اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

اما و اگرهای ایجاد بورس ارز

اما و اگرهای ایجاد بورس ارز

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ایجاد بورس نقدی ارز و موافقت بانک مرکزی در این زمینه بعید به نظر می رسد، تاکید کرد:حتما لازم نیست که برای تک نرخی شدن ارز، بورس ارز ایجاد شود.

علی رضا کدیور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره ایجاد بورس ارز، اظهار کرد: مباحثی که در این زمینه مطرح شده به این صورت است که  قرار نیست ارز به صورت فیزیکی معامله شود بلکه بنا شده در بورس کالا تابلویی برای معامله اوراق مشتقه ارزی ایجاد شود.
وی افزود: ایجاد این ابزار کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز برای فعالان اقتصادی را که با ارز سر و کار دارند فراهم می کند.
این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه "ایجاد بورس نقدی ارز در شورای عالی بازار سرمایه تایید شده است و ما هم نظر خود را اعلام کردیم و زمان معرفی و آغاز بکار این بازار بستگی به پیش‌ نیاز‌هایی دارد " خاطرنشان کرد: تا کنون شواهدی مبنی بر اینکه شورایعالی بورس ایجاد بورس نقدی ارز را تصویب کرده باشد ندیده ام و بعید می دانم که چنین اتفاقی افتاده باشد.
کدیور ادامه داد: شخصا معتقدم که بانک مرکزی با ایجاد بورس نقدی ارز موافقت نمی کند زیرا اگر این بازار ایجاد شود عملا مبنای تعیین نرخ ارز خواهد شد و در نتیجه باعث می شود که قیمت گذاری ارز شفاف تر صورت بگیرد اما با توجه به اینکه یکی از وظایف بانک مرکزی محافظت از ارزش پول ملی است با ایجاد چنین بازاری کار برای بانک مرکزی سخت تر خواهد شد.
وی در پاسخ به اینکه در صورت ایجاد بورس نقدی ارز آیا ارزهای خانگی که بنا به اعلام رییس کل سابق بانک مرکزی حدود 20 میلیارد دلار است وارد این بازار می شود؟ گفت: اولا رقم 20 میلیارد دلار مربوط به زمانی بود که شاهد نوسانات بسیار در بازار ارز بودیم و افراد برای صیانت از ارزش ریال خود به بازار ارز برای تبدیل ریال به ارز هجوم آوردند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: طی دو سال گذشته بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار بوده و به نظر می رسد که بخش قابل توجهی از این ارزها وارد بازار شده است بنابراین حجم ارز در اختیار مردم اکنون کمتر است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:به هر حال مقداری ارز وجود دارد و در صورت ایجاد بورس نقدی ارز این صاحبان این ارزها نیز به عنوان عرضه کننده وارد بازار خواهند شد.
وی در پاسخ به اینکه آیا انتظار افزایش قیمت ارز و در نتیجه سرمایه گذاری در این بخش به عنوان یک کالای سرمایه ای درست است؟ اظهار کرد: باید توجه کرد که ریال ایران به عنوان ارز قابل قبول پذیرفته نمی شود و کلیه مسافرانی که به سایر کشورها سفر می کنند مجبورند که ریال خود را به یکی از ارزهای معتبر تبدیل کنند و تا زمانی که چنین وضعیتی وجود دارد و با توجه به شرایط تورمی در کشور بورس ارز می تواند باعث ایجاد تقاضا شود.
کدیور تاکید کرد: اگرچه بورس ارز می تواند قدمی برای تک نرخی شدن ارز باشد اما تک نرخی شدن ارز حتما به ایجاد بورس ارز نیاز ندارد همانطور که در دولت هشتم و اوایل دولت نهم ارز تک نرخی شد اما بورس ارز وجود نداشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا