شرکت‌های ایرانی به تجهیزات وطنی اعتماد ندارند؟

شرکت‌های ایرانی به تجهیزات وطنی اعتماد ندارند؟

گروه معادن - شرکت ایرانیان «صنعت پادیر ماندگار» با بیش از ۱۰ سال سابقه در پروژه‌های صنعتی از ابتدای فعالیت خود موفق به ارائه خدمات به حدود ۳۰ کارخانه صنعتی از قبیل صنایع سیمان، آهک، فولاد و گچ شده است.

به گزارش ماین نیوز، شرکت «پادیر ماندگار» از سال ۱۳۹۰ در زمینه طراحی و اجرای خطوط پخت آهک به صورت کاملا تخصصی شروع به فعالیت کرده و با طراحی و اجرای ۲خط تولید پخت آهک به ظرفیت‌های ۱۵۰ و ۲۴۰ تن در روز، نخستین خط تولید کلسیناسیون آهک به روش کوره دوار مجهز به پیش‌گرمکن و کولر ایستاده در ایران است.

لازم به توضیح است خطوط مشابه این کارخانه به‌وسیله شرکت‌های خارجی طراحی و احداث شده‌اند؛ مانند آهک فولاد مبارکه یا فولاد خوزستان. درباره فعالیت‌های اساسی این شرکت با حسام اعتماد مقدم، مدیرعامل شرکت پادیر ماندگار گفت‌وگویی انجام داده ایم که در پی می‌آید.

فعالیت اصلی شرکت پادیر ماندگار چیست؟ و تاکنون کدام پروژه‌ها را به انجام رسانده است؟

فعالیت اصلی شرکت را می‌توان به چند بخش اصلی تقسیم کرد:

۱ـ ساخت و نصب تجهیزات کارخانه‌های سیمان که تاکنون در ۱۰ پروژه احداث کارخانه سیمان شرکت داشته است که برای مثال می‌توان به نصب دپارتمان پخت واحد ۳ کارخانه سیمان آبیک که بزرگترین کوره خاورمیانه می‌باشد، اشاره کرد.

۲ـ تعمیر، تامین و تنظیم تجهیزات کارخانه‌های سیمان که بیش از ۲۰ پروژه در داخل و خارج از کشور در این حوزه انجام شده؛ برای مثال ساخت ۲۱متر از بدنه کوره کارخانه سیمان بهارلی ترکمنستان و نظارت بر نصب آسیاب گلوله‌ای در جمهوری آذربایجان به‌وسیله این شرکت انجام شده است.

۳ـ انجام پروژه‌ها به صورت «‌EPC» که در خط تولید آهک تاکنون ۲ پروژه انجام شده است. خط تولید ۲۴۰ تن در روز تولید آهک و دولومیت در شهررضا اصفهان انجام شده و در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسیده است و همچنین خط تولید ۱۵۰ تن در روز تولید آهک و دولومیت در تربت حیدریه در حال نصب ماشین‌آلات است.

نیاز کشور به احداث خط تولید آهک کلسینه‌شده به چه میزان است؟
آهک کلسینه شده مصارف مختلفی دارد که عمده مصرف حال حاضر کشور در کارخانه‌های فولاد است. از طرفی به دلیل سیاست دولت درباره افزایش تولید فولاد (حدود ۸ درصد در سال) به طبع نیاز به آهک کلسینه نیز بیشتر شده و حائز اهمیت است.

از چه سیستم‌هایی برای پخت آهک استفاده می‌شود؟

در گذشته کلسیناسیون آهک به ۲ روش انجام می‌شد؛‌ کوره‌های دوار طول بلند و ایستاده، که کوره‌های دوار طول بلند دارای مصرف سوخت بسیار بالا بوده و همچنین هزینه تعمیرات و بهره‌برداری زیادی دارد. کوره‌های ایستاده نیز مصرف برق بالا و هزینه اجرایی زیادی داشته و در ضمن محدودیت دانه‌بندی مواد برای بهره‌برداری بزرگترین مشکل این کوره‌ها به شمار می‌آید.

کوره‌های دوار مجهز به پیش‌گرمکن و کولر ایستاده ترکیبی از این ۲ طرح است بنابراین مصرف سوخت و هزینه تعمیرات و نگهداری آن به نسبت کوره‌های طول‌بلند بهینه شده و از طرفی محدودیت تولید کوره‌های ایستاده را ندارد و با در نظر گرفتن تمامی جوانب بهترین مدل خط تولید برای کلسیناسیون آهک و دولومیت بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ تن در روز است.

آیا کارخانه‌های دولتی هم با شرکت شما قراردادهایی منعقد کرده‌اند؟

به طورکلی کارخانه‌های دولتی علاقه‌ای برای استفاده از تجهیزات ایرانی از خود نشان نمی‌دهند و اعتقادشان بر این است که قطعات ساخته شده به‌وسیله مهندس‌های داخلی قابل اطمینان نیست و اعتقاد دارند حتی اگر قطعات در داخل طراحی و نصب شود باید به‌وسیله طراحان خارجی انجام شده و از سوی ناظران آنها کنترل شود. البته این شامل تمامی مدیران دولتی نمی‌شود برای مثال در کارخانه سیمان زنجان در سال ۱۳۹۰ به دستور مدیرعامل وقت مهندس خاموردی و مهندس سلیمی مدیر کارخانه سیمان زنجان به منظور تعمیرات اساسی کوره، تمامی قطعات حساس که تا آن زمان از خارج تهیه می‌شد به‌وسیله مهندسان داخلی طراحی، ساخت و نصب شد که تاکنون نیز بدون هیچ مشکلی در حال کار است. ولی تجربه کاری من نشان می‌دهد این نوع تصمیم‌گیری‌ها در بین شرکت‌های دولتی کم است.

علت اینکه مدیران ایرانی به محصولات وطنی کمتر اهمیت می‌دهند، چیست؟

چند دلیل می‌تواند داشته باشد، یکی اینکه مدیران ترجیح می‌دهند از محصولات دارای نشان(برند) استفاده کنند حتی اگر این محصولات چینی بوده یا از کیفیت کمتری برخوردار باشند زیرا این نوع تصمیم‌گیری ریسک کمتری به همراه دارد و دلیل دیگر جوان بودن شرکت‌های مشابه ما است. بی‌اطلاعی و نبود ارتباط بین مدیران ارشد و شرکت‌های سازنده دلیل دیگر است.

آخرین دلیل نیز شاید نبود استاندارد مناسب به منظور کنترل و تایید محصولات ساخته شده به‌وسیله نشان(برندهای ایرانی است. در حالی که در کشور ما هم فناوری بالا برای ساخت و هم مهارت کافی برای طراحی و اجرا وجود دارد و اگر تایید معتبری بر کنترل کیفیت محصولات صنعتی ساخت ایران انجام شود، شاید استفاده از آنها برای مدیران ارشد بهتر باشد.

آیا محصولات و تجهیزاتی که در ایران ساخته می‌شود از کیفیت مناسبی برخوردار است؟

درحال‌حاضر هر محصولی که شرکت‌های ایرانی با سعی و تلاش خود می‌سازند از کیفیت بسیار بیشتری نسبت به محصولات چینی برخوردار است اما متاسفانه در ایران شرکت‌ها در رقابت سالم قرار نمی‌گیرند درحالی که باید ابتدا قیمت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و از کیفیت‌ها مطلع شوند و سپس محصولات و تجهیزات ایرانی را با چینی مقایسه کرده و مورد ارزیابی قرار دهند. یکی از مزیت‌های مهمی که در شرکت‌های ایرانی وجود دارد این است که در زمان بسیار کمی پروژه به اتمام می‌رسد زیرا آهن خام ایران بهتر از آهن چینی‌ها است و ماشین‌آلات ما در شرکت‌های خوبی مانند ماشین‌سازی اراک ساخته می‌شود که از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

چه عواملی در کاهش هزینه‌های تمام‌شده موثر است؟

مهم‌ترین عامل در پروژه‌ها زمان، هزینه و کیفیت است. در پروژه‌هایی مانند احداث خط تولید آهک در هر یک از موارد در صورت مقایسه عادلانه شرکت خارجی با این شرکت قابل رقابت نیست زیرا در زمان و هزینه اجرا پروژه حدود ۵۰ درصد از شرکت‌های چینی و خارجی پایین‌تر بوده و کیفیت تجهیزات نیز مطابق استانداردهای اروپاست که کاملا به‌وسیله این شرکت گارانتی می‌شود. به طوری که هم از لحاظ زمانی، هم هزینه و کیفیت تجهیزات برتر است البته احتمال وجود اشکال ناچیز در سیستم‌های طراحی شده در ایران وجود دارد که آن موارد نیز قابل بررسی و رفع است.

آیا تجهیزات تولیدی شما کاملا ایرانی است و از ماده اولیه داخلی تامین می‌شوند؟

تمامی خط تولید آهک کلسینه به صورت صفر تا صد در ایران ساخته و اجرا می‌شود و درصد کمی از تجهیزات مانند الکتروموتورها نیاز به خرید دارند که آنها نیز در بازارهای کشور موجود بوده و نیاز به واردات نیست. در ضمن اجرای خط تولید به‌وسیله شرکت داخلی این امتیاز را دارد که نیروهای انسانی که در آینده باید به منظور بهره‌برداری جذب شوند در طول دوره احداث، آموزش دیده و پس از آن با دانش فنی کامل استخدام می‌شوند.

آیا نصب و راه‌اندازی تجهیزات ایرانی و چینی از نظر قیمتی با یکدیگر تفاوت دارند؟

قیمت پیشنهادی این شرکت با احتساب کرایه حمل و گمرکی و هزینه احداث حدود ۵۰ درصد قیمت شرکت‌های چینی است. با این تفاوت که کیفیت قطعات ساخته شده در کشور به مراتب بهتر از شرکت‌های چینی بوده و زمان آنها به منظور اجرا بیشتر از زمان اجرای این شرکت است و همچنین کنترل تجهیزات به‌وسیله ناظران و کارفرما با هزینه به مراتب کمتری امکانپذیر خواهد بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا