توضیح نوبخت درباره تاخیر در تقدیم بودجه سالانه

خوشدل به قیمت نفت نیستیم

خوشدل به قیمت نفت نیستیم

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره تاخیر در ارائه بودجه سنواتی به مجلس توضیح داد و گفت: این تاخیر به دلیل درخواست مجلس برای دریافت همزمان قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال 95 بوده است.

اقتصاد ایران آنلاین- نوبخت در بخش دیگری از سخنانش از مجلس محترم تشکر کرد که اعلام کرده دولت 48 ساعت تاخیر در تقدیم لایحه بودجه دارد. او گفت: از مجلس محترم به خاطر این 48 ساعت و حتی تاخیر ماههای فراوانی که در سالهای پیش داشتیم، عذرخواهی می کنم! وقت کمیسیون تلفیق، آیین نامه و بررسی در صحن، مشخص است. سال گذشته که در زمان قانونی، لایحه را تقدیم کردیم، ببینید چه زمانی بودجه تصویب و به دولت ابلاغ شد؟ اینها مسایل کوچکی است و مجلس از استدلال ما باخبر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره اقدامات دولت برای خروج از رکود نیز توضیح داد و گفت: هنوز پروژه های عمرانی راکد است. به میزان افزایش درآمدهای نفتی در تکمیل طرحهای عمرانی فعالتر عمل می کنیم ولی به این معنی نیست که اعتبارات عمرانی را کاهش دهیم. شما گزارش بنده را برای خروج از رکود شنیدید، بخشی از منابع را برای تحریک تقاضا، روی سرمایه گذاری بر طرحهای عمرانی تمرکز کردیم. تا ۱ آذر حدود ۱۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدی به طرحهای عمرانی دادیم. ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای مربوط به حوادث دادیم. ۳ هزار میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران را دادیم. ۲۱۰۰ میلیارد تومان هم برای مهار آبهای مرزی دادیم که مجموعا بیش از ۲۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می شود. در حالی که این رقم از سال ۹۲ که حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان بود افزایش یافته. هزینه جاری را داریم صرف نظر می کنیم تا بیشتر به طرحهای عمرانی پرداخته شود.

او ادامه داد: برای خروج از رکود و اینکه مردم رشد اقتصادی را در سفره خود احساس نمی کنند، باید گفت نیاز به رشدهای بالای ۷ درصد است. ولی همین که رشد اقتصادی مثبت است قابل تامل است. آقای رئیس جمهور از هیچ یک از وعده هایی که داده اند عدول نمی‌کنند.


نوبخت درباره شرایط پس از رفع تحریمها نیز توضیح داد و گفت نباید این فرصت اقتصادی را با نوسانات قیمت نفت مقایسه کنیم. او گفت: اگر فضا و فرصتی که برای اقتصاد ایران بعد از برجام فراهم خواهد شد فقط محدود به افزایش فروش نفت یا چند ده میلیارد درآمد دولت باشد، این نگاه مضیق و محدودی است. بعد از رفع تحریمها، انواع سرمایه گذاری ها صورت می گیرد. اشتغال در آنجاست. این که بگوییم چون قیمت نفت کاهش می یابد و برنامه های بعد از تحریم، قابلیت اجرا ندارد، نگاه واقع بینانه ای از فرصتهای آینده نیست. هر چه قیمت نفت بیشتر باشد، منابع بیشتر می شود ولی در صورت کاهش درآمد باید از محل دیگری، این موضوع جبران شود. برای سال ۱۳۹۵ مصمم هستیم بخشی از طرحهای عمرانی که دولت در حال انجام آن است، واسپاری کنیم. حتی طرحهای ناتمام دولت را می توان به بخش غیردولتی واگذار کرد. این کار را مدیریت می کنیم.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا