رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد:

هنرمندان فرش گمنام هستند/ فرش دستباف بیانگر هویت ایرانی است

هنرمندان فرش گمنام هستند/ فرش دستباف بیانگر هویت ایرانی است

قم - رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه باید قدردان هنرمندان فرش ایرانی باشیم، گفت: وجه تمایز هنرمندان فرش دستباف با دیگر هنرمندان گمنامی و دیده نشدن آن‌هاست.

حمید کارگر شامگاه دوشنبه در سومین همایش گره طلایی که با هدف تجلیل از استاد رشتی زاده و چهره‌های ماندگار فرش قم در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با بیان اینکه بالندگی و ماندگاری یک کشور به هنر و هنرمندانش وابسته است، گفت: استواری و پایداری یک ملت بستگی به حفظ اکرام و احترام هنرمندان دارد.

وی با اشاره به این مطلب که دولت‌ها و حکومت‌ها می‌آیند و می‌روند و اتفاقات بسیاری پیش می‌آید که فراموش می‌شوند، گفت: این هنر اصیل و هنرمندان متعهد هستند که می‌مانند و دهان به دهان در میان نسل‌ها مطرح می‌شوند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه ایرانیان در هنرهای هفتگانه سرآمد هستند، گفت: ایرانیان در همه هنرهای بشری صاحب سبک، کرسی و شهرت هستند و در طول تاریخ زبانزد جهانیان بوده‌اند.

هنرمندان ما در عرصه بین‌المللی جایگاهی ندارند

کارگر با تأکید بر اینکه مردان و زنانی بسیاری در حوزه هنر صنعت فرش دستباف گمنام و تنها مانده‌اند، اظهار داشت: آیا کسی می‌داند بافندگان و تولیدکنندگان فرش کجا هستند و کسی از ایده و هنر آن‌ها می‌پرسد؟

رئیس مرکز ملی فرش ایران با عنوان این مطلب که هنرمندان ما در عرصه بین‌المللی جایگاهی ندارند، اظهار داشت: فرش ایرانی پیام‌رسان و سفیر صلح، دوستی و هنر ایرانیان است.

وی با تأکید بر اینکه تار و پود فرش با فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی عجین شده است، گفت: تمام گره‌ها و ریشه‌های قالی و فرش ایرانی پر از ارزش و نماد ایرانی- اسلامی است.

کارگر با اشاره به اینکه اصالت و ارزش فرش ایرانی قابل خدشه نیست، افزود: هنر اصیل ایرانی در طول تاریخ همیشه مورد دست‌اندازی سیاسی و اقتصادی بوده اما هیچ‌گاه هویت خود را از دست نداده است.

فرش ایرانی باید گواهی هویت مستقل داشته باشد

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تأکید بر اینکه بسیاری از افکار و رفتارهای سنتی در فرش ایرانی باید تغییر کند، گفت: ایجاد شناسنامه اعتباربخشی به کالا و اعتماد زایی برای خریدار است.

وی با طرح این موضوع که سال‌هاست که بحث شناسنامه‌دار کردن فرش مطرح است، گفت: طرح‌ها و نظرهای بسیاری مطرح شده اما هیچ‌کدام به نتیجه مطلوب نرسیده است.

کارگر با اشاره به اینکه طرح شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف توسط قمی‌ها ابهامات و نواقصی دارد، گفت: اصل مطلب این است که به هر صورت باید فرش ایرانی گواهی هویت و شخصیت مستقل داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا