ارائه پیش‌نویس قطعنامه بستن پی‌ام‌دی به شورای حکام

ارائه پیش‌نویس قطعنامه بستن پی‌ام‌دی به شورای حکام

رویترز گزارش داد: پیش نویس قطعنامه بستن موضوع پی‌ام‌دی آماده شده و توسط کشورهای عضو گروه 1+5 به شورای حکام ارائه شده است.

 

به نقل از خبرگزاری رویترز، نسخه پیش‌نویس این قطعنامه، روز دوشنبه در اختیار تمامی 35 عضو شورای حکام قرار گرفته است.
شورای حکام قرار است روز 15 دسامبر درباره پیش‌نویس این قطعنامه که اعضای 1+5 درباره پرونده PMD ایران ارائه می‌کند تصمیم‌گیری کند.
اعضای این شورا در نشست‌های قبلی، انجام تحقیقات درباره ادعاهای مربوط به فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران را خواستار شده‌اند. اما قطعنامه جدید تصریح می‌کند بررسی‌های شورا درباره این ادعاها، مختومه می‌شوند چرا که ایران با رعایت ضرب‌الاجل‌های لازم در همکاری با آژانس، این نهاد بین‌المللی را قادر به تکمیل تحقیقاتش تا پایان ماه جاری کرده است.
بر اساس این گزارش، اگرچه لحن درخواست مطرح‌شده برای پایان دادن به تخقیقات مربوط به فعالیت‌های گذشته ایران، بی‌طرفانه است، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که برخی از بیاناتی که در شورای حکام ارائه می‌شود از اتهامات آمریکا و متحدانش علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد خواهد کرد.
این خبر در حالی منتشر شده است که دور دوم کمیسیون مشترک ایران و کشورهای گروه 1+5 روز دوشنبه در وین پایان یافت. هدف از این نشست توافق درباره پیش‌نویس قطعنامه این گروه به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.
نشست روز دوشنبه چند روز پس از گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که درباره PMD منتشر کرده بود، تشکیل شد. گزارش آمانو ارزیابی نهایی آژانس را درباره این مسئله نشان می‌دهد.
به گزارش رویترز، در پیش نویس این قطعنامه که توسط اعضای گروه 1+5 به شورای حکام ارائه شده است، بندهایی وجود دارد که هر یک از طرفین می‌توانند آن را به عنوان یک پیروزی تلقی کنند. همچنین در این پیش نویس آمده است که تمام اقدامات مربوط به نقشه راه به منظور شفاف سازی مسائل باقیمانده برنامه‌ هسته‌ای ایران، آن گونه که مورد توافق قرار گرفته بود اجرا شده است و بر اساس آن، بررسی‌های شورای حکام در این زمینه بسته می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا