خیز دولت به سمت آزادسازی قیمت‌ها

خیز دولت به سمت آزادسازی قیمت‌ها

پس از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما که نابسامانی و فروش بلیت با قیمت‌های نجومی را به همراه داشت، آزادسازی قیمت‌ در بخش‌های دیگر اقتصاد از جمله کالاهای اساسی مانند روغن نباتی و ماکارونی در حال پیگیری است.

 در حالی که آزادسازی قیمت بلیط هواپیما طی روزهای اخیر باعث ایجاد برخی گران‌فروشی‌ها در این بخش شد، برخی بحث‌ها از پیگیری آزادسازی قیمت در بخش‌های دیگر حکایت دارد که در این میان، آزادسازی قیمت برخی کالاهای اساسی مانند روغن نباتی و همچنین ماکارونی به طور جدی‌تری مطرح است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، آزادسازی قیمت روغن نباتی در شرایطی مطرح است که این محصول جزو کالاهای اساسی به شمار رفته و اصولاً کنترل قیمت کالاهای اساسی توسط دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در عین حال، فراز و نشیب‌هایی که قبلاً در قیمت‌گذاری روغن نباتی وجود داشته و نابسامانی‌هایی که در برخی مقاطع در این زمینه به وجود آمده، حساسیت نرخ‌گذاری در این بخش را چند برابر می‌کند.

* با آزادسازی قیمت‌ها، اقشار کم درآمد مجبور به خرید روغن بی کیفیت می‌شوند

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این مورد می‌گوید: در ایران 5 نوع کالای اساسی شامل نان، برنج، قند و شکر، گوشت و روغن نباتی توسط دولت قیمت‌گذاری می‌شود تا فشار زیادی از محل قیمت این محصولات به اقشار کم درآمد وارد نشود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بحث آزادسازی قیمت روغن نباتی مطرح شده و تولیدکنندگان این موضوع را پیگیری می‌کنند. اگر این اتفاق بیفتد کم درآمدها مجبور به خرید روغن بی کیفیت خواهند بود.

قاضی پور معتقد است: وزیر صنعت باید نظارت بیشتری بر قیمت کالاهای اساسی داشته باشد و از تکرار تجربه‌های ناموفق قبلی در بخش‌هایی مانند روغن نباتی جلوگیری کند.

این عضو کمیسیون صنایع همچنین در تذکری کتبی به وزیر صنعت از وی خواست تا از آزادسازی قیمت برخی کالاهای اساسی از جمله روغن نباتی جلوگیری کند.

* زمزمه آزادسازی قیمت ماکارونی

در کنار بحث آزادسازی قیمت روغن نباتی، تولیدکنندگان ماکارونی نیز در تلاش برای آزادسازی قیمت محصولات خود هستند.

قاضی پور در این مورد نیز به فارس می‌گوید: قیمت تمام شده هر کیلو ماکارونی 2200 تومان است اما تولیدکنندگان این محصول را به قیمت 3800 تومان عرضه می‌کنند و در حال حاضر هم محصولشان را گران عرضه می‌کنند.

موضوع آزادسازی قیمت کالاها در حالی توسط فعالان بخش خصوصی و برخی مسئولان دولتی پیگیری می‌شود که نظارت دقیقی بر عملکرد عرضه کنندگان کالا و خدمات وجود ندارد و حتی در برخی موارد نیز انحصار موجود در بازار مانع از رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود که در نهایت به نفع مصرف کنندگان نخواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا