چشم‎انداز 1404 تولید 40 تا 44 میلیون تن باشد

چشم‎انداز 1404 تولید 40 تا 44 میلیون تن باشد

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که در افق 1404 تولید فولاد باید به 55 میلیون تن برسد، بنظر شما آیا رسیدن به چنین هدفی آن‌ هم در چنین شرایطی دست‌ یافتنی است یا خیر، گفت: تولید 55 میلیون تن فولاد تناژ سنگینی است، گرچه غیرممکن نیست، اما آسان هم نخواهد بود ولی واقع‌بینانه و بهتر آن است که تولید 40 تا 44 میلیون تن هدف‌گذاری شود، زیرا این رقم دست‌ یافتنی است. به هر حال تولید این حجم فولاد به بسترسازی اساسی از جمله توسعه معادن سنگ‌آهن، ایجاد زیرساخت‎های لازم جهت تامین  مواد اولیه همچون گاز، آب، برق، جاده و ...نیاز دارد.

سبحانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امروز باتوجه به رکود موجود و کاهش قیمت‌ها زمان سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه است، خاطر نشان کرد که هم‌ اینک که قیمت‌هادر کف است، باید سرمایه‌گذاری و به اجرای طرح‌های توسعه پرداخت، زیرا دو تا سه سال دیگر بازار مجددا در اوج خواهد بود.

در حال حاضر هزینه‌های سرما‌یه‌گذاری پایین است و سازندگان حاضر به همکاری با قیمت‌های پایین‌تر هستند، طبیعتا پروژه‌های فولاد یک‌ساله به نتیجه نمی‌رسد و بهره‌برداری از محصول هر کارخانه‌ای سه سال به طول می‌انجامد، یعنی در صورت سرمایه‌گذاری در این مقطع محصول در اوج قیمت‌ها وارد بازار خواهد شد.

اما نکته مهم تامین منابع مالی است، امروز شرکت‌های فولادی و کارخانجات در تامین دخل و خرج خود مشکل دارند و در فکر حل مسایل روزمره هستند، لذا این وظیفه سیستم بانکی و منابع داخلی است که به سراغ آن‌ها رفته و به فکر نجات آن‌ها باشد. فراموش نکنیم که همه ما از تولیدکننده، مسوولان سیستم بانکی، مدیران صنعتی و تصمیم‌گیر کشور همه باید به یکدیگر کمک کنیم تا رونق به بازار برگردد و اشتغال برای جوانان مهیا شود.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، وی با اعلام این‌ که درخواست اعمال تعرفه برای صنعت فولاد درخواست منطقی است و مسوولان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، تصریح کرد که اگر ما یک صنعت ضعیف و ناتوان و غیر بهره‌ور داشته باشیم و مشکل مدیریت، تجهیزات و ظرفیت غیراقتصادی نیز برآن حاکم باشد و سپس انتظار داشته باشیم که دولت با وضع تعرفه تلاش کند تا اوضاع مساعد گردد، درخواستی منطقی نبوده و عملا ظلم به مصرف‌ کننده است، اما این‌که سازمانی، بهره‌ور و با مصارف در حد استانداردهای جهانی باشد، اما شرایط کلی اقتصاد به شکلی عمل نماید که واردات کالا لطمه به تولید داخل بزند، باید با اعمال قوانین و وضع تعرفه مانع از واردات شد.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا