رییس مرکز آموزش مدیریت دولتی تاکید کرد

ضرورت شکل‌گیری دولت کارآفرین در کشور

ضرورت شکل‌گیری دولت کارآفرین در کشور

رییس مرکز آموزش مدیریت دولتی با بیان اینکه چینی‌ها برای توسعه بازارهای خود استراتژی حمله به کشورهای دارای رشد اقتصادی و درآمد سرانه پایین را پیاده می‌کنند، گفت: با شکل گیری یک دولت کارآفرین در کشور، دانشگاهها را به دل سفارتخانه‌ها می بریم و از دانش تجاری و تولید قوی برخوردار می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر ملک‌اخلاق در نشست تخصصی دولت کارآفرین ضمن تبیین عنوان دولت کارآفرین اظهار کرد: امروز دولت کارآفرین را در سیستم تولید و فروش جهانی و در حمله به بازارهای جهانی و نقش آفرینی در فروش جهانی یک کارگردان حرفه ای می نامند و نماد دولت کارآفرین، چینی‌ها هستند.

وی افزود: در نگاه غربی‌ها دولت کارآفرین طراح و شکل دهنده شرکتهای جهانی است اما جالب است بدانید که در خاورمیانه تنها یک شرکت جهانی وجود دارد که متعلق به عربستان و در حوزه نفت است.

رییس مرکز آموزش مدیریت دولتی با اشاره به ویژگیهای دولت کارآفرین گفت: دولت کارآفرین دولتی حرفه‌ای با دانش تجاری و تولید قوی است که تحرک بالایی در دیپلماسی اقتصادی دارد و آموزش، تولید، صنعت و تجارت در آن از مدارس شروع می‌شود. چنین دولتی گسترش دهنده فرهنگ کارآفرینی و تربیت کننده انسانهای مستقل به لحاظ مالی است و دانشگاه‌های خود را به دل سفارتخانه‌ها می‌برد.

ملک اخلاق ادامه داد: برخی معتقدند چین بازارهای ایران را خراب کرده است اما حقیقت این است که چینی‌ها سه استراتژی حمله به جهان دارند: یکی استراتژی حمله به بازارهای آسیا و آفریقا، دوم استراتژی حمله به اروپا و سوم استراتژی آمریکای جنوبی. در استراتژی اول جنس ارزان با حداقل کیفیت را دنبال می کنند. به وضع اقتصادی کشورهای آسیایی و آفریقایی نگاه می کنند که رشد اقتصادی و درآمد سرانه پایین دارند و بر اساس آن کالاهای ارزان قیمت و بی کیفیت را روانه بازار این کشورها می کنند در واقع بر اساس رشد اقتصادی و درآمد سرانه کشورها استراتژی خود را پیاده می کنند.

وی متذکرشد: تمام کشورهای دنیا در هنگ کنگ و دوبی جمع شده اند چون هنگ کنگ ایستگاه تولید جهانی است و دوبی ایستگاه تجارت و فروش جهانی است و به سرزمین تحویل کالا و رساندن کالا به 20 کشور دنیا معروف است. کشورهایی که به دنبال فروش جهانی هستند در مناطق جهان ایستگاه تولید و فروش تعریف کرده اند و برخی ایستگاهها مثل دوبی کشورهای جهان را تحت عنوان سیستم انبارداری و تحویل و توزیع جمع کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: 15 سال است که در دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت درس کارآفرینی تدریس می‌شود و از سال 80 به بعد دفتر کارآفرینی در تمام دانشکده‌های مدیریت شکل گرفته که تحت عنوان پروژه‌های ارتباط با تجارت و صنعت مشغول فعالیت هستند.

ملک اخلاق ادامه داد: نزدیک به 10 سال است که کارآفرینی را در کنار مباحث استراتژی و بازاریابی تدریس کرده ام ولی برایم سوال بوده که چرا نتوانستیم درس کارآفرینی را در مقیاس های بزرگ مثل دولت کارآفرین شکل بدهیم؟ آیا دانشکده‌های ما الگوهای عملی برای توسعه کارآفرینی در ایران را طراحی کرده‌اند و اساسا شناخت دقیقی از مباحث کارآفرینی در قالب استانداردهای جهانی و منطقه‌ای داریم؟

رییس مرکز آموزش مدیریت دولتی خاطرنشان کرد: امروز بهترین دانشگاه‌های جهان مبانی اولیه را برای مباحث کارآفرینی از جمله کارآفرینی بین الملل و مدیریت استراتژیک جهانی دارند و پایه‌های کارآفرینی، مبانی نظری دارند که باید با آنها آشنا شویم و به نوعی درگیری ذهنی داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه در ایران مدیریت استراتژیک تدریس نمی‌شود و اساتید ما چندان جدی به این رشته ورود نکرده اند در حالی که ماهیت کارآفرینی سوالات و اندیشه‌های کلیدی است و در این اندیشه‌، جهان عبارت از تولید و فروش جهانی است و چیزی به معنای دولتها تحت عنوان جغرافیا و حسابهای سیاسی وجود ندارد.

به گفته ملک اخلاق، کشورهای غربی بیزینس را آمیختگی صنعت و تجارت می دانند درحالی که این کلمه در ایران به بازرگانی تعبیر می شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نخستین همایش ملی دولت کارآفرین دوم و سوم اسفند ماه سال جاری با محور بررسی الگوی دولت کارآفرین در فرهنگ اسلامی ایرانی، نقش دولت کارآفرین در برنامه ششم و تجربیات موفق جهانی دولت کارآفرین و با هدف نقش دولت کارآفرین در توسعه پایدار، تحقق اقتصاد مقاومتی و تقویت سرمایه های اجتماعی در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

در این همایش از مدیران و کارشناسان کلیه دستگاههای اجرایی، استانداران و فرمانداران،‌ فعالان بخش اقتصادی و انرژی، فعالان حوزه بازار سرمایه و موسسات مالی و بیمه‌ای، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان بخشهای نظامی، امنیتی و قضایی کشور،شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری دعوت به عمل آمده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا