در دیدار وزیر دارایی لبنان

طیب نیا: ایران و لبنان موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا می کنند

طیب نیا: ایران و لبنان موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا می کنند

تهران- ایرنا- وزیر اقتصاد ایران در دیدار همتای لبنانی خود با بیان اینکه امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی می تواند به تسریع و تسهیل مبادلات اقتصادی و تجاری بین دوکشور منجر شود، گفت: به همین منظور کارگروهی از سوی ایران برای بررسی دقیق تر جزئیات این موافقت نامه مشغول به کار شده است.

به گزارش سه شنبه عصر ایرنا از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی طیب نیا در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو ملت ایران و لبنان، گفت: علایق و روابط بین ایران و لبنان آنچنان عمیق است که نمی توان دو کشور را از هم جدا دانست.
وی افزود: مردم و مسئولان ایرانی احساس پیوند خاصی با مردم و کشور لبنان دارند اما باوجود روابط نزدیک سیاسی و فرهنگی بین دوکشور، روابط اقتصادی و تجاری به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده است.
طیب نیا به تحولات صورت گرفته بین المللی پس از توافق هسته ای با کشورهای پنج به علاوه یک اشاره کرد و گفت: با شکل گیری شرایط جدید و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، زمینه های همکاری و سرمایه گذاری بین دو کشور فراهم شده است؛ از این رو دو طرف باید با تسریع و گسترش همکاری ها به ویژه در حوزه های مبادلات مالی و بانکی، زمینه رشد و توسعه روابط اقتصادی را مهیا کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هیچ تردیدی نیست که دو کشور علاقمند به توسعه روابط و همکاری های اقتصادی دوجانبه هستند ضمن آنکه کشورمان در این زمینه هیچ محدودیتی قائل نیست.
وی همچنین به اراده جمهوری سلامی ایران برای گسترش همه جانبه روابط اقتصادی، تجاری و بانکی با لبنان اشاره کرد و گفت: در حوزه روابط اقتصادی به طور قطع فرصت های بسیاری وجود دارد که اگر از آنها به خوبی استفاده کنیم می توانیم حجم روابط اقتصادی و تجاری را تا چند برابر میزان کنونی افزایش دهیم.
طیب نیا، توسعه روابط بانکی و بیمه ای و برقراری روابط کارگزاری بین بانک ها و بیمه های دو کشور را زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی و تجاری دانست.
علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از میهمان نوازی و دعوت طرف ایرانی برای برگزاری این نشست، گفت: باوجود روابط خوب سیاسی و تاریخی که همواره بین دو کشور وجود داشته است در سال های گذشته و به دلیل برخی وقایع و محدودیت های ظالمانه ای که بر ایران تحمیل شد، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور کاهش یافت.
وی افزود: خوشبختانه با تحولات اخیر و با رفع تحریم ها، شرایط بار دیگر برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور فراهم شده است.
تبادلات تجاری ایران و لبنان در سال های گذشته فراز و نشیب های فراوانی داشته به طوری که میانگین واردات و صادرات دو کشور ۱۵۰ میلیون دلار است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا