معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

اجرای طرح های تحقیقاتی برای شراکت بین دانشگاه و صنعت

اجرای طرح های تحقیقاتی برای شراکت بین دانشگاه و صنعت

تهران- ایرنا- معاون آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت:طرح هایی همچون پسا دکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی داخلی برای استادان از جمله طرح های تحقیقاتی هستند که برای شراکت بین دانشگاه و صنعت به اجرا درآمده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، علی اصغر توفیق روز سه شنبه در اولین نمایشگاه دستاوردها و پنجمین جشنواره تقدیر از برترین های پژوهشی و فناوری در حوزه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما باید ادبیات جدیدی در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم که آن شراکت این دو مجموعه است، افزود: ما با همه توان به دنبال تحقق این موضوع جدید هستیم که علاوه بر تامین خواسته ها منافع مشترک را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه این نگاه جدید برای عملیاتی شدن به ابزارهای لازم نیاز دارد گفت: باید از همه توان برای فراهم شدن این موضوع استفاده کنیم.

** ایجاد فرصت مطالعاتی داخلی برای استادان
وی یکی از عوامل تحقق شراکت دانشگاه و صنعت را ایجاد فرصت مطالعاتی داخلی برای استادان اعلام کرد و گفت: بر اساس این طرح استادان دانشگاه به جای استفاده از فرصت مطالعاتی در خارج از کشور در مراکز صنعتی و معدنی مشغول فعالیت های تحقیقاتی می شوند.
توفیق اظهار کرد:هر چند اعزام استادان برای فرصت مطالعاتی منفعت هایی دارد اما این موضوع سبب ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت، تجارت و معدن نشده و با این کار در تلاش هستیم تا زمینه کار فراهم شده و شاهد دستاوردهای خوبی در حوزه صنعت باشیم.
وی اظهار کرد: تاکنون 14 استاد در 14 صنعت قرارداد منعقد کرده و مشغول کار شدند و پیش بینی می کنیم تا پایان سال تعداد این افراد به 100 استاد برسد.

** اجرای طرح پسا دکترای صنعتی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اجرای طرح پسادکترای صنعتی را یکی دیگر از عوامل شراکت دانشگاه و صنعت اعلام کرد و گفت: هر فردی که تمایل به استاد شدن در دانشگاه ها را دارد باید به مدت یک سال در صنعت فعالیت کند تا ضمن آشنایی با مشکلات و معضلات این حوزه زمینه عملی شدن تئوری های علمی را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم این طرح را پذیرفته است، گفت: برنامه ریزی لازم برای پذیرش 50 متقاضی در این زمینه فراهم شده و تاکنون هشت استاد در این زمینه مشغول به کار شدند.

** حضور 70 مرکز در اولین نمایشگاه دستاوردها
وی به برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردها و پنجمین جشنواره تقدیر از برترین های پژوهشی و فناوری در حوزه صنعت ، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: حدود 70 مرکز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
توفیق اضافه کرد: از این تعداد 31 مرکز تحقیق و توسعه، سه مرکز پژوهشی، صنعتی و معدنی و حدود هفت مرکز فنی و مهندسی و چهار واحد دانش بنیان هستند.
وی گفت:حدود پنج مرکز وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در اولین نمایشگاه دستاوردها شرکت خواهد کرد و همچنین 19 شرکت تولید نرم افزار در این رویداد حضور خواهند داشت.
وی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را قانونی مترقی دانست و گفت: در این قانون سعی شده به موضوعات پژوهش و فناوری اهتمام بیشتری شود تا شاهد نتایج مطلوب آن باشیم.
توفیق، صرف بخشی از حقوق دولتی به فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی را از جمله موارد این قانون اعلام کرد و افزود: در صورتی که کارهای تحقیقاتی و فعالیت های پژوهشی واحدهای تولیدی به ثبت اختراع منجر شود، دولت 50 درصد این هزینه را پرداخت خواهد کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، به فعالیت حدود 20 صندوق پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: صدور ضمانت نامه و اعطای تسهیلات بانکی از جمله اقدامات این صندوق ها است.

** پیشنهاد اختصاص 500 میلیون دلار برای فعالیت های پژوهشی در بودجه سال آینده
وی به برخی از موارد پیشنهادی در بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شده تا 500 میلیون دلار برای فعالیت های پژوهشی، فناوری و نوآوری در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.
توفیق ادامه داد: همچنین 1 درصد ارزش واردات کالاها و محصولات دستگاه های عمومی صرف آموزش، پژوهش و فناوری همان کالا و محصول شود. یک درصد کل اعتبارات دستگاه های دولتی نیز صرف اقدامات پژوهشی و نوآوری شود.
وی همچنین به احیای طرح فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی (فاجد) اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شده تا در بودجه سال آینده 4 هزار میلیارد تومان از محل قانون هدفمندی یارانه ها به این طرح اختصاص یابد تا ضمن ایجاد اشتغال برای این افراد از دغدغه های آنان کاسته شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا