نماینده مجلس:

شرکت های بورسی دو ساله 7.7 هزار میلیارد تومان مالیات دادند

شرکت های بورسی دو ساله 7.7 هزار میلیارد تومان مالیات دادند

نماینده مجلس با بیان اینکه ایجاد فشارهای مضاعف مالیاتی به بنگاه ها جایز نیست ، رقم مالیات پرداختی شرکت های بورسی در دو سال 92 و 93 را بیش از 7.7 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمداسماعیل نیا در جمع خبرنگاران گفت:رئیس سازمان امورمالیاتی چندین بار اعلام کرده که فقط از 40 درصد ظرفیت اقتصاد ایران مالیات گرفته می شود. بنابراین لایحه ای در خصوص اصلاح قانون مالیات های مستقیم تقدیم مجلس شد تا بتوان از طریق کنترل برخی حساب ها و سایر ابزارها بخش های غیرشفاف اقتصاد ایران را مجبور به پرداخت مالیات کرد.

وی بیان اینکه با تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم بخش های غیرشفاف اقتصاد ایران هم مجبور به پرداخت مالیات می شوند، ادامه داد: درحالی عدم قدرت خرید باعث پر شدن انبار شرکت ها شده که سازمان مالیات بدون توجه به کاهش فروش و سود بنگاه ها همچنان انتظار دریافت مالیات مثل سال های قبل را دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این شرایط و با وجود کاهش سود، رشد هزینه های ناشی از حقوق و دستمزد، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و بهره تسهیلات بانکی ، ایجاد فشارهای مضاعف مالیاتی به بنگاه ها جایز نیست. اما متاسفانه در مالیات ستانی سود و زیان بنگاه های اقتصادی مهم نبوده و عموما با توجه به سابقه سودسازی بنگاه ها، مالیات گرفته می شود که این رفتار به هیچ عنوان مورد قبول نیست.

اسماعیل نیا تاکید کرد: ما مخالف مالیات ستانی از شرکت ها نیستیم اما سازمان امور مالیاتی در یکسال گذشته فشار زیادی به شرکت های بورسی و تجارت های وابسته به بازار سهام و سایر شرکت های سهامی خاص وارد کرده تا مالیات بیشتری بگیرد. این فشار ها به قیمت به مخاطره افتادن حیات شرکت ها تمام شده است.

وی افزود: شرکت های بورسی طی سال گذشته بالغ بر 2700 میلیارد تومان و در سال 92 معادل 5 هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد پرداخت کرده اند. این درحالی است که طی سال گذشته از محل سایر منافذ مالیاتی مثل ارزش افزوده، مالیات تکلیفی و نیم درصد مالیات سهام هنگام معامله، 55 هزار میلیارد تومان آنی پرداخت شده است.

وی با بیان این که نگاه موجود باید در بخش مالیاتی کشور اصلاح شود گفت: نگاه کنونی باعث می شود مشکلات یک بنگاه اقتصادی در شرایط بد اقتصادی بیشتر شود و اقتصاد کشور همچنان در رکود بماند، چرا که سازمان امور مالیاتی نگاه کسب مالیات بلند مدت ندارد و اساسا در مالیات ستانی برایش مهم آینده تداوم فعالیت ها مهم نیست و بیش از هر چیز به دنبال شناسایی درآمد بیشتر برای دولت است.

انتهای پیام
 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا