موضوع است که بانک مرکزی تصمیم گرفته نرخ سود تسهیلات را برای صنعت و کالاهای واسطه ای کاهش دهد

به گزارش صدای اقتصاد با تصویب شورای پول و اعتبار، نرخ سود اعتبار مربوط به تأمین مالی کالاهای واسطه‌ای از محل منابع بانک مرکزی برای بانک‌های عامل 18 درصد و خرید دین اسناد از این محل با نرخ 20 درصد برای تولیدکنندگان، اعطا خواهد شد. به گزارش بانک مرکزی، در یک هزار و دویست و یازدهمین جلسه شورای پول و اعتبار که عصردیروز در محل بانک مرکزی تشکیل شد، این شورا تا اطلاع ثانوی با تقلیل نرخ سپرده قانونی حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز (تسهیلات مسکن اوراق گواهی حق‌تقدم) از 10 درصد به 2 درصد و همچنین تعیین حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی برای تسهیلات این حساب به میزان 18.5 درصد، با الزام به رعایت تعادل در منابع و مصارف این حساب از سوی بانک مسکن، موافقت کرد.

از سوی دیگر قرار بود که در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار برای نحوه کاهش نرخ سود بانکی به شورا ارائه شود، اما این گزارش به شورا نرسید و تصمیم گیری درمورد کاهش و یا افزایش نرخ سود سپرده ها به بعد از اجرای برجام کشیده می شود.

این تاخیرها برای تصمیم‌گیری درباره نرخ سود، در شرایطی است که نرخ سود تسهیلات بانکی حداقل 25 درصد و نرخ تورم میانگین 14.3 درصد و تورم نقطه به نقطه 10.2 درصد رسیده است و براساس پیش‌بینی‌ها این نرخ در ماه‌های آینده هم کاهش خواهد یافت.

حرکت رو به جلو بانک مرکزی در اخذ تصمیمات تاثیرگذار

سید حسین سلیمی، نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران درمورد اقدام و تصویب جدید بانک مرکزی بر این باور است که حرکت تازه شورای پول و اعتبار حرکتی رو به جلو است و نشان دهنده این موضوع است که بانک مرکزی تصمیم گرفته نرخ سود تسهیلات را برای صنعت و کالاهای واسطه ای کاهش دهد. او در ادامه به «صدای اقتصاد» گفت: با این کار نرخ قیمت تمام شده کالاهای نیز کاهش می یابد که در مجموع به نفع تولید و تولید کنندگان کشور است.

سلیمی با اشاره به اینکه همواره فعالان اقتصادی بر این باورند که با توجه به کاهش نرخ تورم باید نرخ سود تسهیلات نیز کاهشی شود، اظهار کرد: زمانی که نرخ تورم در کشور با کاهش رو به رو شده است به طور طبیعی نرخ بهره بانکی نیز کاهش خواهد یافت. این در حالی است که این روند کاهشی به صورت طبیعی رخ خواهد داد.

تامین منابع، بازارها را متحول خواهد کرد

نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران روند طبیعی کاهش نرخ سود سپرده ها را امری طبیعی می داند. او می گوید: این بانک مرکزی است که در گام اول از طریق نرخ تورم، نرخ سود سپرده ها را مشخص می کند، اما در مرحله بعدی به صورت طبیعی خود بانک ها نرخ سود را کاهش می دهند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که تعیین دستوری نرخ سود سپرده های بانکی کار درستی نیست.

سلیمی در ادامه اظهار کرد: حال که بانک مرکزی به تامین منابع لازم می پردازد، اثرات این اقدام بسیار سریع در بازارها نمود پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر تا نرخ سود سپرده ها کاهش یابد زمانی می برد اما این کاهش بدون شک در دراز مدت پایدار، متعادل و غیردستوری خواهد بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا