در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

مهم‌ترین دلیل افت صادرات از زبان رییس اتاق بازرگانی تهران

مهم‌ترین دلیل افت صادرات از زبان رییس اتاق بازرگانی تهران

رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: افزایش هزینه‌های تولید باعث افت صادرات شده است. درحالیکه در بازار جهانی مهمترین بحث، قیمت رقابتی است که با بالا رفتن قیمت تمام شده در کشور، امکان رقابت وجود ندارد.

مسعود خوانساری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص دلایل کاهش 15 درصدی صادرات در هفت ماهه امسال اظهار کرد: بعد از اینکه در عرض دو - سه سال با کاهش ارزش پول کشور، قیمت دلار به یکباره افزایش پیدا کرد و تا ابتدای سال 1392 به مرز 3500 تومان رسید، تورم 40 درصدی و در سال گذشته نیز تورم 20 درصدی را تجربه کردیم.

وی افزود: در حالی ما در دو سال تا 60 درصد تورم را سپری می‌کردیم که قیمت ارز همان 3500 تومان ابتدای سال 1392 باقی ماند؛ این به معنی افزایش هزینه های تولید در داخل و کاهش ارزش صادرات است که در نهایت به بالا رفتن قیمت تمام شده منجر شد.

خوانساری با اشاره اینکه در بازار جهانی مهمترین بحث، قیمت رقابتی است که با بالا رفتن قیمت تمام شده امکان رقابت وجود ندارد، ادامه داد: در دنیا وقتی توجه به صادرات است برای افزایش توان صادراتی تلاش می‌کنند که ارزش پول را کاهش بدهند، در حالی که این اتفاق در داخل کشور نه تنها نیفتاد بلکه روند پیش آمده بر عکس هم بود.

رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین با اشاره به دو علت دیگر کاهش صادرات در کشور اذغان کرد که علاوه بر کاهش تولید کارخانه‌ها به دلیل نبود نقدینگی و سرمایه در گردش و همچنین در نظر گرفتن اینکه در هر حال رشد اقتصاد جهان کاهش پیدا کرد و در کل حجم تقاضا برای خرید محصولات کم بود، می‌توان علت این افت را در آمار کلی صادرات تفسیر کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا