درآمدهای مالیاتی چقدر افزایش داشتند؟

افزایش سهم بخش خصوصی در پرداخت مالیات

افزایش سهم بخش خصوصی در پرداخت مالیات

در نیمه نخست امسال درآمدهای مالیاتی با مبلغی معادل 33 هزار و 410 میلیارد تومان، 6.4 درصد افزایش یافت که بررسی جزئیات این رشد درآمد نشان می‌دهد بار درآمدهای مالیاتی را بخش خصوصی و حقوق کارکنان به دوش کشیده اند

به گزارش صدای اقتصاد چقدر مالیات در طول شش ماهه گذشته گرفته شده است؟ مالیات دهی دولتی ها بیشتر بوده یا خصوصی ها؟ آیا درآمدهای مالیاتی می تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی باشد یا نه؟ و... با نگاه به آمارهای منتشر شده در نیمه نخست سال 1394 پاسخ تمام سوالات مالیاتی داده می شود.

آمارهای 6 ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد مالیات اشخاص حقوقی با پرداخت 12 هزار و 584 میلیارد تومان 2.1 درصد افزایش داشته و در مقابل مالیات بر درآمد با پرداخت 5 هزار و 622 میلیارد تومان 21.8 درصد بیشتر شد که در این بخش مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی 35.5 درصد، مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی 17 درصد و مالیات بر مشاغل 13.8 درصد رشد کرده است.

میزان دریافت مالیات در بخش های مختلف

تولید خوابیده و رکود در بسیاری از بخش های اقتصادی جا خوش کرده است. از سوی دیگر کاهش بهای جهانی نفت سطح درآمدهای دولت را با افت مواجه کرده است. در این شرایط دولت برای تامین بودجه عمومی کشور، تمرکز بیشتری بر نحوه مالیات ستانی گذاشته است. اما افزایش درآمدهای مالیاتی را با این فرض که پایه مالیاتی افزایش یافته و بر مودیان بخش خصوصی فشار رشد مالیات را وارد نخواهد کرد، درآمدهای این بخش را در بودجه 94، 22.5 درصد افزایش داد.

از سوی دیگر به دلیل رکود وسیع در بخش‌های اقتصادی از جمله بورس و ساختمان مالیات بر ثروت اعم از مالیات بر نقل و انتقال املاک، مالیات نقل و انتقال سهام و حق تمبر و اوراق بهادار در مجموع 12.3 درصد کاهش یافت.

در بخش مالیات بر اشخاص حقوقی، مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی 39.5 درصد کاهش یافت و در مجموع هزار و 268 میلیارد تومان پرداخت شد. مالیات معوقه اشخاص حقوقی دولتی با هزار و 803 میلیارد تومان پرداختی 6.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است.

مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی نیز 17 میلیارد تومان بوده که 21.2 درصد نسبت به سال قبل کمتر پرداخت شده است اما در این بین مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی 14.8 درصد بیشتر شده است. اشخاص حقوقی غیردولتی 28.3 درصد از کل مالیات‌های مستقیم را پرداخت می‌کنند و اشخاص حقوقی دولتی پرداخت 3.8 درصد و نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی نیز پرداخت 0.1 درصد از کل مالیات‌های مستقیم را برعهده دارند.

در مقابل مالیات مشاغل 5.1 درصد، مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی 5.4 درصد و مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی هم 5.4 درصد از کل مالیات‌ها را شامل می‌شود.

مالیات دهندگان

میزان رشد اخذ مالیات

اشخاص حقوقی

2.1 درصد

مالیات بر درآمد

21.8 درصد

کارکنان بخش عمومی

35.5 درصد

کارکنان بخش خصوصی

17 درصد

مالیات بر مشاغل

13.8 درصد

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا